2025-11-04, 15:00
Medlem
Det som Bluesteps kalkyl visar är vad du totalt kommer betala om du tar ett lån på 1,5 miljon och det tar dig 40 år att betala tillbaka lånet, baserat på vad deras rörliga ränta är i dagsläget.
Du kommer alltså bara att amortera 1,5 miljon, allt över det är kostnad för räntor och avgifter. Rörlig ränta kan även ändras över tid, så att den totala summan blir högre eller lägre.

Säljer du bostaden innan du amorterat av allt och du har rörlig ränta så kommer du vid försäljningen betala in den summan som du har kvar på lånet (och eventuellt någon avgift). Så länge räntan är rörlig så betalar du ingen ränteskillnadsersättning.
Exempelvis: du lånade 1,5 miljon. Efter ett tag säljer du bostaden. Du har då amorterat av 500 000 kr, så det återstående lånet är på 1 miljon. Då betalar du 1 miljon till banken, och övriga pengar behåller du förutom eventuell vinstskatt och mäklararvode.
Om du däremot hade haft bunden ränta vid försäljningen så hade det tillkommit en kostnad för ränteskillnadsersättning.
Samma sak gäller om du byter bank men behåller bostaden.
Citera
2025-11-04, 15:09
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vilken mellanskillnad pratar du om?

Kanske missförstått det helt, hade fast ränta på min tidigare radhus och fick betala resten av räntan eftersom den var bunden på 5 år och sålde efter 3,5 år. Fick betala resterande mellanskillnad för ett halvår
Citera
2025-11-04, 15:12
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Det som Bluesteps kalkyl visar är vad du totalt kommer betala om du tar ett lån på 1,5 miljon och det tar dig 40 år att betala tillbaka lånet, baserat på vad deras rörliga ränta är i dagsläget.
Du kommer alltså bara att amortera 1,5 miljon, allt över det är kostnad för räntor och avgifter. Rörlig ränta kan även ändras över tid, så att den totala summan blir högre eller lägre.

Säljer du bostaden innan du amorterat av allt och du har rörlig ränta så kommer du vid försäljningen betala in den summan som du har kvar på lånet (och eventuellt någon avgift). Så länge räntan är rörlig så betalar du ingen ränteskillnadsersättning.
Exempelvis: du lånade 1,5 miljon. Efter ett tag säljer du bostaden. Du har då amorterat av 500 000 kr, så det återstående lånet är på 1 miljon. Då betalar du 1 miljon till banken, och övriga pengar behåller du förutom eventuell vinstskatt och mäklararvode.
Om du däremot hade haft bunden ränta vid försäljningen så hade det tillkommit en kostnad för ränteskillnadsersättning.

Kanske värt att ta lån hos Bluestep isåfall, bara rädd att månadskostnaden springer iväg när det är rörlig ränta
Citera
2025-11-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Kanske värt att ta lån hos Bluestep isåfall, bara rädd att månadskostnaden springer iväg när det är rörlig ränta
Jag hade personligen aldrig tagit lån på Bluestep eller liknande, då deras räntor alltid är betydligt högre än storbankernas. Rörlig ränta riskerar dock alltid att sticka iväg, oavsett bank, eftersom den helt enkelt rör sig efter styrräntan.
Om du är rädd för att ränta plötsligt ska öka så kan du ju alltid kolla på bundna räntor istället. Då är räntan fast under avtalstiden, men om du säljer bostaden eller byter bank under avtalstiden så behöver du betala ränteskillnadsersättning.
Bluesteps räntor ligger alltid några procentenheter högre än vad t.ex SBABs räntor gör, så du kommer då alltid betala mer via Bluestep än via SBAB.

Så jag hade avrått dig från att ta lån via dem, men tycker du att det är värt den högre kostnaden så kör på.
Citera
2025-11-04, 16:16
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Kanske missförstått det helt, hade fast ränta på min tidigare radhus och fick betala resten av räntan eftersom den var bunden på 5 år och sålde efter 3,5 år. Fick betala resterande mellanskillnad för ett halvår
Just det. Nu har du 3 månaders rörlig ränta som du betalar tills lånet är uppsagt
Har du frågat varför SBAB sa nej?
Citera
2025-11-04, 18:43
Medlem
Håller med de andra här att Bluestep är nog ett dåligt alternativ. Att du redan har blivit godkänd av SBAB visar ju att du har förmåga att klara av ett lån. Din sambo bidrar ju till hushållets sammanlagda inkomst. Är det så att hon fortfarande har anmärkningsvärda skulder gör ju saken svårare för banken. Att hon har anmärkningar behöver inte vara avgörande om du är ren.

Sök hos flera traditionella låneinstitut till en ränta som gör att ni kan leva också.

Din uträkning om husets värde om 40 år visar tyvärr att du lever litet blåögda om framtiden. Ingen vet idag vad en bostad är värd om 40 år.

Att en bunden ränta automatiskt ger återbetalning av ränteskillnaden stämmer inte. Jag fick en bunden ränta för 10 år sedan som jag kunde ta med mig till en annan bostad. Fråga efter det.

En gång i tiden lånade vi utan ha tillsvidareanställningar och låga inkomster. Så allt är möjligt.
Citera
2025-11-04, 20:20
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Håller med de andra här att Bluestep är nog ett dåligt alternativ. Att du redan har blivit godkänd av SBAB visar ju att du har förmåga att klara av ett lån. Din sambo bidrar ju till hushållets sammanlagda inkomst. Är det så att hon fortfarande har anmärkningsvärda skulder gör ju saken svårare för banken. Att hon har anmärkningar behöver inte vara avgörande om du är ren.

Sök hos flera traditionella låneinstitut till en ränta som gör att ni kan leva också.

Din uträkning om husets värde om 40 år visar tyvärr att du lever litet blåögda om framtiden. Ingen vet idag vad en bostad är värd om 40 år.

Att en bunden ränta automatiskt ger återbetalning av ränteskillnaden stämmer inte. Jag fick en bunden ränta för 10 år sedan som jag kunde ta med mig till en annan bostad. Fråga efter det.

En gång i tiden lånade vi utan ha tillsvidareanställningar och låga inkomster. Så allt är möjligt.

Ja allt är möjligt, just villan jag är intresserad av behöver jag dock handpenningslån, för har hela insatsen för den just nu. Och tömmer även sparkontot helt om jag inte lånar upp för detta så kanske får spara vidare. Dock behöver jag flytta för att komma närmare mina barn som bor i denna kommunen. Närmare till jobbet för min del också
Citera
2025-11-04, 20:44
Medlem
Duerfs avatar
Behöver du flytta/köpa bostad?

Det låter som en oerhört dålig idé att köpa en bostad om det enda alternativet är Bluestep. Bluestep ska endast vara en temporär lösning men ni verkar inte ha någon bra plan för nästa steg.
Citera
2025-11-04, 22:09
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Behöver du flytta/köpa bostad?

Det låter som en oerhört dålig idé att köpa en bostad om det enda alternativet är Bluestep. Bluestep ska endast vara en temporär lösning men ni verkar inte ha någon bra plan för nästa steg.

Finns dessvärre dåligt med hus till uthyres i den ort som jag eftersöker. Och som hus som finns i närområdet kostar nästan mer än att köpa eget. Hittade ett hus för 950 k i somras men var extremt mycket att göra och säljaren ville inte släppa huset för 940 så det såldes senare för 1 miljon.
Citera
2025-11-04, 22:52
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront

Om jag räknar rätt nu, t ex Räntan ligger på ca 5,6%. Jag lånar 1,45 miljoner. 1450000*0,056=81*200. 81200/2 =6*766,667. Och högre kan det bli. Kan man välja amortera 3000 kr eller kan man välja det själv?
Citera
2025-11-04, 23:34
Bannlyst
Citat:
Där är det tvärnej direkt. Sen börja jag spanna på ett annat hus för 1,5 mkr. Hos Bluestep kan jag lägga 5% i insats så därav börjar mina tankar där

Nej det kan inte stämma. Det lagkrav på kontantinsats på minst 15 %.

Sedan finns det även amorteringskrav som banken kan upplysa dig om.
Citera
2025-11-05, 00:03
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondRayban
Nej det kan inte stämma. Det lagkrav på kontantinsats på minst 15 %.

Sedan finns det även amorteringskrav som banken kan upplysa dig om.

Inte hos bluestep, där kan man ta handpenningslån utöver.

Sen pratas det om att sänka insats till 10% nästa år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in