2025-11-01, 20:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Svenskar i Sverige är absolut inget bättre då här anses vabbandet som den extra semestern, i stället för sjukskrivningar...
Citera
2025-11-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
https://www.tn.se/arbetsmarknad/4519...ram-en-kultur/

I Norge är man friskare än genomsnitt men har mycket högre kostnader för sjukfrånvaro, grymt bra villkor med 100% ersättning från dag 1 och i upp till ett år.

Känns som välståndets baksida? Men finns det inom gruppen avvikelser? Kan gissa att motsvarande i Sverige är äldre och yngre som det myglas mest? Hur skulle det sett ut i Sverige om vi hade lika schyssta villkor?

Svenskar i Norge har liknande statistik som norrmän, är det att vi är så anpassningsbara eller beror det på att övervägande delen är ungdomar som även i Sverige tycker det är ok att vara hemma för att hunden ser trött ut eller att de inte hann se klart serien på Netflix under helgen?
”Norge är ett ruttet land” som sades av någon, Moltas Eriiksson tror jag.
Citera
2025-11-01, 20:28
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag jobbar i en norsk firma i byggbranschen och mina norska medarbetare är rätt hopplösa. Alltid glada och trevliga men producerar i princip inget, saknar helt driv, och så dessa ständiga sjukskrivningar. De allra flesta är unga eftersom de byter bransch innan de fyllt trettio. Alla blir projektledare, ingenjörer och så vidare, trots att de flesta saknar förmågan att klara såna jobb. Men glada och trevliga är de.
Tror inte vi gillar att slava för andra eftersom det hänger i att vi "alla" en gång var stolta jordbrukare eller fiskare som styrde själv på en liten fjällgård eller ö, och att vi var under Danmark och Sverige i 500 år.
Då blir det liksom lite motstånd i att slita sig ut för andra.
Är mycket i Sverige och då slås man av den litt robotaktiga auktoritetstro sättet att jobba och vara på.
Citera
2025-11-01, 20:31
Medlem
[quote=Norrbagg79|93377661]
Tror inte vi gillar att slava för andra eftersom det hänger i att vi "alla" en gång var stolta jordbrukare eller fiskare som styrde själv på en liten fjällgård eller ö, och att vi var under Danmark och Sverige i 500 år.
Är mycket i Sverige och då slås man av den litt robotaktiga auktoritetstro sättet att jobba och vara på.
[/Norgevisan
Citera
2025-11-01, 20:33
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Jag tror snarare att det är ett modernt beteende som växt fram, eftersom man har råd. Gamla svenskar som var i Norge innan oljan hittades berättar att det var ett mycket hårt arbetande folk på den tiden.
Citera
2025-11-01, 20:33
Medlem
[quote=lavsduns|93377696]
[quote=Norrbagg79|93377661]
[/Norgevisan

[/https://youtube.com/watch?v=sZXrK3f4zbk&si=_e2lZFUCuUM_z4CE
Citera
2025-11-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
https://www.tn.se/arbetsmarknad/4519...ram-en-kultur/

I Norge är man friskare än genomsnitt men har mycket högre kostnader för sjukfrånvaro, grymt bra villkor med 100% ersättning från dag 1 och i upp till ett år.

Känns som välståndets baksida? Men finns det inom gruppen avvikelser? Kan gissa att motsvarande i Sverige är äldre och yngre som det myglas mest? Hur skulle det sett ut i Sverige om vi hade lika schyssta villkor?

Svenskar i Norge har liknande statistik som norrmän, är det att vi är så anpassningsbara eller beror det på att övervägande delen är ungdomar som även i Sverige tycker det är ok att vara hemma för att hunden ser trött ut eller att de inte hann se klart serien på Netflix under helgen?
Klart de är friska, käkar lax och har bra med pengar. Klart de sjukanmäler sig med 100% sjukersättning från första dagen
Citera
2025-11-01, 20:36
Medlem
Denrosakons avatar
Systemet i Norge är bra, men det blir så otroligt utnyttjat. Som folk säger, det blir på ett vis extra semesterdagar. Det skal sägas att för att få en sjukskrivning, skal läkaren ta avgörelsen, men per nu, så kan en bara ringa in och få det.. Jag skäms över att det är så enkelt..
Citera
2025-11-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta skulle jag gärna vilja se dokumentation på för, då detta verkar vara total bullshit - alldeles för bra för att till och med vara Norge. Har jobbat där i snart femton år och har aldrig hört talas om slika förmåner.

IA-avtaler: Virksomheter med IA-avtale (inkluderende arbeidsliv) kan ha egne regler.

Jag hade dock fel, max 8 dagar, 4 gånger om året ska det vara.
Törs inte lägga ut personal handboken på flashback😁
Citera
2025-11-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I stand corrected.
Oljefondens värde är ungefär 19 000 miljarder NOK. Norges befolkning är 5,5 miljoner personer. Så det landar på ungefär 3,5 miljoner per person.

Så nej det är inte tillräckligt. Värdet hade behövt vara ungefär 10 gånger högre.

Men det är ändå konstigt att det inte har gått upp mer, för om de investerar i globalt index så borde de haft en tillväxt på över 100% de senaste 5 åren. Men det beror ju på hur mycket de plockar ut. Plockar de ut all avkastning hela tiden så växer den ju inte så mycket.

Dina siffror är fel, oljefondens värde är 21 000 miljarder NOK. Och oljefonden HAR haft 100% tillväxt senaste 5 åren.

https://www.nbim.no/no
Citera
2025-11-01, 20:51
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
IA-avtaler: Virksomheter med IA-avtale (inkluderende arbeidsliv) kan ha egne regler.

Jag hade dock fel, max 8 dagar, 4 gånger om året ska det vara.
Törs inte lägga ut personal handboken på flashback😁

24 dagar sammanlagt är vad som gäller... Och man kan dela upp detta lite hur som, men innanför 24-dagarsgränsen... Är väldigt förmånligt ändå...
Citera
2025-11-01, 21:20
Medlem
Självklart skulle man sjukanmäla sig oftare om man inte förlorar något på det. Har hört från massor med kollegor igenom åren som stannar hemma hela veckan ut eftersom "nu har jag ändå haft en karensdag". Skulle man aldrig ha någon och 100% hela tiden skulle man ju sjukanmäla sig ordentligt oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in