Citat:
Ursprungligen postat av
d0e
Varje gång jag lyfte frågan med honom blev han defensiv och sa att jag tar upp det dödar hans lust ännu mer, och det blev oftast ett bråk. Detta har gjort att jag helt slutat ta upp frågan då det bara blir fel varje gång.
Det du beskriver är mycket vanligt. Det kan också lika gärna gälla kvinnans lust.
Jag har i mitt snart 60-åriga liv lärt mig en tämligen universell sak. Det enda en man behöver i en relation, är en glad kvinna. Så jävla enkla är vi män. Redan hundar "förstod" det här på stenåldern, sedan nedärft, alltid glad när vi kommer hem. Är väl därför de kallas människans bästa vän. Du är inte glad.
Mäns testo-nivåer stiger av att lyckas med saker. En bra man reder sig själv. Hans östro-nivåer stiger av samvaro, vilket motverkar testo. En man låg på testo, som får orgasm och därmed en stor dos av oxytocin, som ökar östro, han somnar.. visserligen lycklig. Kvinnan som får ocytocin genom orgasm vinner östro och vill ha mer! Där är förklaringen till alla "man caves", detta oavsett vad de består av, en löprunda i skogen, garaget, snickerboa, underhålla båten, whatever.. Ensam. Men när han kommer tillbaks och blir nedslagen av krav, tjat, "du har inte..". Är ingen glad kvinna han möter då, bästa han kan göra för sitt eget välmående är att helt sonika gå därifrån. Tillbaks till sin grotta.
Så var det inte när ni möttes och var sprudlande glad att ses. Eller hur? Krav, ansvar.. det dödar allt. Vad behöver du? Troligen en man som gör saker för dig. Inte stora saker en gång per år, utan små saker ofta i vardagen. Någon som "ser" dig, uppskattar dig osv.. Men om det han gör, sker på order av dig, då kommer du inte känna så och den tidigare så rolige spännande mannen har plötsligt blivit en som runkar på toa när du ointresserat somnat. Tragiskt.