Varenda dag sätter jag på mig mina hörlurar när jag ska ut genom dörren. 8/10 gånger när jag trycker på strömknappen när jag fått dem på huvudet visar det sig att de redan är på. Det lurar mig nästan varje gång och jag kopplar inte alls att jag sätter på lurarna direkt jag tar dem i handen. Men på något vis gör jag det alltid, helt omedveten om det.
Förr har jag även haft liknande med snus- att jag på autopiloten lägger in en snus när en redan finns där. Är väl en vanesak och för att man månne känner sig uttråkad.
Ett annat klassiskt exempel som många kan relatera till är väl när man kör bil men svävar iväg i tankarna till en helt annan plats men fortsatt kör bra. Sen "vaknar" man plötsligt till och hajar att man varit borta en stund. Boksatvlig autopilot i det fallet.
På min arbetsplats hör det till mina uppgifter att göra förmiddagskaffet. Många gånger har jag inte en aning om jag knäppt igång bryggaren när det väl är dags för rast. Hittills har kaffet alltid varit färdigt när vi kommer till fikarummet.
Det där att köra bil på autopilot har hänt några gånger.
Helt plötsligt blir man medveten om att mann kör bil och tänker "-Var är jag, vart är jag på väg och varför".
Har nästan inget på autopilot. Jag gör det mesta helt medvetet, vilket är utmattande. Det hände mer när jag var ung och hade dagar som var exakt samma. Då kunde jag cykla hem från skolan och "vakna upp" när jag var hemma. Jag kan ta medicin nästan på autopilot och göra te, men bara för att det upprepas varje dag. Saker som jag inte gör varje dag kan inte bli automatiserade hos mig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!