• 1
  • 2
2025-11-03, 02:56
Medlem
Hej

Jag hade en fundering kring avgifter en hyresvärd kan ta ut.
Jag har precis flyttat ut från en hyresrätt och jag har lyckats tappa en blipp till porten och en nyckel till postlådan.

Det är även missfärgningar på porslinen i tvättstället som inte går att ta bort.
Vid besiktningen nämnde personen att jag kommer få en faktura på 1000 kr för de behöver byta ut hela cylinder vilket anser är väldigt högt. En cylinder med nycklar kostar knappt 150 kr och jag är säker på att deras inköpspris är betydligt mindre.

När det kommer till missgärningen av porslinen i tvättstället är på grund av den dåliga kvalitén i tvättstället. Jag har bott i 6 olika lägenheter och har aldrig haft problem att hårfärg har gjort att det har blivit en missfärgning av tvättstället men denna var ur ursel kvalité så det är omöjligt att inte få missgärningar. Vill förtydliga igen att tvättstället är så pass dålig kvalité som man knappt köpa själv i lågpris butiker.

Min fråga är om jag har rätt att ifrågasätta hur de kan ta ut 1000 kr för bara byta ut cylindern på postlådan och om jag kan ifrågasätta kostnaden för tvättstället jag kommer få som jag är säker på kommer vara väldigt högt.

Har jag någon som helst rättighet att ifrågasätta summan som dem kommer fakturera?
Citera
2025-11-03, 03:26
Medlem
Är du med i hyresgästföreningen kan de hjälpa dig!
Citera
2025-11-03, 03:51
Medlem
Sereenas avatar
1000kr för ett cylinderbyte är ju billigt, snittpriset ligger runt 2700 och nästan alla hyresvärdar tar mer än 1k.

Hyresvärdar använder normalt inte billigaste skräpcylindrarna, utan system med bra säkerhetsklassning, sedan tillkommer arbete osv.
Senast redigerad av Sereena 2025-11-03 kl. 03:58.
Citera
2025-11-03, 04:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Du kan alltid bestrida med hänvisning till att du önskar ta del av kostnadsunderlaget för att kunna bedöma skäligheten i kravet.

Gällande tvättstället så ser det lika dåligt ut där för dig. Även om det inte var avsiktligt så orsakades missfärgningarna av din oaktsamhet. Således riskerar du att bli skyldig. Men även här: kräv underlag. Kostnaden ska motsvara deras faktiska skada i form av utlägg. Inte schablon.
Citera
2025-11-03, 04:13
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker det var rätt mycket för cylindern. De andra tänkte nog på cylinder till dörren, inte till brevlådan.

Och missfärgning, normalt slitage. Bestrid.
Citera
2025-11-03, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du kan alltid bestrida med hänvisning till att du önskar ta del av kostnadsunderlaget för att kunna bedöma skäligheten i kravet.

Gällande tvättstället så ser det lika dåligt ut där för dig. Även om det inte var avsiktligt så orsakades missfärgningarna av din oaktsamhet. Således riskerar du att bli skyldig. Men även här: kräv underlag. Kostnaden ska motsvara deras faktiska skada i form av utlägg. Inte schablon.

Tack för allas svar.

En fråga gällande att de inte får ta schablon utan det får ta ut en realistisk summa. Har jag förstått detta korrekt?
Citera
2025-11-03, 04:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker det var rätt mycket för cylindern. De andra tänkte nog på cylinder till dörren, inte till brevlådan.

Och missfärgning, normalt slitage. Bestrid.

Beror lite på vilket system dom använder.

Här så är det samma system/nyckel till allt, enda undantaget var cylindrarna till tvättstugebokningen, och det är numera utbytt till digitalt system.
Senast redigerad av Sereena 2025-11-03 kl. 04:34.
Citera
2025-11-03, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Tack för allas svar.

En fråga gällande att de inte får ta schablon utan det får ta ut en realistisk summa. Har jag förstått detta korrekt?

Nej. I kostnaden för en cylinder / ny blipp så ingår byte av fastighetsskötaren samt installation. som naturligtvis är realistisk. Det pris du fick på 1000:- är oerhört billigt i dessa sammanhang.
Citera
2025-11-03, 04:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej. I kostnaden för en cylinder / ny blipp så ingår byte av fastighetsskötaren samt installation. som naturligtvis är realistisk. Det pris du fick på 1000:- är oerhört billigt i dessa sammanhang.

Många hyresvärdar byter inte ens själva längre utan har avtal med lås/säkerhetsfirmor som sköter underhåll/byten.
Citera
2025-11-03, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
... jag kommer få en faktura på 1000 kr för de behöver byta ut hela cylinder vilket anser är väldigt högt. En cylinder med nycklar kostar knappt 150 kr och jag är säker på att deras inköpspris är betydligt mindre.
...
Inte om det är en systemcylinder. Då är 1000kr att betrakta som billigt.

Edit, missuppfattade att det var postlådan. Nej då är 1000kr dyrt. Köp en ny själv och byt. Inte raketkirurgi.
Senast redigerad av AClD 2025-11-03 kl. 04:51.
Citera
2025-11-03, 04:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Inte om det är en systemcylinder. Då är 1000kr att betrakta som billigt.

Edit, missuppfattade att det var postlådan. Nej då är 1000kr dyrt. Köp en ny själv och byt. Inte raketkirurgi.

Beror ju helt på vad det är för sorts postlåda.

Lådorna i trapphusen brukar använda systemcylindrar.
Citera
2025-11-03, 05:02
Medlem
Men om du slarvat bort taggen som öppnar så behöver de inte byta låscylinder, de programmerar helt enkelt om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in