2025-11-04, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Vi är redan ränte och skatteslavar, vi är så indoktrinerade i detta så ytterst få klarar av att se igenom bluffen. Nu vill "eliten" (alltid med anknytning till Israel) att vi ska bli ännu svagare, vakna eller gå ner på knä.
Vad menar du? Jag betalar ränta för lån, men går plus än så länge. Vilken bluff?

Känner du även att du snurrar runt i hamstehjulet?

På vilket sätt anser du att jag är indoktrinerad? Det går alldeles utmärkt för min ekonomi. Vem är egentligen förloraren?
Citera
2025-11-04, 03:19
Medlem
Tur att jag inte längre än ung, måste vara ett jäkla liv idag med alla dessa grejer. Jag hade en knapptelefon när jag var 13, den första telefonen en 3310. Jag och min kompis spelade fotboll, grillade, hängde på Liseberg med guld pass. Behövde aldrig det där med tv spel, hade inget internet förrän jag var 15 år.

Ett så mycket enklare och bättre liv! Inte undra på att de unga har en så dyster syn på framtiden idag
Citera
2025-11-04, 03:24
Medlem
Citat:
Vi är redan ränte och skatteslavar, vi är så indoktrinerade i detta så ytterst få klarar av att se igenom bluffen. Nu vill "eliten" (alltid med anknytning till Israel) att vi ska bli ännu svagare, vakna eller gå ner på knä.

Eliten är smarta! De vet exakt hur de skall få människor att tro att deras liv blivit ekonomiskt bättre trots att de egentligen blivit fattigare och mer beroende av allt skräp. De tvingar människor att ha smartphone för att kunna kommunicera med jobb osv, usch. Hoppas verkligen någon genomför en digital virusattack så man återgår till det enkla livet igen. Behöva ha bankid för att kunna göra enkla inloggningar
Citera
2025-11-04, 05:16
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Banktjänster funkar utmärkt. Du får en dosa av banken. Kör så själv. Bank-id slutade mycket riktigt funka till Linux kring 2012 eller så, och det är ett problem.

Spelen kanske inte funkar, men det är ett ickeproblem. Läs en bok eller gör en brasa i skogen istället.

Ja det är ett ickeproblem för mig, men inte för de som har gammalt skit som inte fungerar med Windows!
Citera
2025-11-04, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är rätt vanligt att man inte äger vissa saker.

Många leasar sin bil.
Man lyssnar på ljudbok man inte äger.
Många har abonnemang på glasögon.
Huset är oftast så belånat så banken äger det.

Man äger inte sin hustru.
Precis, man äger inte sin hustru.
Och tur är väl det, för maken till värdeminskning har jag aldrig sett med något annat objekt.

Problemet är när man inte har rätt att reparera saker man köpt för egna pengar, Apple tex är experter på att bygga sina produkter så att ingen kan reparera dem.
Citera
2025-11-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag vi har alla sett trenden att folk inte längre äger sina ägodelar. Microsoft äger operativsystemet du betalat för. För att kunna svänga vänster med BMWn du köpt måste du betala en månadsavgift, jordbrukare äger inte sin egen säd (och kan inte så den).

Första frågan är om ni vet andra exempel än de tre jag räknat upp.

Andra frågan är hur tänker ni? Accepterar ni att inte äga saker ni köpt?

Med operativsystem kan jag fatta att det är problem. Det finns bara microsoft, samt det mindre dyrare alternativet apple. Funkar linux som alternativ. MAn kanske är knuten till 2:a hands-program som är svåra att ersätta?

Men det är ingen brist på bilar. Där har jag svårare att acceptera att man köper en DYR bil och sedan skall betala fär att kunna använda vissa saker.

De som accepterar dessa villkor förstör det mycket för oss andra som kanske inte vill ha denna utveckling...

Hur tänker du kring detta?
Du skall inte äga någonting och du skall vara glad. Du har ingen integritet, du har aldrig mått bättre. Så går det när globalistlakejer får styra. Du måste betala en avgift på allting. I UK ska de sätta mätare i avloppet så om du skiter mer får du betala mer i skatt.

Sjukt
Citera
2025-11-04, 09:52
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Fast här är ju mer som om jag skulle köpa en falukorv för 29,90 på ica. Men skall jag göra stroganoff av korven skall jag betala extra.
Precis. Exakt.

Jag svarade någon som verkade tycka att systemet med att inte äga något ändå var ganska gött, och sa att jo visst finns det fördelar, men du kan hitta fördelar med vilken policy som helst. Jag kanske formulerade mig slarvigt, om poängen inte gick fram.

Med din modell kan ju någon säga att det är bra att korven är lite billigare om man bara steker den i skivor, så fattiga som inte har råd med grädde får korvrabatt. Det är givetvis galet ändå. En fördel med en modell betyder inte att den är bra.
Citera
2025-11-04, 12:02
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Även fast vi äger programvaror som vi köpt exempelvis Windows 11 så är det bloatat till max.

Åh detta triggar mig som fan.
Du kan köpa en full-pris windows 11 pro licens för 2399kr direkt från Microsoft men kommer ÄNDÅ HA REKLAM BLAND MENYERNA. Trots att hela anledningen till reklamen är pga alla som skaffat sig licensen gratis/billigt eller piratat skiten. Inte ens deras mest lojala betalande kunder slipper undan skiten. Trots att en stor del av mjukvara idag är att köra gratis med reklam och betalar man så slipper man reklamen..

En annan grej som nyligen gjordes av Synology (gör NAS-enheter och mjukvara till dessa) var att dom annonserade att man måste köpa DERAS om-märkta hårddiskar för att få använda deras mjukvara. Dom är redan ökända att ta ett högt inköpspris för billig hårdvara. Efter mycket kritik så backade dom, en stund i alla fall.

Det gäller att krama vatten ur konsument-stenen!
Citera
2025-11-04, 12:11
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jag vi har alla sett trenden att folk inte längre äger sina ägodelar. Microsoft äger operativsystemet du betalat för. För att kunna svänga vänster med BMWn du köpt måste du betala en månadsavgift, jordbrukare äger inte sin egen säd (och kan inte så den).

Första frågan är om ni vet andra exempel än de tre jag räknat upp.

Andra frågan är hur tänker ni? Accepterar ni att inte äga saker ni köpt?

Med operativsystem kan jag fatta att det är problem. Det finns bara microsoft, samt det mindre dyrare alternativet apple. Funkar linux som alternativ. MAn kanske är knuten till 2:a hands-program som är svåra att ersätta?

Men det är ingen brist på bilar. Där har jag svårare att acceptera att man köper en DYR bil och sedan skall betala fär att kunna använda vissa saker.

De som accepterar dessa villkor förstör det mycket för oss andra som kanske inte vill ha denna utveckling...

Hur tänker du kring detta?

Finns så måmga bättre operativsystem att använda. Själv har jag enbart kört Linux, BSD och Amiga OS de senaste 10 åren..Använder INGA Microsoft produkter eller adobe's skräp och det går aldeles utmärkt. Enda programvaror jag betalar för är de som har Linux support. Ex Reaper DAW (digital audio workstation) en pdf regigerare och några till.

I dagens läge är det enkelt att skrota användningen av pyttemjuks produkter. Det svåraste är väl att hitta en ny dator UTAN windows licens. Börjar dock dyka upp "paket" och laptops utan windows med linux eller bsd förinstallerat.
Citera
2025-11-04, 12:59
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du? Jag betalar ränta för lån, men går plus än så länge. Vilken bluff?

Känner du även att du snurrar runt i hamstehjulet?

På vilket sätt anser du att jag är indoktrinerad? Det går alldeles utmärkt för min ekonomi. Vem är egentligen förloraren?
Det är hela poängen, att få slaven att tro att allt är i sin ordning, så ingen piska behövs. Titta på dig, betalar halva din lön i skatt och är lycklig, och har ingen koll på dina egentliga räntekostnader 😆
Citera
2025-11-04, 13:45
Medlem
Citat:
Det är hela poängen, att få slaven att tro att allt är i sin ordning, så ingen piska behövs. Titta på dig, betalar halva din lön i skatt och är lycklig, och har ingen koll på dina egentliga räntekostnader 😆
Jag har full koll på mina räntekostnader, och har god ekonomi trots låglöneyrke, så jag förstår faktiskt inte hur du och andra kan påstå att jag skulle vara en slav.
Citera
2025-11-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Har du familj? Och vad händer i så fall om du blir sjuk och inte kan ta hand om pryttlarna? Eller menar du att de snurrar på helt felfritt utan någon som helst regelbunden handpåläggning?
Har ej familj(vad gör det för skillnad) och hur hjälper det om de är uppkopplade eller ej, hur gjorde folk innan internet? Även om jag lagar allt mitt själv så finns det faktiskt verkstäder för bilar och det mesta om man inte vill mecka själv, men du kanske missat det? En trevlig bonus är att du inte ens behöver internet för att tex boka en tid på en verkstad. Inga månatliga kostnader heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in