Citat:
Ursprungligen postat av
Bajjakungen
Inte förvånad. Stölder av motorfordon brukar man lägga mer krut vid, även om det knappast är särskilt mycket.
Även jag har blivit utsatt för liknande brott, om än inte lika många. Det som sticker mest i ögonen för min del är ju inte att polisen inte lyckas lösa det. Jag tror vi alla har viss förståelse för att dessa brott kan vara svårlösta.
Problemet är att de inte ens försöker. Polisen har en inställning redan från början att det här aldrig kommer gå. Det enda de egentligen gör med anmälan är att ta emot det, diarieföra den, och sedermera besluta om att lägga ned utredningen. Ingen har ens kollat på ärendet, så din anmälan och utredning resulterar endast i en administrativ åtgärd som på sin höjd tar 15min.
Elcykelstölder ökade med 30% senaste två åren. Runt 0,2% klaras upp.
Tänk lite själv också, hur fan ska bolizen veta eller hitta en stulen cykel?
Får du en båtmotor stulen som dyker upp på din GPS i en sjö i Polen eller Ryssland så finns det inte så mycket de kan göra åt det heller.
Försöker eller inte spelar eg ingen roll, om nån snor din hoj hur fan ska de veta eller lägga resurser på? Det är viktigt för dig och för mig som också fått saker stulna men bolizen kan inte hjälpa oss med det. Det är en cykel eller båtmotor liksom.