Citat:
Antagligen har du autism och ADHD/add. Med hjälp av medicinering för ADHD kan man åtminstone få en hyfsat fungerade automation.
Autismen är svårare att behandla, och ska egentligen inte bara ses som ett handikapp. Autister är experter på att tänka reflekterande och se detaljer. Det kan verkligen vara en bra egenskap, i synnerhet om man är en sådan som presterar bra i logiska tester och sammanhang. Men det tar mycket energi att inte kunna lägga reflektioner åt sidan. Då blir det stökigt. Man blir trött. Och man blir ännu tröttare av plotter!
En ond cirkel således.
Men är du hemma hos någon annan beter man sig inte så. På jobbet beter man sig inte så. Utan där flyter det på bra. Alltså KAN man automatisera. Med en viss ansträngning. Hade autister varit mer intresserade av att dela livet med någon hade de ju helt klart upprätthållit ordningen mycket bättre. Men så är sällan fallet, hehe.
Finns massor med hjälp man kan ta om man har NPF. Men den diskussionen kan vi fortsätta ta i en annan tråd. Antingen om du vill starta en, eller leta upp en. Citera mitt inlägg här så svarar jag.
Autismen är svårare att behandla, och ska egentligen inte bara ses som ett handikapp. Autister är experter på att tänka reflekterande och se detaljer. Det kan verkligen vara en bra egenskap, i synnerhet om man är en sådan som presterar bra i logiska tester och sammanhang. Men det tar mycket energi att inte kunna lägga reflektioner åt sidan. Då blir det stökigt. Man blir trött. Och man blir ännu tröttare av plotter!
En ond cirkel således.
Men är du hemma hos någon annan beter man sig inte så. På jobbet beter man sig inte så. Utan där flyter det på bra. Alltså KAN man automatisera. Med en viss ansträngning. Hade autister varit mer intresserade av att dela livet med någon hade de ju helt klart upprätthållit ordningen mycket bättre. Men så är sällan fallet, hehe.
Finns massor med hjälp man kan ta om man har NPF. Men den diskussionen kan vi fortsätta ta i en annan tråd. Antingen om du vill starta en, eller leta upp en. Citera mitt inlägg här så svarar jag.
Har haft annan nytta av medicin för ADD. Kanske inte att automatisera, men att börja med uppgifter utan att gräma mig. Det var rätt mycket värt. Men min kropp är för utsliten för sådana mediciner nu.
De jobb jag gillat har haft upprepning, samma flera gånger varje dag. Det funkar ju för att automatiseringen kommer med repetition. Jag har aldrig tyckt illa om monotona jobb. Det har inte berott på inställningen till jobbet, utan att jobbet har passat mig.
Och ja, när jag bor med andra så kan man ju leva lite på deras rutiner. Men rutiner är inte samma sak som automatisering. Däremot gör en hela tiden kommande rutin att saker händer ofta vilket leder till automatiserande.
Och ja, det kan vara en bra egenskap. Min kompis är lite samma, och när det gäller detaljer kan hen prestera extremt bra.
Jag kan inte upprätthålla mycket rutiner, men de som fastnat försöker jag hålla på. Inom dessa kan vissa saker bli halvautomatiserade. Men förutom vissa jobb så är det ju inte många saker man gör flera gånger varje dag, vilket krävs för mig för att automatiseringen ska kicka in.
Jag kan absolut inte automatisera för att jag är hemma hos någon annan, men detta brukar inte behövas. Däremot behandlar man ju andra bättre än sig själv, så man lägger mer krut på jobb (om man har, jag jobbar inte längre) och på andra, man kommer alltid själv sist eftersom det andra är mycket viktigare.
. Det slutade med att de anställde en polacktjej som hade varit städerska som i stort sett bara skulle assistera honom med att förbereda saker åt honom. Jävligt hurtig tjej, men hon kunde inte svenska och fick inte sköta tyngre arbetsuppgifter.

med sådant som går lika bra.