2025-11-04, 15:23
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hehe, underbart att se alla avundsjuka svenskar i tråden som gråter då de inte har dessa sjukt, generösa trygghetssystem. Jag har i år varit "sjuk" i ca. 20 dagar - lagt in dessa sjukdagar när det passar som mest så jag haft ca. 24 lediga veckor, hittills i år. Detta fördelat på 5 veckors semester, 10 hela veckor ledigt, tack vare att det är inlagt i schema - dessa är legitima. Därtill mitt mygel på 3 hela 7-dagarsveckor och 3 st. 2 veckorsledigheter via sjukskrivningar... Detta på en 75% anställning... Tjänar drygt 550 000nok. Sitter och surfar mest hela nätterna - på jobbet, alltså...

MUMMA!!!

Varför skulle man vara avundsjuk på nordens araber? De bortskämda norska ungdomarna minns tydligen inte när de knappt hade en lusekofta att torka sig i röven med innan de hittade oljan. Skulle oljan sina imorgon hade de varit ett u-land inom en femårsperiod.

Ge mig obegränsat med oljepengar så ska jag också rollspela ett framgångsrikt land likt Dubai där man inte kan ett jävla skit och ännu mindre klarar av att producera något utan västerländska ingenjörer.
Citera
2025-11-04, 17:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Varför skulle man vara avundsjuk på nordens araber? De bortskämda norska ungdomarna minns tydligen inte när de knappt hade en lusekofta att torka sig i röven med innan de hittade oljan. Skulle oljan sina imorgon hade de varit ett u-land inom en femårsperiod.

Ge mig obegränsat med oljepengar så ska jag också rollspela ett framgångsrikt land likt Dubai där man inte kan ett jävla skit och ännu mindre klarar av att producera något utan västerländska ingenjörer.

Tack, för att du bevisade min poäng med avundsjukan - ditt inlägg osar av det...

Jag njuter så länge jag kan - även norrmännen har börjat se på någon form av karens. Men, lycka till att som ensamt parti komma med ett slikt förslag... Politiskt självmord är bara förnamnet.
Citera
2025-11-04, 20:49
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Tack, för att du bevisade min poäng med avundsjukan - ditt inlägg osar av det...

Jag njuter så länge jag kan - även norrmännen har börjat se på någon form av karens. Men, lycka till att som ensamt parti komma med ett slikt förslag... Politiskt självmord är bara förnamnet.

Men för fan människa... vad är det att vara avundsjuk över? Tror du jag går runt och är avundsjuk på någon jävel i Abu Dhabi också? Ingen bryr sig. Det finns inget av intresse med Norge för någon nordbo.
Citera
2025-11-04, 23:28
Medlem
Citat:
Men för fan människa... vad är det att vara avundsjuk över? Tror du jag går runt och är avundsjuk på någon jävel i Abu Dhabi också? Ingen bryr sig. Det finns inget av intresse med Norge för någon nordbo.

Inbilla dig det du - du skriver ju i tråden, exempelvis...
Citera
2025-11-05, 05:24
Medlem
Man ska oxå komma ihåg att arbetsmoralen är mycket längre i Norge också generellt. Jag bor i Oslo och här börjar rusningstrafiken strax innan 15, medan den i Sthlm ligger på 16. På fredagseftermiddagar är det aldrig en kotte på kontoret och det är väldigt ofta någon är på sin hytte och ”jobbar hemifrån”.
Citera
2025-11-05, 07:16
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Inbilla dig det du - du skriver ju i tråden, exempelvis...

Så man är avundsjuk för att man skriver i tråden? Är det vad du försöker säga? Gå och lägg dig.
Citera
2025-11-05, 09:05
Medlem
Citat:
Så man är avundsjuk för att man skriver i tråden? Är det vad du försöker säga? Gå och lägg dig.

Nej, men det är sättet du skriver och uttrycker dig på som är en stor "give away"...
Citera
2025-11-05, 10:40
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Nej, men det är sättet du skriver och uttrycker dig på som är en stor "give away"...

Vet du vad sättet du skriver på är en "give away" på? Ett norskt ingenting som vet att bakom oljan finns noll och inga bidrag till omvärlden så nu ska man säga att andra är avundsjuka. Det är ungefär som att försöka föra en diskussion med en Saudi Arab som lever på oljepengar och slavar som tycker han står lite högre i kurs än dig fast han inte utfört ett skit.

Som en pizzabagande arab tror att han är kingen för att han köpt en BMW och spelar Eiffel 65 - Blue på stereon och tänker nu har jag ankommit, jag är beundransvärd. De ser mig och tänker bara wow, sådär vill jag också vara en dag. Titta en norrman! Han odlar lax! Vad avundsjuk jag blir.

Är det sämst matkultur i världen som vi ska vara avundsjuka på? Eller era noll industriella framgångar? Norska bilar, mobiltelefoner, norska tvspel? Norska artister? Var ska vi titta? Är det den överlägsna oljeköpta Tidal produkten kanske som svenska Spotify ska knäa för?

Det är breivik va? Det är han vi är avundsjuka på? Eller är det den här stora framgången med att ni inte har lika mycket muslimer som Sverige som vi går och stör oss på? Herointorskarna i Oslo kanske är bättre än våra också?

Det finns inget bättre epitet än att kalla er för nordens araber, det är du ett levande bevis på.
Senast redigerad av Maxima95 2025-11-05 kl. 11:04.
Citera
2025-11-05, 11:09
Medlem
Citat:
Vet du vad sättet du skriver på är en "give away" på? Ett norskt ingenting som vet att bakom oljan finns noll och inga bidrag till omvärlden så nu ska man säga att andra är avundsjuka. Det är ungefär som att försöka föra en diskussion med en Saudi Arab som lever på oljepengar och slavar som tycker han står lite högre i kurs än dig fast han inte utfört ett skit.

Som en pizzabagande arab tror att han är kingen för att han köpt en BMW och spelar Eiffel 65 - Blue på stereon och tänker nu har jag ankommit, jag är beundransvärd. De ser mig och tänker bara wow, sådär vill jag också vara en dag. Titta en norrman! Han odlar lax! Vad avundsjuk jag blir.

Är det sämst matkultur i världen som vi ska vara avundsjuka på? Eller era noll industriella framgångar? Norska bilar, mobiltelefoner, norska tvspel? Norska artister? Var ska vi titta? Är det den överlägsna oljeköpta Tidal produkten kanske som svenska Spotify ska knäa för?

Det är breivik va? Det är han vi är avundsjuka på? Eller är det den här stora framgången med att ni inte har lika mycket muslimer som Sverige som vi går och stör oss på? Herointorskarna i Oslo kanske är bättre än våra också?

Det finns inget bättre epitet än att kalla er för nordens araber, det är du ett levande bevis på.

Haha, tack återigen för att ha bevisat min tanke - du är så avundsjuk så att du hamnar i en rant av sällan skådat slag - bra jobbat! Vad i alla fall du är avundsjuk på - inte vet jag, men vad handlar tråden om? Inte det du svamlar om, i alla fall...
Citera
2025-11-05, 11:25
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Haha, tack återigen för att ha bevisat min tanke - du är så avundsjuk så att du hamnar i en rant av sällan skådat slag - bra jobbat! Vad i alla fall du är avundsjuk på - inte vet jag, men vad handlar tråden om? Inte det du svamlar om, i alla fall...

Nej, du är avundsjuk på Sverige. Det kan jag se på sättet du skriver. Ser du vad jag gjorde där? Jävla manskärring. Ta och vila dig nu med en fryspizza så du orkar vara en dryg jävel i eftermiddag också.
Citera
2025-11-05, 11:31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Hehe, underbart att se alla avundsjuka svenskar i tråden som gråter då de inte har dessa sjukt, generösa trygghetssystem. Jag har i år varit "sjuk" i ca. 20 dagar - lagt in dessa sjukdagar när det passar som mest så jag haft ca. 24 lediga veckor, hittills i år. Detta fördelat på 5 veckors semester, 10 hela veckor ledigt, tack vare att det är inlagt i schema - dessa är legitima. Därtill mitt mygel på 3 hela 7-dagarsveckor och 3 st. 2 veckorsledigheter via sjukskrivningar... Detta på en 75% anställning... Tjänar drygt 550 000nok. Sitter och surfar mest hela nätterna - på jobbet, alltså...

MUMMA!!!
Avundsjuka vet jag inte. Mer att man ser det som ett avskräckande exempel på vad som händer om sossarna får som de vill i Sverige. Man har skapat ett system där folk har incitament att sjukskriva sig för minsta lilla eller om man bara känner för att inte gå till jobbet. Klart att det är skönt för den som är "sjuk" men det är direkt skadligt för ett samhälle.

Vi hade samma situation i Sverige efter 1987 när karensdagen avskaffades och vi hade 100% sjuklön första dagen. Korttidsfrånvaron sköt i höjden och totala sjukskrivningarna ökade med nästan 100% på några år innan man drog ner ersättningsnivån och införde karensdag igen.

Personen som kom på karensdagen borde få nobelpriset i medicin med tanke på hur friska folk blev av den.
Citera
2025-11-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Karensdagen är inte relevant i jämförelsen med Norge. Där har man alltid fått 100 procent av lönen även som sjukskriven. Så har det int varit i Sverige ens innan karensdagen infördes. Man fick 80 procent av lönen då, från första sjukdagen. Jag känner inte några från den tiden som ville mista så pass mycket av sin grundlön genom att fejka sjukdom. Men vi jobbade i och för sig inom vården, hade låg lön och var även beroende av att jobba övertid för att ekonomin att gå ihop.

Den är relevant, många arbeten hade 100% via avtal på arbetsplatsen.
Sedermera 90%, numera 80%. Dom flesta som fuskar idag fuskar via VAB
då slipper man karens. Men både då och innan förekom fusk.
Man var sjuk på måndagen eller fredagen innan en ledig helg.

Ren populism att jobba för slopande av karens.
Inför hellre en friskbonus för dom som inte är sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in