2025-11-05, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Inte hos bluestep, där kan man ta handpenningslån utöver.

Sen pratas det om att sänka insats till 10% nästa år?

Handpenningslån låter oetiskt!

Ja, regeringen föreslår en del lättnader nu. Men om såssarna vinner valet nästa år så lär det inte bli av.
Citera
2025-11-05, 01:03
Medlem
Ta för fan inget bolån på 6%...

Kanske kan vara ok som en övergångslösning om man är 100% säker på att få ett vanligt bolån om säg ett år eller 6 månader.

Men de flesta klarar inte av att hantera den typen av sunt förnuft och sitter med sitt skitlån i all oändlighet.

Kan inte vara omöjligt alls att låna 1.5 miljoner på två arbetande vuxna om det inte är så att det redan finns massa andra skulder.. Och då är det ännu dummare att ta ett lån på 1.5 msek till 6% ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av BeyondRayban
Handpenningslån låter oetiskt!

Ja, regeringen föreslår en del lättnader nu. Men om såssarna vinner valet nästa år så lär det inte bli av.

Nu är jag väldigt blå men osäker på om detta ens kommer göra någon nytta. Istället risk att priserna går upp och så blir det lika "svårt" ändå/du har större lån och räntekostnader istället.
Senast redigerad av kalleboool 2025-11-05 kl. 01:05.
Citera
2025-11-05, 09:08
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ta för fan inget bolån på 6%...

Kanske kan vara ok som en övergångslösning om man är 100% säker på att få ett vanligt bolån om säg ett år eller 6 månader.

Men de flesta klarar inte av att hantera den typen av sunt förnuft och sitter med sitt skitlån i all oändlighet.

Kan inte vara omöjligt alls att låna 1.5 miljoner på två arbetande vuxna om det inte är så att det redan finns massa andra skulder.. Och då är det ännu dummare att ta ett lån på 1.5 msek till 6% ränta.

Nu är jag väldigt blå men osäker på om detta ens kommer göra någon nytta. Istället risk att priserna går upp och så blir det lika "svårt" ändå/du har större lån och räntekostnader istället.

Det hade ju underlättat med 100 000 istället för 150 i insats men bostadspriserna lär öka.
Citera
2025-11-05, 10:05
Medlem
Citat:
Om jag räknar rätt nu, t ex Räntan ligger på ca 5,6%. Jag lånar 1,45 miljoner. 1450000*0,056=81*200. 81200/2 =6*766,667. Och högre kan det bli. Kan man välja amortera 3000 kr eller kan man välja det själv?
Jag är inte riktigt med på vad din uträkning ska vara?

Men såhär fungerar det:
Du kan bara ha bolån på max 85% av bostadens värde. Om du köper ett hus för 1 500 000 så kan du max ta bolån på 1 275 000. Om du behöver låna mer än det, t.ex ett handpenningslån, så kommer det blir blancolån och det kommer (troligtvis) ha högre ränta. Så det behöver du räkna på separat.

Du behöver amortera 2% på bolånet per år (eller 3% om bolånet överstiger 4,5 gånger din årsinkomst). Utöver det behöver du betala ränta på 5,6%. Det blir:
Amortering: 1 275 000 * 0,02 = 25 500 (per år)
Ränta: 1 275 000 * 0,056 = 71 400 (per år)

Per månad blir det:
Amortering: 25 500/12 = 2 125
Ränta: 71 400/12 = 5 950
Totalt: 8 075 kr per månad.
Detta är innan ränteavdrag, men det får du tillbaka på skatten när du deklarerar. Så detta är pengarna som kommer gå ut varje månad.
Utöver det tillkommer en kostnad för handpenningslånet. Vad det kostar beror på vad det har för räntan och amortering.

Du kan amortera mer än så om du vill, men minimum är 2 125 kr (förutsatt att din årsinkomst är minst 284 000 kr).
Citera
2025-11-06, 09:00
Medlem
Citat:
Det hade ju underlättat med 100 000 istället för 150 i insats men bostadspriserna lär öka.

Ja exakt. Problemet är att det hade underlättat för alla vilket gör att konkurrensen och efterfrågan på objektet blir mer eller mindre samma eller högre då fler kan vara med och buda. Jag misstänker att priserna då kommer röra sig uppåt.
Citera
2025-11-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool

Visst är det så, om folks tillåtna löneutrymme.ökar kommer de vara kvar längre i budgivningen och priserna går upp. För köpare och säljare blir det nollsumma (då de flesta både köper och säljer) utan vinnarna blir bankerna som får in mer ränta och kanske mäklarna som får procent på affären.
Citera
2025-11-06, 13:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondRayban
Nej det kan inte stämma. Det lagkrav på kontantinsats på minst 15 %.

Sedan finns det även amorteringskrav som banken kan upplysa dig om.

Möjligen får han låna pengar till kontantinsatsen så han bara behöver lägga 5% kontant. Han kan ju ta ett blancolån till 10% av kontantinsatsen.
Citera
2025-11-06, 14:39
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Möjligen får han låna pengar till kontantinsatsen så han bara behöver lägga 5% kontant. Han kan ju ta ett blancolån till 10% av kontantinsatsen.

Ja men då blir det dyrt. Då är det bättre kolla med lokala banken låna 5% vid handpenningen och betala resten kontant. Men blir dyrt om det ska vara en bostadsrätt med månadsavgift på det. Dock ingår vatten och avlopp på denna bostadsrätten jag kollat på
Citera
2025-11-06, 16:00
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jag är inte riktigt med på vad din uträkning ska vara?

Men såhär fungerar det:
Du kan bara ha bolån på max 85% av bostadens värde. Om du köper ett hus för 1 500 000 så kan du max ta bolån på 1 275 000. Om du behöver låna mer än det, t.ex ett handpenningslån, så kommer det blir blancolån och det kommer (troligtvis) ha högre ränta. Så det behöver du räkna på separat.

Du behöver amortera 2% på bolånet per år (eller 3% om bolånet överstiger 4,5 gånger din årsinkomst). Utöver det behöver du betala ränta på 5,6%. Det blir:
Amortering: 1 275 000 * 0,02 = 25 500 (per år)
Ränta: 1 275 000 * 0,056 = 71 400 (per år)

Per månad blir det:
Amortering: 25 500/12 = 2 125
Ränta: 71 400/12 = 5 950
Totalt: 8 075 kr per månad.
Detta är innan ränteavdrag, men det får du tillbaka på skatten när du deklarerar. Så detta är pengarna som kommer gå ut varje månad.
Utöver det tillkommer en kostnad för handpenningslånet. Vad det kostar beror på vad det har för räntan och amortering.

Du kan amortera mer än så om du vill, men minimum är 2 125 kr (förutsatt att din årsinkomst är minst 284 000 kr).

Ja, tog ett blanco på 100 000 kr hos Svea och fick då månadsavgift på 1000 kr i månaden. Hade ett medlemslån för par år sen på 65000 kr med 5,6% ränta där betala jag ca 500:- så visst går det att fiffla med extra lån, så länge det inte blir för dyrt med t ex Månadsavgift för bostadsrätten. Nu har jag inte hela insatsen för villan på 1,5 och därför hade jag behövt en bank som godkänner handpenningslån vilket inte Sparbankerna brukar göra
Citera
2025-11-06, 16:02
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Dock så ska ju handpenningen vara 5%, så tekniskt sätt lägger man väl bara 10% på bolånet ?
Citera
2025-11-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ja, tog ett blanco på 100 000 kr hos Svea och fick då månadsavgift på 1000 kr i månaden. Hade ett medlemslån för par år sen på 65000 kr med 5,6% ränta där betala jag ca 500:- så visst går det att fiffla med extra lån, så länge det inte blir för dyrt med t ex Månadsavgift för bostadsrätten. Nu har jag inte hela insatsen för villan på 1,5 och därför hade jag behövt en bank som godkänner handpenningslån vilket inte Sparbankerna brukar göra
Du gör ju som du vill, men jag skulle verkligen inte rekommendera dig att ta blancolån eller använda Bluestep.
Om du inte har pengar till kontantinsatsen så har du rent krasst inte råd att köpa huset. Det vore bättre om du och din sambo väntar tills ni båda jobbar igen innan ni köper hus, och ser till att spara ihop kontantinsatsen under tiden. Det kommer fler radhus på marknaden, så att så länge er boendesituation är acceptabel i dagsläget så behöver ni inte stressa i onödan.

Ni hade ju dessutom ett radhus tidigare som jag förstod det. Varför sålde ni det?
Citera
2025-11-06, 19:56
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Du gör ju som du vill, men jag skulle verkligen inte rekommendera dig att ta blancolån eller använda Bluestep.
Om du inte har pengar till kontantinsatsen så har du rent krasst inte råd att köpa huset. Det vore bättre om du och din sambo väntar tills ni båda jobbar igen innan ni köper hus, och ser till att spara ihop kontantinsatsen under tiden. Det kommer fler radhus på marknaden, så att så länge er boendesituation är acceptabel i dagsläget så behöver ni inte stressa i onödan.

Ni hade ju dessutom ett radhus tidigare som jag förstod det. Varför sålde ni det?

Anledningen var att det låg i Bäckefors, och jag arbetade i Trollhättan. Bodde där i 5 år, och även om jag köpte bostadsrätten billigt så var avgiften dyr och Vatten och avlopp 12000 per år, föreningen tog inte sitt ansvar om saker inte fungerade så som värmepannan. Det var mycket klagomål över små saker från grannarna och jag hade 6 mil till jobbet och långt till barnen. Bor i Ljungskile nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in