2025-11-03, 15:02
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag vi har alla sett trenden att folk inte längre äger sina ägodelar. Microsoft äger operativsystemet du betalat för. För att kunna svänga vänster med BMWn du köpt måste du betala en månadsavgift, jordbrukare äger inte sin egen säd (och kan inte så den).

Första frågan är om ni vet andra exempel än de tre jag räknat upp.

Andra frågan är hur tänker ni? Accepterar ni att inte äga saker ni köpt?

Med operativsystem kan jag fatta att det är problem. Det finns bara microsoft, samt det mindre dyrare alternativet apple. Funkar linux som alternativ. MAn kanske är knuten till 2:a hands-program som är svåra att ersätta?

Men det är ingen brist på bilar. Där har jag svårare att acceptera att man köper en DYR bil och sedan skall betala fär att kunna använda vissa saker.

De som accepterar dessa villkor förstör det mycket för oss andra som kanske inte vill ha denna utveckling...

Hur tänker du kring detta?
Citera
2025-11-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Egentligen gillar jag det inte alls, men ibland finns det fördelar med förfarandet, som att alltid kunna lyssna på valfri bok istället för att ha drösvis med cd-skivor i bokhyllan. Även om jag betalar drygt tvåhundra spänn i månaden så blir det billigare än att köpa nyutgivna böcker.

Mitt os, Windows, har jag betalat kontant för. Liksom för Android på mobilen.
Citera
2025-11-03, 15:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är inte bra. Det började väl just inom spel. Man kunde köra ett spel men man faktiskt ägde det inte.

Jag menar lägger man nu ut stålar för att köpa något. Då ska man ju för fan sedan äga det!
Citera
2025-11-03, 15:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Det är pest. Precis som att datorer och telefoner slutar att fungera INNAN dom är utslitna, för att Bank ID och annat kräver nyare programvara.

Likaså inloggning på Hotmail där man nu MÅSTE välja bort en massa "nya" inloggningsalternativ, innan man kan logga in med sitt gamla hederliga lösenord.
Eller Google Home, som envist försöker koppla ihop ALLT man äger fast man bara vill använda en gammal hederlig CromeCast till TV:n.
iPhonen som ständigt påminner om att den inte fungerar om man inte aktiverar molnet eller köper mer lagringsutrymme, vilket även Windows tjatar om.

Det kommer fan inte bli kul att bli ännu äldre och glömsk, när omvärlden förändras hela tiden och alla gör sitt yttersta för att försöka tvinga av oss pengar för "tjänster" vi varken behöver eller vill ha, eller ännu mindre betala för.

Många bilar går inte heller att göra enklare MEKANISKA reparationer på, utan att koppla upp dom till en dator. Antigen för att utföra själva reparationen, eller för att kunna använda bilen efteråt.
Citera
2025-11-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag vi har alla sett trenden att folk inte längre äger sina ägodelar. Microsoft äger operativsystemet du betalat för. För att kunna svänga vänster med BMWn du köpt måste du betala en månadsavgift, jordbrukare äger inte sin egen säd (och kan inte så den).

Första frågan är om ni vet andra exempel än de tre jag räknat upp.

Andra frågan är hur tänker ni? Accepterar ni att inte äga saker ni köpt?

Med operativsystem kan jag fatta att det är problem. Det finns bara microsoft, samt det mindre dyrare alternativet apple. Funkar linux som alternativ. MAn kanske är knuten till 2:a hands-program som är svåra att ersätta?

Men det är ingen brist på bilar. Där har jag svårare att acceptera att man köper en DYR bil och sedan skall betala fär att kunna använda vissa saker.

De som accepterar dessa villkor förstör det mycket för oss andra som kanske inte vill ha denna utveckling...

Det är ju "You will own nothing and you will be happy" som allt detta handlar om. Och det stoppas inte heller då gemene man är ett hjärndött får som tycker detta är smidigt och enkelt, du vet, minsta motståndets väg väljer man.

Givetvis är det ju sinnessjukt. Men när skiten normaliseras och folk bara accepterar så finns inget annat än att välja FOSS-lösningar och liknande, som då t.ex Linux.
Citera
2025-11-03, 15:55
Medlem
Tveksamt om jag äger min egen lön och besparingar.
Fast jag arbetat ihop till den helt själv ska stat och kommun ha skatt från lönen varje månad.
I dagens läge, vad får jag för skatten, fungerar de sociala skyddsnäten, njaa...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-03 kl. 16:01.
Citera
2025-11-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är pest. Precis som att datorer och telefoner slutar att fungera INNAN dom är utslitna, för att Bank ID och annat kräver nyare programvara.

Likaså inloggning på Hotmail där man nu MÅSTE välja bort en massa "nya" inloggningsalternativ, innan man kan logga in med sitt gamla hederliga lösenord.
Eller Google Home, som envist försöker koppla ihop ALLT man äger fast man bara vill använda en gammal hederlig CromeCast till TV:n.
iPhonen som ständigt påminner om att den inte fungerar om man inte aktiverar molnet eller köper mer lagringsutrymme, vilket även Windows tjatar om.

Det kommer fan inte bli kul att bli ännu äldre och glömsk, när omvärlden förändras hela tiden och alla gör sitt yttersta för att försöka tvinga av oss pengar för "tjänster" vi varken behöver eller vill ha, eller ännu mindre betala för.

Många bilar går inte heller att göra enklare MEKANISKA reparationer på, utan att koppla upp dom till en dator. Antigen för att utföra själva reparationen, eller för att kunna använda bilen efteråt.

Du vet, att på inloggningssidan till ditt hotmail, så finns "inloggningsalternativ". Väljer du den, en gång för alla, så dyker inte frågan upp igen. "suck"
Citera
2025-11-03, 16:03
Medlem
Sunimods avatar
Är rätt vanligt att man inte äger vissa saker.

Många leasar sin bil.
Man lyssnar på ljudbok man inte äger.
Många har abonnemang på glasögon.
Huset är oftast så belånat så banken äger det.

Man äger inte sin hustru.
Senast redigerad av Sunimod 2025-11-03 kl. 16:12.
Citera
2025-11-03, 16:05
Medlem
Alla företag vill hellre ha stabila långsiktiga intäkter än en hög summa och sedan inget mer.

I vissa fall är det mer motiverande som t.ex. program som ständigt uppdateras med ny finesser. Medans andra fall är mindre logiskt som att betala för sätesvärme i bilen.

Det är en lite tråkig utveckling med många små betalningar som ska göras för div tjänster.
Citera
2025-11-03, 16:07
Medlem
zombie-nations avatar
Nej, helvete heller.

Men sedan köper man ju saker man inte vet att man köper. Som folk som använder Facebook och TV och "betalar" genom att se reklam.

Och detta jävla bankid. Nu köpte jag en dator som har OS som klarar det. Och inte kan jag ladda ned det, för nu har de gjort om att man MÅSTE ha det på telefonen först. Och jag har ingen telefon. Får väl skaffa det för att banken och telefonsäljarna har en ohelig allians och bryter mot konkurrenslagen.

Att inte äga ett spel man betalat för, inte en chans. Nu får andra gejma, jag skiter i det.
Citera
2025-11-03, 16:14
Medlem
Det finns i princip alltid möjlighet att välja alternativ som inte arbetar på det här sättet. Nackdelen med det är att du då ofta får sämre produkter, eller färre "quality of life"-funktioner.

Google, Microsoft och andra jättar har spenderat miljarder och decennier på att bygga ekosystem där allting flyter på smidigt. Man ger upp lite av sina rättigheter (äganderätten, anonymitet, integritet) för att kunna ta del av detta.

Du kan även köpa rootade fairtrade-telefoner (men då kanske du inte kommer åt Google Play Store), du kan köra valfri Linux-dist i stället för Windows (men då kan du inte spela alla nya spel), du kan köpa en bil som inte har prenumerationstjänster för basfunktioner (men då får du inte köra en BMW), du kan välja att inte ha ett Facebook-konto (men då kan du inte använda Marketplace), du kan välja att skita i Apples ekosystem (men då synkar inte mobilen med klockan och kylskåpet automatiskt), osv. osv.

Poängen är att valmöjligheter finns, men då får du kanske inte just det du vill ha.
Citera
2025-11-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Det finns i princip alltid möjlighet att välja alternativ som inte arbetar på det här sättet. Nackdelen med det är att du då ofta får sämre produkter, eller färre "quality of life"-funktioner.

Google, Microsoft och andra jättar har spenderat miljarder och decennier på att bygga ekosystem där allting flyter på smidigt. Man ger upp lite av sina rättigheter (äganderätten, anonymitet, integritet) för att kunna ta del av detta.

Du kan även köpa rootade fairtrade-telefoner (men då kanske du inte kommer åt Google Play Store), du kan köra valfri Linux-dist i stället för Windows (men då kan du inte spela alla nya spel), du kan köpa en bil som inte har prenumerationstjänster för basfunktioner (men då får du inte köra en BMW), du kan välja att inte ha ett Facebook-konto (men då kan du inte använda Marketplace), du kan välja att skita i Apples ekosystem (men då synkar inte mobilen med klockan och kylskåpet automatiskt), osv. osv.

Poängen är att valmöjligheter finns, men då får du kanske inte just det du vill ha.
Endast de som har kernel-level anticheat som inte funkar. Resten funkar utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in