2025-11-03, 20:29
Medlem
Sen är det väl så att cylindern i en lägenhet dörr ligger i ett system med en huvudnyckel?
så det går nog inte sätta in vilken cylinder som helst liksom.
Citera
2025-11-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Här är det systemcylinder överallt, inkl förråd och soptunnor.
Nu vet jag inte om du menar ditt bostadshus, område eller stad och kan inte bemöta det.
Men när TS skriver att h*n tappat en nyckel till postbox förutsätter jag att det är nycklar som endast går dit och är därav inte del av systemet.
Citera
2025-11-04, 00:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Sen är det väl så att cylindern i en lägenhet dörr ligger i ett system med en huvudnyckel?
så det går nog inte sätta in vilken cylinder som helst liksom.

Praktiskt taget ingen större fastighetsägare har låssystem med huvudnyckel idag.
Citera
2025-11-04, 00:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Praktiskt taget ingen större fastighetsägare har låssystem med huvudnyckel idag.

Jag måste lever i bakvända världen då, för här i stan så är det bara dom minsta som inte har det...
Citera
2025-11-04, 01:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Inte för jag anser det vara juridiskt relevant. Men rent sakmässigt vill jag nog hävda att du har fel.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-04 kl. 01:21.
Citera
2025-11-04, 01:36
Medlem
Trodde det var standard med huvudnyckel i tex bostadsområde med 100 lägenheter, just för service av tex rörläggsre eller vid tex ommålning fönster mm.
Så var det där jag bodde förut.
Citera
2025-11-04, 01:55
Medlem
Citat:
Vi har det hos mig.
Citera
2025-11-04, 07:52
Medlem
Ryggen fri?

Din sk. kod går inte att ta ur sitt sammanhang utan hela nämnda paragraf måste läsas då den anger flera rekvisit som ska uppfyllas för att den ska gälla och den kan inte användas motsattsvis. Detta beror naturligtvis på att det normalt är den som påstår sig ha ett krav måste bevisa detta medan motparten inte förrän i domstol ska behöva förklara varför kravet är fel.

Paragrafen anger att den vinnande parten (1) ska ha inlett rättegången (2) utan att motparten givit anledning därtill (3).

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är korrekt att man inte behöver ange skäl för sitt bestridande. Då är det på vinst eller förlust.

Men om man villkorar sitt bestridande med
"Jag kan inte bemöta riktigheten i ert krav eller vitsorda några belopp som skäliga i och för sig. Jag emotser kostnadsunderlag för att kunna ta ställning till kravet i dess helhet.

Jag ser helst att frågan löses utomrättsligt och ber er därför återkomma med underlaget snarast.
Om ni inte tillgodoser min begäran vill jag erinra om att jag, oavsett utgång vid en eventuell tvist, kan komma att bestrida era rättegångskostnader."
Så har man ryggen fri.
Skälet är följande:
Kod:
utan att motparten givit anledning därtill
Citera
2025-11-04, 10:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Jag är införstådd att 1000 kr ska vara billigt under dessa omständigheter.

Däremot vill de ha 250 kr för blippen vilket jag kan också köpa. Det som jag är mest orolig är själva tvättstället.

Tack igen för samtliga svar.

Hur missfärgat är tvättstället? Det är ganska avgörande för vilka krav hyresvärden kan ställa.
Hade du accepterat att flytta in i en bostad där tvättstället ser ut som ditt gör?

Färgar man hår i tvättställ så tar man alltid en risk och tillverkarna brukar alltid skriva att färgen omedelbart ska tas bort från porslinet om det hamnar där. Om porslinet blev missfärgat omedelbart och din omedelbara rengöring inte hjälpte så borde du ha felanmält det direkt.

250 spänn för blippen är inte dyrt, inte heller 1000 kr för cylindern, det är fullt rimliga priser.
Senast redigerad av OldFashioned 2025-11-04 kl. 10:28.
Citera
2025-11-04, 11:03
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag måste lever i bakvända världen då, för här i stan så är det bara dom minsta som inte har det...

Ni pratar förbi varandra. Alla större fastighetsägare har ett låssystem, därav kan de inte köpa billigaste cylindern på Amazon.

Däremot är det ovanligt med huvudnyckel nuförtiden utan man har tex nyckeltub, service nyckel eller liknande.
Citera
2025-11-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja hur kan man tycka 1000kr är dyrt, låssmeden tar väl ut ca 700kr i Tim plus restid å bilersättning.
Precis, hyresvärden har antagligen ett förmånligt avtal för fastighetsservice inklusive låssmed, därav blir det ett fast och väldigt rabatterat pris för dessa rutinärenden.

Jag förstår att det svider att betala, men kom igen, ungdomar. Var rädd om nycklar och andra värdesaker som ni lånar. Och lär er att betala och be om ursäkt när ni slarvar.
Citera
2025-11-04, 11:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanan9213
Ryggen fri?

Din sk. kod går inte att ta ur sitt sammanhang utan hela nämnda paragraf måste läsas då den anger flera rekvisit som ska uppfyllas för att den ska gälla och den kan inte användas motsattsvis. Detta beror naturligtvis på att det normalt är den som påstår sig ha ett krav måste bevisa detta medan motparten inte förrän i domstol ska behöva förklara varför kravet är fel.

Paragrafen anger att den vinnande parten (1) ska ha inlett rättegången (2) utan att motparten givit anledning därtill (3).
Jag läser inte paragrafen motsatsvis, utan läser den rakt upp och ned.

Om någon inleder en rättegång utan att ha gett sin motpart möjlighet att bemöta anspråket, har kärande inte rätt till rättegångskostnader.

Det ligger i bådas intresse att hålla kostnaderna nere. Det får förutsättas att den som får ett krav riktat mot sig vill kunna bemöta detta innan det går till rättegång. Parterna har en skyldighet att agera lojalt mot varandra även innan det går till domstol. Se kommentaren parafraserad från Lexino (Henrik Bellander):

Samt Karnov (Bellander):

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-04 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in