• 1
  • 2
Igår, 13:17
Medlem
I min vinterutrustning för bilen ingår.
Vattenkokare/kaffekokare för bilens cigguttag.
En burk med kaffe.
En burk med kakao.
Socker.
2 pkt knäckebröd.
3 filtar.
2 flaskor 1½ liters vatten.

Där finns en yxa i bak.
En såg.
Snöspade.
Repet.
Reflexväst.

Vad är mer bra ha detaljer?
Citera
Igår, 13:23
Medlem
HorusLupercals avatar
Vad tänker du blir "worst case scenario"? Åker du på landsbygden eller i stadsmiljö?
Jag skulle lägga till räddningsfilt och/eller billig sovsäck.
Citera
Igår, 13:27
Medlem
StorFetAnkas avatar
Silvertejp, bra att ha om nåt går sönder och bara behöver fästas tillfälligt.
Citera
Igår, 13:35
Medlem
Värmeljus, Marshaller. Spritkök typ Trangia. Rödsprit. Brinner dock väldigt fort. Fotogenlykta har en längre brinntid och ger fin värme.
Det beror på hur långt ifrån civilisationen man befinner sig.
Citera
Igår, 13:38
Medlem
En riktigt fet dunjacka, riktiga vinterkängor, typ scooteroverall skulle vara dunder.
Jag har suttit vid vägkanten i en havererad bil på natten vid typ 20 minus. Blixthalt ute och bärgaren tog ca 3 timmar tills han kom.
Jag var rätt så kall. Hade kexchoklad och vatten, värmeljus men jädrar vad kallt det blev ändå. Generatorn pajat så batteriet dog ut...
Citera
Igår, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
En riktigt fet dunjacka, riktiga vinterkängor, typ scooteroverall skulle vara dunder.
Jag har suttit vid vägkanten i en havererad bil på natten vid typ 20 minus. Blixthalt ute och bärgaren tog ca 3 timmar tills han kom.
Jag var rätt så kall. Hade kexchoklad och vatten, värmeljus men jädrar vad kallt det blev ändå. Generatorn pajat så batteriet dog ut...
Tack , ska lämna in min bil - för att byta till nya kol eller vad det heter i generatorn.
Har köpt nytt glykolvatten till motorn (färdigblandat) tål till - 37 grader. Ska be om att få detta utbytt mot det som redan finns i , heter det kylsystemet?

Kanske är bra att ha ett extra full laddat batteri i bilen också.
Varma kläder - bra att du påpekar detta.
Även en väl fungerande bil kan bli ståendes (pga. en olycka längst fram i kön).
Förra vintern vet jag det var ståendes bilar på motorvägen pga. Både dåligt plogat , samt olycka tror jag.

Ett bra dubbat par skor har jag tecknat ner för inköp till att ha i bilen.. vid behov i glashalt väder (tack för den förklaringen).
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorusLupercal
Vad tänker du blir "worst case scenario"? Åker du på landsbygden eller i stadsmiljö?
Tänker långa timmar stillastående trafik (bra bit hemifrån, där vägen framåt är blockerad av olika skäl).
Vinterstorm t.ex

Sovsäck har jag ingen men bra filtar.

Senast redigerad av Snylt-off Igår kl. 14:27.
Citera
Igår, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorusLupercal
Tack för detta - har en räddnings säck liggandes på vinden.
Den läggs i bilen idag. (För livräddande åtgärd på båtar) egentligen.
Men som inlägget jag svarar - utmärkt bra med livräddnings filt eller då som jag en säck.
Senast redigerad av Snylt-off Igår kl. 15:05.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Tack , ska lämna in min bil - för att byta till nya kol eller vad det heter i generatorn.
Har köpt nytt glykolvatten till motorn (färdigblandat) tål till - 37 grader. Ska be om att få detta utbytt mot det som redan finns i , heter det kylsystemet?

Kanske är bra att ha ett extra full laddat batteri i bilen också.
Varma kläder - bra att du påpekar detta.
Även en väl fungerande bil kan bli ståendes (pga. en olycka längst fram i kön).
Förra vintern vet jag det var ståendes bilar på motorvägen pga. Både dåligt plogat , samt olycka tror jag.

Ett bra dubbat par skor har jag tecknat ner för inköp till att ha i bilen.. vid behov i glashalt väder (tack för den förklaringen).

När jag skriver glashalt är att då alla åker av vägen samtidigt så har räddningstjnsten fullt upp med att hämta hem alla som kört av vägen. Nu hade jag otur att generatorn gick sönder just en sådan dag.
Värme är det viktigaste och några saker att äta så man har humöret uppe.
Fulladdat batteri plus ett extra när man åker långt ut i skogarna kan vara bra. Tag med verktyg så att du kan byta ut ditt batteri om det behövs.
Kylsystemet ja.
Riktiga vinterskor ifall du måste lämna bilen och gå en bit i snöstorm. Då vill man inte ha fina lågskor!
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar ha en rygga i bilen med ombyte, handskar, vatten, silvertejp, dasspapper, några burkar makrill. I bagaget har jag snöspade, reservdunk, jumpstarter, kofot och bogserlina. I baljan under reservdäcket ligger en handyxa.

Kofoten är med sedan jag åkte av vägen en gång. Då kom min far med kofot och jag bröt ut skärmen så jag kunde åka vidare hem utan att skära sönder däcket.
Citera
Igår, 16:56
Medlem
Wikitomtes avatar
Ett litet bensindrivet elverk och en värmefläkt.
Citera
Igår, 17:02
Medlem
sommarlovs avatar
Alla kan rabbla sådana där listor, men ingen jag känner har ens plåster i bilen, varför?
Jag har en hel del, och är kritisk till vissa saker.
Värmeljus exempelvis, de alstrar en massa vatten, det blir fuktigt och det känns väldigt kallt och läbbigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in