Citat:
Ursprungligen postat av
Tsanwhalar
Hej
Varit och kollat på ett radhus som passar oss fint. Ansökte först lånelöfte hos SBAB och fick godkänt. Jag innehar kontantinsats och tillsvidareanställning. När jag ringde för att stämma av med SBAB så lät allting jättebra tills jag nämnde att jag hade sambo och barn, då nekades jag helt plötsligt lån hos dom.
Jag börjar därför börja överväga Bluestep, men efter att jag läst deras lilla ”kalkyl” i låneansökan citerar ” Exempel på bolån hos Bluestep Bank: 1 500 000 kr med 3 månaders rörlig ränta på 5,79% (effektiv ränta 5,98%), 40 års löptid och månadsamortering, inkl. uppläggningsavgift (2 495 kr) och aviavgift (15 kr/mån via autogiro). Totalt att betala: 3 594 480 kr. Månadskostnad: 7 489 kr (480 betalningar). Gäller lån med säkerhet i fastighet, tomträtt eller bostadsrätt. Ränta per 8 sept 2025. Läs gärna om våra boräntor och vår bolånekalkyl om du vill veta mer.”
Alltså säg att jag köper en villa för 1,5 miljoner, men ska amortera tillbaka närmare 3,6 miljoner? Hur blir det om jag säljer bostaden innan villan ökat i värde? Ska då ränteskillnaden betalas vid försäljning?
Känns lite som man blir lurad men kanske finns det ett sätt att fuska dvs tecken lånet hos Bluestep sedan flytta lånet till t ex Sparbanken.
Förklara, Tipsa, Diskutera gärna! Och om det är värt att ta lån via Bluestep
Du amorterar bara 1.500.000 kr dvs lånebeloppet
Hur höga räntebetalningar du gör är beror på om det är ett annuitetslån eller rak amortering.
Vid rak amortering sjunker ränteinbetalningara för varje år
Ju mer din villa sjunker i värde när du skall sälja den desto mindre får du kvar efter att lånet har betalats. Någon ränteskillnad finns inte.
Hur höga räntekostnader du får beror på hur stora effekter dina ränteavdragavdrag får på din skatt (vilket beror på din lön).