Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Jag är över 50 och har försökt med det hela mitt liv. Hur gör man för att lära sig?
Antagligen har du autism och ADHD/add. Med hjälp av medicinering för ADHD kan man åtminstone få en hyfsat fungerade automation.
Autismen är svårare att behandla, och ska egentligen inte bara ses som ett handikapp. Autister är experter på att tänka reflekterande och se detaljer. Det kan verkligen vara en bra egenskap, i synnerhet om man är en sådan som presterar bra i logiska tester och sammanhang. Men det tar mycket energi att inte kunna lägga reflektioner åt sidan. Då blir det stökigt. Man blir trött. Och man blir ännu tröttare av plotter!
En ond cirkel således.
Men är du hemma hos någon annan beter man sig inte så. På jobbet beter man sig inte så. Utan där flyter det på bra. Alltså KAN man automatisera. Med en viss ansträngning. Hade autister varit mer intresserade av att dela livet med någon hade de ju helt klart upprätthållit ordningen mycket bättre. Men så är sällan fallet, hehe.
Finns massor med hjälp man kan ta om man har NPF. Men den diskussionen kan vi fortsätta ta i en annan tråd. Antingen om du vill starta en, eller leta upp en. Citera mitt inlägg här så svarar jag.