2025-11-01, 21:28
Medlem
Karensdag måste vi ha även om jag personligen tycker det är fel. tas den bort sjukskriver sig hela Sverige på en gång
kvinnor är nog den största belastningen, otroligt många över 50 är sjukskrivna halvtidstanter som måste kosta samhället enorma summor.
Citera
2025-11-01, 21:32
Medlem
Angående Volvo så sas det på 80 talet att 25 %. var sjukskrivna jämt. svårt driva företag då ju.
Citera
2025-11-01, 21:35
Medlem
talcsofts avatar
Här kan vi lära oss av Norge

Jag jobbar på en mindre arbetsplats med jag tror totalt 30 anställda, och det är varje vecka någon som är uppenbart sjuk, men ändå går till jobbet och låter allas immunförsvar jobba extra. Så vandrar smittan runt året runt, med en paus under sommarsemestern.

Pressar man den krasslige kollegan kryper det fram att personens privatekonomi inte klarar av karensavdraget.

S vill väl slopa den?
Citera
2025-11-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Självklart skulle man sjukanmäla sig oftare om man inte förlorar något på det. Har hört från massor med kollegor igenom åren som stannar hemma hela veckan ut eftersom "nu har jag ändå haft en karensdag". Skulle man aldrig ha någon och 100% hela tiden skulle man ju sjukanmäla sig ordentligt oftare.
Kallas inte det för typ "albanvecka" eller "Balkan-turkvecka" i folkmun?
Citera
2025-11-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det har alltid varit mörkt och kallt i Sverige men ingen har klagat. Nä, om vi sjukskriver oss mycket så är det till stor del bidragens fel. En annan stor del är naturligtvis dagis som smittfälla, och om vi var hemma ett år till med barnen skulle vi inte sprida lika mycket smitta. Fast det kräver ju också bidrag.

Svensk litteratur är ju en enda jävla lång klagosång från Arstafruns dagbok (och hon hade fan skäl att klaga fast hon satt på herrgård) till "arbetarförfattarna". Det har klagats utav bara helvete i detta landet när hälften av barnen dog unga, kvinnorna i barnsäng, alla frös och var hungriga och slet ut sig eller skadades i olyckor.

Så nog har det klagats. Bara det att borskämda incels med tomma pizzakartonger och spermafläckigt toapapper runt datorstolen inte fattar det.

Norrmännen var likadana. De hade ju havet , det är om möjligt ännu jävligare än skogen att bo vid. Ingen malm och för bergigt att bedriva vettigt skogsbruk (flottning) och inte tillräckligt med odlingsbar mark heller.

Men de hade tur och fick oljans förbannelse. Snåla och oginna är de små liven på andra sidan Kölen, de känner sig berättigade till sitt välstånd. Men Babylons torn kommer falla. Svensken har fått kämpa sig till sitt välstånd. Norrbaggen lekte martyr efter WW2 och ramlade över en oljeskatt
Citera
2025-11-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
"Välståndets baksida" som att det vore något dåligt att slippa arbeta.

Många tror att livet utan arbete är lycka och när dom slipper arbeta inser dom att livet förlorar mening, blir tråkigt.
Citera
2025-11-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Angående Volvo så sas det på 80 talet att 25 %. var sjukskrivna jämt. svårt driva företag då ju.
Nej inte på den tiden. Man löste det med att ha fler anställda.
Krisen i början av 90 talet var en inhemsk kris som ledde till otroliga rationaliseringar i näringslivet. Göta Kanal/Sällskapsresan Sverige var borta en gång för alla.
Citera
2025-11-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandmasterE
Nej inte på den tiden. Man löste det med att ha fler anställda.
Krisen i början av 90 talet var en inhemsk kris som ledde till otroliga rationaliseringar i näringslivet. Göta Kanal/Sällskapsresan Sverige var borta en gång för alla.
Vad menar du, var det inte så hög sjukfrånvaro?
Citera
2025-11-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det var likadant i Sverige innan karensdagen infördes. Märkligt hur incitament tycks fungera.

Jag jobbar alltid när jag är sjuk för att inte tappa pengar. Bra för arbetsgivaren och min plånbok. Dåligt för samhället (ökad smittspridning) och min hälsa.
Citera
2025-11-01, 23:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har haft en del kontakt med norksa NAV i jobbet, och om man jämför det svenska systemet med det norska, så kan norrmännen i princip välja att sjukskriva och förtidspensionerna sig själva när de behagar (obs! Jag hårdrar nu).

Artikeln är dock väldigt selektiv med sina jämförelser. T ex skriver man att 90% av de som ansöker om sjukpenning i Norge beviljas, och jämför siffran med Österrike. Sverige har 97% bifall.

Man kan självklart välja att ha ett generöst system som det i Norge, men jag måste ha klart för sig att kostnaderna kan bli större än utgifterna för sjukpenning. De första som stannar hemma från jobbet när man kan välja att göra det själv, är förstås de som inte passar in. De krångliga, de uppkäftiga, de som tär på arbetsgivarens och arbetskamraternas tålamod. Personer med psykisk ohälsa och NPF är INTE hjälpta av en generös socialförsäkring. De blir bara sittande hemma, med låg ersättning och med skyhögt ökande risk för självmord.
Citera
2025-11-01, 23:42
Medlem
HBTKuks avatar
Egenmelding heter det och är riktigt fint. Tolv "lediga" dagar per år utan löneavdrag. Är "use or lose", så runt årsslut tar många en skön långsemester.
Citera
2025-11-01, 23:44
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Många tror att livet utan arbete är lycka och när dom slipper arbeta inser dom att livet förlorar mening, blir tråkigt.
Ja, har man arbetet som meningen i livet vilket många svenskar har är det så klart lätt att det blir så, men det gäller nog mest äldre generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in