• 2
  • 3
2025-11-02, 23:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MevelFixwap
Antagligen har du autism och ADHD/add. Med hjälp av medicinering för ADHD kan man åtminstone få en hyfsat fungerade automation.

Autismen är svårare att behandla, och ska egentligen inte bara ses som ett handikapp. Autister är experter på att tänka reflekterande och se detaljer. Det kan verkligen vara en bra egenskap, i synnerhet om man är en sådan som presterar bra i logiska tester och sammanhang. Men det tar mycket energi att inte kunna lägga reflektioner åt sidan. Då blir det stökigt. Man blir trött. Och man blir ännu tröttare av plotter!

En ond cirkel således.

Men är du hemma hos någon annan beter man sig inte så. På jobbet beter man sig inte så. Utan där flyter det på bra. Alltså KAN man automatisera. Med en viss ansträngning. Hade autister varit mer intresserade av att dela livet med någon hade de ju helt klart upprätthållit ordningen mycket bättre. Men så är sällan fallet, hehe.

Finns massor med hjälp man kan ta om man har NPF. Men den diskussionen kan vi fortsätta ta i en annan tråd. Antingen om du vill starta en, eller leta upp en. Citera mitt inlägg här så svarar jag.

Har haft annan nytta av medicin för ADD. Kanske inte att automatisera, men att börja med uppgifter utan att gräma mig. Det var rätt mycket värt. Men min kropp är för utsliten för sådana mediciner nu.

De jobb jag gillat har haft upprepning, samma flera gånger varje dag. Det funkar ju för att automatiseringen kommer med repetition. Jag har aldrig tyckt illa om monotona jobb. Det har inte berott på inställningen till jobbet, utan att jobbet har passat mig.

Och ja, när jag bor med andra så kan man ju leva lite på deras rutiner. Men rutiner är inte samma sak som automatisering. Däremot gör en hela tiden kommande rutin att saker händer ofta vilket leder till automatiserande.

Och ja, det kan vara en bra egenskap. Min kompis är lite samma, och när det gäller detaljer kan hen prestera extremt bra.

Jag kan inte upprätthålla mycket rutiner, men de som fastnat försöker jag hålla på. Inom dessa kan vissa saker bli halvautomatiserade. Men förutom vissa jobb så är det ju inte många saker man gör flera gånger varje dag, vilket krävs för mig för att automatiseringen ska kicka in.

Jag kan absolut inte automatisera för att jag är hemma hos någon annan, men detta brukar inte behövas. Däremot behandlar man ju andra bättre än sig själv, så man lägger mer krut på jobb (om man har, jag jobbar inte längre) och på andra, man kommer alltid själv sist eftersom det andra är mycket viktigare.
Citera
2025-11-02, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Autopilot handlar väl mycket om muskelminne? Typ köra bil, skriva på ett tangentbord, släcka lampor, borsta tänderna.

I princip alla mina rutiner sker på autopilot. Tror det är nyckeln till fungerande rutiner. Att de sitter i muskelminnet.
Varför har vissa människor sämre muskelminne än andra? Och varför förstår inte vissa människor hur olika saker är tänkta att användas? T ex olika tekniska prylar kan vara väldigt enkla att använda om man använder dem rätt. Och att man tänker snabbt och är pigg i bollen. Använd båda händerna istället för att göra en sak i taget. Sitter man på en kontorsstol hela dagarna går det fan så mycket snabbare att bara förflytta sig en kortare sträcka med hjälp av hjulen under bara. Inte resa sig upp, utbrista: ”Ajj min rygg!”, nästan snubbla över benen på stolen, behöva ta spjärn av stolen som rullar iväg osv osv. Seriöst tar sådant skitlång tid.

Vissa människor har inte sinne för det där. Sedan anklagar de mig för att ”vara stressad”. Är inte ett dugg stressad, men gillar att jobba enkelt och låta det flyta på utan hack. På alla mina jobb har jag lyckats få in ett autopilotsläge ganska snabbt. Många tror att jag har jobbat mkt längre än vad jag har på alla arbetsplatser, men vad är problemet?

Själv får jag höra dagligen att jag måste skickas hit och dit för att kötta på åt de andra. Utan att överdriva.

Det handlar om muskelminne, och en del saknar den förmågan. Det är sådana som kör bil eller jobbar ”hackigt”.
Citera
2025-11-02, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har haft annan nytta av medicin för ADD. Kanske inte att automatisera, men att börja med uppgifter utan att gräma mig. Det var rätt mycket värt. Men min kropp är för utsliten för sådana mediciner nu.

De jobb jag gillat har haft upprepning, samma flera gånger varje dag. Det funkar ju för att automatiseringen kommer med repetition. Jag har aldrig tyckt illa om monotona jobb. Det har inte berott på inställningen till jobbet, utan att jobbet har passat mig.

Och ja, när jag bor med andra så kan man ju leva lite på deras rutiner. Men rutiner är inte samma sak som automatisering. Däremot gör en hela tiden kommande rutin att saker händer ofta vilket leder till automatiserande.

Och ja, det kan vara en bra egenskap. Min kompis är lite samma, och när det gäller detaljer kan hen prestera extremt bra.

Jag kan inte upprätthålla mycket rutiner, men de som fastnat försöker jag hålla på. Inom dessa kan vissa saker bli halvautomatiserade. Men förutom vissa jobb så är det ju inte många saker man gör flera gånger varje dag, vilket krävs för mig för att automatiseringen ska kicka in.

Jag kan absolut inte automatisera för att jag är hemma hos någon annan, men detta brukar inte behövas. Däremot behandlar man ju andra bättre än sig själv, så man lägger mer krut på jobb (om man har, jag jobbar inte längre) och på andra, man kommer alltid själv sist eftersom det andra är mycket viktigare.
Ja så är det. Energin går åt på det, så skötseln av hemmet blir lidande. Det beror också mycket på om man har en bra grund. Är det fett stökigt vet man inte var man ska börja.

Men är det städat och man har lagat mat, då behöver man ”bara” plocka undan, diska och torka av ytor. Det är lättare att anta de uppgifterna än när det redan ligger prycklar utströdda eller slängda lite överallt.

Hade ett ex som inte heller hade automatiseringaförmåga. Jag kunde komma hem och skulle laga mat, och han hade ganska precis åkt iväg till jobbet. Kunde inte ens börja göra det för att all disk från hans egna matlagning stod kvar i diskhon. Det var stekflott över hela spisen. Han kunde varit och handlat och plockat in i kylen, men plastpåsarna låg kvar på golvet. I badrummet kunde en tom rulle hänga kvar på pappershållaren och den nya rullen låg på golvet med 1,5 m papper utsträckt från nya rullen som låg nästan i duschen ivägskickad på golvet. Golvet var helt blött från hans dusch innan han stack och handduken slängd framför tv:n på golvet.

Så jävla trist. Jag bad honom skärpa sig till slut, men då blev jag tjatig. Nästa kvinna gjorde samma sak. Då var även hon en elak häxa mot honom.

Bor man själv får man ha det som man vill, men bor man med någon, eller bara vistas bland andra, får man skärpa till sig lite och ta lite ansvar - så man inte lägger allt på någon annan.

Jag tror absolut inte du hade gjort så här hemma hos någon annan, eller hur?
Citera
2025-11-02, 23:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hade ett ex som inte heller hade automatiseringaförmåga. Jag kunde komma hem och skulle laga mat, och han hade ganska precis åkt iväg till jobbet. Kunde inte ens börja göra det för att all disk från hans egna matlagning stod kvar i diskhon. Det var stekflott över hela spisen. Han kunde varit och handlat och plockat in i kylen, men plastpåsarna låg kvar på golvet.

Låter som min kompis, haha. Hen plockar aldrig upp medan hen t ex lagar mat. Sedan lämnar allt efter matlagningen. Medan jag tar undan saker så fort de använts.
Citera
2025-11-02, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låter som min kompis, haha. Hen plockar aldrig upp medan hen t ex lagar mat. Sedan lämnar allt efter matlagningen. Medan jag tar undan saker så fort de använts.
Den här killen har suttit och skrivit inlägg här på FB om ”svenska kvinnor” och kallar det för ”behandla sina män som skit” för att man har sagt till att inte lämna det så här. Det här handlar om att det är HAN som behandlar andra som skit. Han har aldrig dragit in pengar till hushållet heller, så det handlar inte om något givande och tagande här. Jag tyckte om att städa och fixa innan, så det var ju inte det. Men då får man bidra med något tillbaka. Eller åtminstone visa tacksamhet, eller försöka underlätta för den städande partnern.

Han lever ensam sedan många år tillbaka eftersom alla tjejer osv tröttnar på honom. Då kan han absolut få göra som han vill. Men har man inte diskmaskin t ex så underlättar det att diska det man har använt först, medan maten ligger i ugnen. För sedan byggs det på med mer disk…

Det är bara barnsligt att kalla något för ”psykiskt terroriserande” eller ”misshandel” för att man ber för femte gången att ta ur sin tvätt ur tvättmaskinen. Tydligen hade hans nya kvinna, som han var tvungen att flytta in hos för att jag slängde ut honom när jag hade fått nog. Detta var hon måttligt glad över eftersom hade sålt sin kåk, och deras relation till varandra absolut aldrig var något seriöst. Han var således i vägen för henne, och hon satte en tandborste i handen på honom och bad honom skrubba fogen mellan kaklet i köket. Detta var tydligen droppen för honom, och det var så förödmjukande att han började ta kontakt med mig igen för att indirekt försöka få mig att ta tillbaka honom.

Nä aldrig i livet. Man ger och man tar, och det är minst lika mycket ett automatiserat beteende, som att man ”bara sveper runt lite med händerna så är köket tipptopp städat”. Flera år senare har han kallat mig för feminist, ”dagens kvinna” osv, men det handlar inte om det. Det hade varit helt fine om mannen hade jobbat och försörjt hela hushållet, men dagens män gör inte det. När det blir för mycket blir det svårt att automatisera sysslor. Man blir hjärntrött till slut och dumpar mannen.

Men ett flyttstäd är fett jobbigt, och bor någon hos en helt gratis så är det väl det minsta man kan begära. Som jag förstod det så var det hon som stod för all handling osv också. Då får man visa lite tacksamhet och vara överdrivet motiverad med att hjälpa till och automatisera beteenden och hjälpa till och så.
Senast redigerad av MevelFixwap 2025-11-03 kl. 00:16.
Citera
2025-11-03, 00:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Den här killen har suttit och skrivit inlägg här på FB om ”svenska kvinnor” och kallar det för ”behandla sina män som skit” för att man har sagt till att inte lämna det så här. Det här handlar om att det är HAN som behandlar andra som skit. Han har aldrig dragit in pengar till hushållet heller, så det handlar inte om något givande och tagande här. Jag tyckte om att städa och fixa innan, så det var ju inte det. Men då får man bidra med något tillbaka. Eller åtminstone visa tacksamhet, eller försöka underlätta för den städande partnern.

Ah, där slutar likheten med min kompis som är väldigt snäll och faktiskt gör sitt bästa. Funkar på jobbet för att det är helt andra sysslor än hemma. Hen skapar en del kaos hemma, men gör även väldigt bra saker. Vi har någongång bott tillsammans och det har funkat, eftersom vi är röriga på olika sätt och kan reda ut varandras röror.
Citera
2025-11-03, 01:08
Medlem
Flashbackatmes avatar
Runkar
Citera
2025-11-03, 01:12
Medlem
Blippar kortet i bussen.
Citera
2025-11-03, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mensklumpar
Blippar kortet i bussen.
Ja mer intressant att diskutera saker man gör fel pga autopilot. Min röst här: man blippar betalkortet istället
Citera
2025-11-03, 12:58
Medlem
För länge sedan då jag var anställd och behövde gå upp 4 timmar tidigare än vad som passar mig, blev jag p g a det nästan som en zombie fram till lunchtid.
Hade lagt fram kläder kvällen innan. Gjorde alla morgonrutiner inklusive frukost UTAN att tända lampan även under mörk vintertid. Tände inte förän jag skulle sätta på mig skorna, så ögonen skulle hinna vakna lite innan jag gick ut.
Men en gång kom autopiloten av sig, då jag tände reagerade jag att det inte såg ut som vanligt. Efter ett tag kom jag på att det berodde på att jag inte tagit på mig byxorna

Efter skopåsättning tog autopiloten mig till jobbet via tunnelbana och buss,
och jobbet var att köra olika produktionsmaskiner så oftast gick även det på autopilot.

Numera har jag autopilot på tråkiga saker med sådant som går lika bra.

Dessutom automatiskt på lyse då jag går in i mörkt rum
och av automatiskt då jag går ur rummet - oberoende av om någon är kvar i rummet eller inte
Senast redigerad av Lunkan531 2025-11-03 kl. 13:01.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in