2025-11-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanan9213
Det stämmer visst.

I TS skor hade jag inte anlitat ett ombud, varför det enbart är min egna tid som jag förlorar och ev. inkomstbortfall för den tiden.

De kostnader som TS ev. kan komma att få betala om han förlorar är ansökningsavgiften på 900 och en timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpstaxan som är ca 1 530 kr, se 18:8 a rättegångsbalken (ca 2 500 kr alltså). Hyresvärden å sin sida anlitar förmodligen en jurist eller advokat som kostar från 2 000 kr/timme (ink. moms). Målet är givetvis av enkel art men även den bästa av processjurister/advokater behöver i vart fall ca en halvtimme på att skriva stämningsansökan lägg där till inhämtandet av omständigheterna och bevisning och då är han uppe på minst 1 timmes arbete. Därefter tillkommer först mottagande och inläsande av ev. svaromål (om det kommer innan den muntliga förberedelsen) 30 min, ev. yttrande över svaromålet 30 min, resa till och från domstolen 30 min, muntlig förberedelse men förlikningsdiskussioner mellan 1 timma till 3 timmar. Summan är nu efter muntlig förberedelse är mellan 3-6 timmar ā 2 000 kr/timme ger mellan 6-12 000 kr i ombudskostnader för en fordran som är vad? ca 1 000 kr. Träffas ingen förlikning blir det huvudförhandling och ev. ytterligare skriftväxling på det (i vissa fall kan man gå direkt till huvudförhandling i anslutning till den muntliga förberedelse).

Summa är alltså att hyresvärden pungar ut med 6-12 gånger så mycket som hans påstådda fordran. Medan TS kostnader i och för sig består i ev. inkomst bortfall (kanske tar semester eller kompledigt och då finns ju inte inkomstbortfallet) och resekostnader.

Om jag var ombud hade jag försökt förmå hyresvärden att förlikas eller lägga ner ärendet. Att som hyresvärd "bråka" om minsta lilla sak, som det här måste ses som, är i längden inte bra för hans rykte.

För egen del hade jag nog bett hyresvärden om underlag för hans faktiska kostnader att åtgärda de påstådda felen och sagt att jag kan betala en tredje del om vi förliks.

För ett skitärende som detta kommer ingen hyresvärd punga ut 6-12gånger mer än de kan få tillbaks.
Mindre hyresvärdar sköter det själv, möjligen får rådgivning via Fastighetsägarna om de är medlemmar.
Större hyresvärdar har egna jurister, dvs ingen ökad kostnad.

Att du förutsätter att en hyresvärd skulle punga ut de summorna visar att du inte sett många sådana fall hanteras.
Det kan helt klart skötas av en hyresvärd inom de kostnader som täcks.

När du anger TS kostnader glömmer du att det då tillkommer upp till ca 3000spänn för motpartens kostnader om TS förlorar.
Det är alltså inte enbart egna kostnader som är risken för TS.

Jag håller med om att TS skall kräva underlag för kostnaderna(om inte fast avgift är avtalad om).
Citera
2025-11-03, 15:39
Medlem
Tvärtom, jag har handlagt ett 50-tal sådana liknande ärenden. Alla där vi rått hyresvärden att inte driva ärendet, vilket de inte gjort i slutändan i en del fall har det renderat att hyresgästen betalat ca hälften av det begärda beloppet.

Det är precis det jag skriver att hyresvärden inte kommer vilja driva ärendet när det vet att det kommer kosta mer. Det är inte många små hyresvärdar som sköter detta själv. Det är knappt att det vågar sköta uppsägningar på egen hand utan en jurist som håller dem i handen.

Nä, det tillkommer som jag skrev drygt 2 500 kr (1 531 kr för en timmes rådgivning som ersätts enligt rättshjälpstaxan + ansökningsavgiften på 900 kr) för TS om han förlorar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
För ett skitärende som detta kommer ingen hyresvärd punga ut 6-12gånger mer än de kan få tillbaks.
Mindre hyresvärdar sköter det själv, möjligen får rådgivning via Fastighetsägarna om de är medlemmar.

Att du förutsätter att en hyresvärd skulle punga ut de summorna visar att du inte sett många sådana fall hanteras.

När du anger TS kostnader glömmer du att det då tillkommer upp till ca 3000spänn för motpartens kostnader om TS förlorar.

Jag håller med om att TS skall kräva underlag för kostnaderna(om inte fast avgift är avtalad om).
Citera
2025-11-03, 15:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det stämmer visst.

I TS skor hade jag inte anlitat ett ombud, varför det enbart är min egna tid som jag förlorar och ev. inkomstbortfall för den tiden.

De kostnader som TS ev. kan komma att få betala om han förlorar är ansökningsavgiften på 900 och en timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpstaxan som är ca 1 530 kr, se 18:8 a rättegångsbalken (ca 2 500 kr alltså). Hyresvärden å sin sida anlitar förmodligen en jurist eller advokat som kostar från 2 000 kr/timme (ink. moms). Målet är givetvis av enkel art men även den bästa av processjurister/advokater behöver i vart fall ca en halvtimme på att skriva stämningsansökan lägg där till inhämtandet av omständigheterna och bevisning (normalt har man inte kostnader för bevisning) och då är han uppe på minst 1 timmes arbete. Därefter tillkommer först mottagande och inläsande av ev. svaromål (om det kommer innan den muntliga förberedelsen) 30 min, ev. yttrande över svaromålet 30 min, resa till och från domstolen 30 min, muntlig förberedelse men förlikningsdiskussioner mellan 1 timma till 3 timmar. Summan är nu efter muntlig förberedelse är mellan 3-6 timmar ā 2 000 kr/timme ger mellan 6-12 000 kr i ombudskostnader för en fordran som är vad? ca 1 000 kr. Träffas ingen förlikning blir det huvudförhandling och ev. ytterligare skriftväxling på det (i vissa fall kan man gå direkt till huvudförhandling i anslutning till den muntliga förberedelse).

Summa är alltså att hyresvärden pungar ut med 6-12 gånger så mycket som hans påstådda fordran. Medan TS kostnader i och för sig består i ev. inkomst bortfall (kanske tar semester eller kompledigt och då finns ju inte inkomstbortfallet) och resekostnader.

Om jag var ombud hade jag försökt förmå hyresvärden att förlikas eller lägga ner ärendet. Att som hyresvärd "bråka" om minsta lilla sak, som det här måste ses som, är i längden inte bra för hans rykte.

För egen del hade jag nog bett hyresvärden om underlag för hans faktiska kostnader att åtgärda de påstådda felen och sagt att jag kan betala en tredje del om vi förliks.

Avseende kostnader för bevisning; om det finns vittnen och om dessa är anställda till hyresvärden utgår ingen ersättning om hyresvärden åberopar vittnena, detta då de vittnar i sin kapaciteten som anställda och det därav för anses ingå i deras anställning varför de inte har något kostnad för att vittna. Ska sedan hyresvärden ändå propsa på att få betalt för "vittnena" så måste han de facto kunna visa vad han betalar i timlön vilket tar tid att räkna ut (minst en kvart om det är ombudet som ska räkna ut det) eller visa vad företagets inkomstbortfall är för att vittnena inte kan jobba som vanligt i ca 1-2 timmar (jag hade ifråga satt detta påstådda inkomstbortfall och då måste hyresvärden styrka det vilket inte är enkelt).

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Kan tycka att fråga om kostnader är helt ointressant. Kan lika gärna täckas av företagsförsäkringen.

Är hyresvärden (framgår ej) ett kommunalt bolag så har de en skräddarsydd portfölj med försäkringsvillkor som är extremt förmånliga, som skattebetalarna bekostar. Det kan exempelvis innebära att FT-mål och Ä-mål inte är undantagna, som annars brukar vara när det gäller standardvillkor i hemförsäkringarna för konsumenter eller vissa företagsförsäkringar.

Jag håller med om att kostnaden är en skitsak. Men jag vill ändå uttrycka försiktighet när det gäller att erkänna skyldigheter utanför avtalet eftersom konkludent handlande kan få rättsverkan i längden som en del av den gemensamma partsviljan.

Därför förordar jag återigen att man villkorar sitt bestridande för att skydda sig själv om det går till rättegång. Om kärande inte ens försöker lösa det utomrättsligt så att medkontrahenten får rimlig chans att bemöta några anspråk så blir 18:3 RB tillämplig vid kostnadsfördelningen även om käromålet vinner bifall.
Citera
2025-11-03, 15:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du kan alltid bestrida med hänvisning till att du önskar ta del av kostnadsunderlaget för att kunna bedöma skäligheten i kravet.

Gällande tvättstället så ser det lika dåligt ut där för dig. Även om det inte var avsiktligt så orsakades missfärgningarna av din oaktsamhet. Således riskerar du att bli skyldig. Men även här: kräv underlag. Kostnaden ska motsvara deras faktiska skada i form av utlägg. Inte schablon.

Helt klart kan man be om underlag. Däremot är det ju bäst att inse att det tillkommer en arbetskostnad.
Citera
2025-11-03, 16:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Helt klart kan man be om underlag. Däremot är det ju bäst att inse att det tillkommer en arbetskostnad.
Och då ska de styrka den arbetskostnaden genom att ställa upp en specifikation på hur den har beräknats.

Om man inte ens bryr sig om att bemöta ett befogat motkrav på underlag för att kunna ta ställning till ett riktat krav så saknas förutsättningar för att kunna kräva rättegångskostnader senare eftersom man inte skapar förutsättningar för motparten att undvika rättsförlust i rättegångsförfarandet. Parter som tvistar har gentemot varandra en lojalitetsplikt att inte orsaka varandra onödiga kostnader. Att ge motparten möjlighet att bemöta kravet är en förutsättning för att ens kunna ansöka om stämning och få ersättning för sina rättegångskostnader.

Obefogade eller tomma invändningar från gäldenären utgör dock inga hinder att ansöka om stämning även utan redovisat underlag i ett första skede. Det kräver således att man är tydlig med varför man bestrider borgenärens krav, samtidigt som man är öppen för att ändra sin inställning om borgenären kan redogöra för rättsgrund och styrka beloppens skälighet.
Finns villkor i avtalet kring belopp utgör detta rättsgrund för kravet jämte 12 kap JB om hyresgästens vårdplikt av bostaden under hyrestiden.
Citera
2025-11-03, 16:04
Medlem
Så är det givetvis.

Men nämnd paragraf tar sikte på när den vinnande parten onödigt inlett rättegången t.ex. om motparten medgivit en del av kravet och det sedan väcks talan även för den del som medgivits att betala/ersätta.

Rätta mig om jag har fel men det finns såvitt jag vet ingen paragraf eller tillämpning likt 18:3 rättegångsbalken, när en part bestrider utan att ange grund för bestridandet avseende erhållet krav. Dv.s du har alltid rätt att göra ett blankt bestridande utan att drabbas av rättegångskostnader senare pga. ditt blanka bestridande. Du behöver alltså aldrig innan det inletts en domstolssak ange grund för ditt bestridande även om det i vissa fall kan vara bra för att förmå visa motparten att denne har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Därför förordar jag återigen att man villkorar sitt bestridande för att skydda sig själv om det går till rättegång. Om kärande inte ens försöker lösa det utomrättsligt så att medkontrahenten får rimlig chans att bemöta några anspråk så blir 18:3 RB tillämplig vid kostnadsfördelningen även om käromålet vinner bifall.
Citera
2025-11-03, 16:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det stämmer visst.

De kostnader som TS ev. kan komma att få betala om han förlorar är ansökningsavgiften på 900 och en timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpstaxan som är ca 1 530 kr, se 18:8 a rättegångsbalken (ca 2 500 kr alltså). Hyresvärden å sin sida anlitar förmodligen en jurist eller advokat som kostar från 2 000 kr/timme (ink. moms). Målet är givetvis av enkel art men även den bästa av processjurister/advokater behöver i vart fall ca en halvtimme på att skriva stämningsansökan lägg där till inhämtandet av omständigheterna och bevisning (normalt har man inte kostnader för bevisning) och då är han uppe på minst 1 timmes arbete. Därefter tillkommer först mottagande och inläsande av ev. svaromål (om det kommer innan den muntliga förberedelsen) 30 min, ev. yttrande över svaromålet 30 min, resa till och från domstolen 30 min, muntlig förberedelse men förlikningsdiskussioner mellan 1 timma till 3 timmar. Summan är nu efter muntlig förberedelse är mellan 3-6 timmar ā 2 000 kr/timme ger mellan 6-12 000 kr i ombudskostnader för en fordran som är vad? ca 1 000 kr. Träffas ingen förlikning blir det huvudförhandling och ev. ytterligare skriftväxling på det (i vissa fall kan man gå direkt till huvudförhandling i anslutning till den muntliga förberedelse).

Avseende kostnader för bevisning; om det finns vittnen och om dessa är anställda till hyresvärden utgår ingen ersättning om hyresvärden åberopar vittnena, detta då de vittnar i sin kapaciteten som anställda och det därav för anses ingå i deras anställning varför de inte har något kostnad för att vittna. Ska sedan hyresvärden ändå propsa på att få betalt för "vittnena" så måste han de facto kunna visa vad han betalar i timlön vilket tar tid att räkna ut (minst en kvart om det är ombudet som ska räkna ut det) eller visa vad företagets inkomstbortfall är för att vittnena inte kan jobba som vanligt i ca 1-2 timmar (jag hade ifråga satt detta påstådda inkomstbortfall och då måste hyresvärden styrka det vilket inte är enkelt).

Du utgår tydligen från att hyresvärden anlitar jurist, men att TS inte gör det.

Det är nog inte en riktigt bra ide att räkna med att en hyresvärd skall låta sig skrämmas av hotet om en trivial förhandling. Dels är kostnaden för att redovisa omständigheterna och visa kvitton på arbete och material inte så stora (det går nog att skicka någon på kontoret att göra detta) och så den stora anledningen: Man viker sig inte för "hot" (det är ju inget hot på det viset, men man vill vara tydlig med att hyresgästens ansvar kommer man att utkräva).

Nu skall ju inte TS gå med på osakliga krav heller, naturligtvis, men om TS själv anser att ansvaret för det porttappade och missfärgningen ligger på henne (varför tror jag det?) så kanske kravet inte är så osakligt.
Citera
2025-11-03, 16:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Så är det givetvis.

Men nämnd paragraf tar sikte på när den vinnande parten onödigt inlett rättegången t.ex. om motparten medgivit en del av kravet och det sedan väcks talan även för den del som medgivits att betala/ersätta.

Rätta mig om jag har fel men det finns såvitt jag vet ingen paragraf eller tillämpning likt 18:3 rättegångsbalken, när en part bestrider utan att ange grund för bestridandet avseende erhållet krav. Dv.s du har alltid rätt att göra ett blankt bestridande utan att drabbas av rättegångskostnader senare pga. ditt blanka bestridande. Du behöver alltså aldrig innan det inletts en domstolssak ange grund för ditt bestridande även om det i vissa fall kan vara bra för att förmå visa motparten att denne har fel.
Det är korrekt att man inte behöver ange skäl för sitt bestridande. Då är det på vinst eller förlust.

Men om man villkorar sitt bestridande med
"Jag kan inte bemöta riktigheten i ert krav eller vitsorda några belopp som skäliga i och för sig. Jag emotser kostnadsunderlag för att kunna ta ställning till kravet i dess helhet.

Jag ser helst att frågan löses utomrättsligt och ber er därför återkomma med underlaget snarast.
Om ni inte tillgodoser min begäran vill jag erinra om att jag, oavsett utgång vid en eventuell tvist, kan komma att bestrida era rättegångskostnader."
Så har man ryggen fri.
Skälet är följande:
Kod:
utan att motparten givit anledning därtill
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-03 kl. 16:34.
Citera
2025-11-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Jag är införstådd att 1000 kr ska vara billigt under dessa omständigheter.

Däremot vill de ha 250 kr för blippen vilket jag kan också köpa. Det som jag är mest orolig är själva tvättstället.

Tack igen för samtliga svar.

Har du försökt att ta bort hårfärgen från handfatet själv? Med bikarbonat etc?
Citera
2025-11-03, 17:25
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej

Jag hade en fundering kring avgifter en hyresvärd kan ta ut.
Jag har precis flyttat ut från en hyresrätt och jag har lyckats tappa en blipp till porten och en nyckel till postlådan.

Det är även missfärgningar på porslinen i tvättstället som inte går att ta bort.
Vid besiktningen nämnde personen att jag kommer få en faktura på 1000 kr för de behöver byta ut hela cylinder vilket anser är väldigt högt. En cylinder med nycklar kostar knappt 150 kr och jag är säker på att deras inköpspris är betydligt mindre.

När det kommer till missgärningen av porslinen i tvättstället är på grund av den dåliga kvalitén i tvättstället. Jag har bott i 6 olika lägenheter och har aldrig haft problem att hårfärg har gjort att det har blivit en missfärgning av tvättstället men denna var ur ursel kvalité så det är omöjligt att inte få missgärningar. Vill förtydliga igen att tvättstället är så pass dålig kvalité som man knappt köpa själv i lågpris butiker.

Min fråga är om jag har rätt att ifrågasätta hur de kan ta ut 1000 kr för bara byta ut cylindern på postlådan och om jag kan ifrågasätta kostnaden för tvättstället jag kommer få som jag är säker på kommer vara väldigt högt.

Har jag någon som helst rättighet att ifrågasätta summan som dem kommer fakturera?

Lägg på
Arbetskostnaden
Resor
Mm

Kolla inte enbart material konstansen på nån budget sida ,

Du kom billigt undan
Citera
2025-11-03, 18:42
Medlem
Ja hur kan man tycka 1000kr är dyrt, låssmeden tar väl ut ca 700kr i Tim plus restid å bilersättning.
Citera
2025-11-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Brukar är att ta i skulle jag säga. I min erfarenhet är systemcylindrar i postboxar ganska ovanligt. Förutom postens Desmo-cylinder som öppnar hela fronten.

Har bara haft postbox på ett ställe jag bott och då var det samma cylinder som till lägenhetsdörren. Men detta var på 90-talet när det var en ganska ny grej. I efterföljande lägenheter har jag antingen haft klassisk brevinkast i dörren eller en brevlådesamling på gården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in