2025-10-31, 17:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Tänker långa timmar stillastående trafik (bra bit hemifrån, där vägen framåt är blockerad av olika skäl).
Vinterstorm t.ex

Sovsäck har jag ingen men bra filtar.

Det är förstås bra att vara beredd, det är det, men jag tycker man får göra en riskbedömning. Sannolikheten är låg att det händer, har du bränsle/el så klarar du troligtvis av att hålla bilen varm i åtminstone ett halvt dygn. Hur stor är sannolikheten att du blir sittande längre än så? Minimal.
Det händer kanske nån gång i decenniet att någon fastnar med bilen utan att få hjälp och då handlar det oftast om nån förvirrad människa som kört ut på en skogsväg där de inte ska köra alls.

Med det i åtanke så skulle jag säga att det man vill ha med sig är förstås ytterkläder så att man kan lämna bilen om man måste, varm jacka, handskar, mössa och gärna en reflexväst och bra skor på vintern.

Bra att ha men långt från nåt måste är nåt att äta, några energibars, några Snickers, en påse jordnötter eller liknande, vatten är ju alltid bra men det kan man ju inte låta ligga i bilen om det är kallt ute för i så fall har man bara en isklump när man vill ha det så det måste man ta från gång till gång.
Det räcker, man lär inte dö av 2-3 timmar i bilen utan det heller, men om man vill släpa med sig saker så är det väl det som kan vara bra att ha.
Nu pratar jag Sverige och trafikerade vägar, pratar vi Sibirien så är det väl en annan sak, då vill man nog ha med sig värmekällor och matförråd så man klarar sig ett par dygn.
Citera
2025-10-31, 17:36
Medlem
Bättre haft varma kläder i reserv, från topp till tå än kaffe mm. De andra grejorna som snöskyffel, varselväst men även startkablar och bogserlina är bra att ha. Även så du kan ladda mobilen i bilen. Tänk på att vattnet fryser till is när det blir minus. Ha aldrig mindre än halv tank i bilen, du vet aldrig när du fastnar någonstans!
Citera
2025-10-31, 17:39
Medlem
Norrbagg79s avatar
Snökedjor, extra bensin/diesel och laddare till mobil.
Citera
2025-10-31, 18:46
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
I min vinterutrustning för bilen ingår.
Vattenkokare/kaffekokare för bilens cigguttag.
En burk med kaffe.
En burk med kakao.
Socker.
2 pkt knäckebröd.
3 filtar.
2 flaskor 1½ liters vatten.

Där finns en yxa i bak.
En såg.
Snöspade.
Repet.
Reflexväst.

Vad är mer bra ha detaljer?

Den viktigaste detaljen glömde du, vilken bil du kör under verkliga vinterförhållanden i Norrland.
Kör du elbil har du ingen nytta av din utrustning, om du nu inte har ett dieseldrivet elverk med dig.
Citera
2025-10-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla kan rabbla sådana där listor, men ingen jag känner har ens plåster i bilen, varför?

Ingår väl i förstahjälpen-kitet som man har i bilen?

Men det är ju bra att ha gått igenom vad som finns, hur det används och vad man bör komplettera med.
Citera
2025-10-31, 20:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ingår väl i förstahjälpen-kitet som man har i bilen?

Men det är ju bra att ha gått igenom vad som finns, hur det används och vad man bör komplettera med.
Många första-förband saknar plåster dessutom, ta en titt!
Citera
2025-10-31, 21:33
Medlem
En sk varningspuck är bra att ha. Funderar på att köpa en och ha med mig.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-...SABEgJluPD_BwE
Citera
2025-11-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den viktigaste detaljen glömde du, vilken bil du kör under verkliga vinterförhållanden i Norrland.
Kör du elbil har du ingen nytta av din utrustning, om du nu inte har ett dieseldrivet elverk med dig.
Tack. Ja själv kör jag bensin 95 oktanig - du kanske menar på att höja oktanhalten till 98 oktan i just min bil - ja den kanske går bättre på det under vinterhalvåret. Ja elbil är för mig inget alternativ, värdelöst på vintern.

(Jag har bra vinterdäck - bytt luft i dom , och fixat så dom är helt ok med nydubbat.)
Senast redigerad av Snylt-off 2025-11-01 kl. 14:53.
Citera
2025-11-01, 15:14
Medlem
PeterNosters avatar
Giltig bilförsäkring med räddningskydd.
Citera
2025-11-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Giltig bilförsäkring med räddningskydd.
Jo visst absolut viktigt. - men ändå vill man kunna klara sig 10 - 24 timmar i ett (bilvrak eller total stopp).
Nu är mitt eget något luddig - för jag äger inget kommunikations verktyg , inga möjligheter att ringa någon.
Citera
2025-11-01, 19:43
Medlem
godboys avatar
Som nämnts så beror det ju lite på var man bor och kör någonstans. Men något som jag är noga med om jag ska ut på längre turer är att aldrig ha under halv tank i bilen. Har du bränsle har du värme om du fastnar i en stillastående kö. Drickor har jag och frugan alltid i bilen, samt flaskvatten. Givetvis kan dessa frysa om det är kallt ute med de tinar ju om man har varmt i bilen. Vi har alltid lite godis och nötter i bilen med. Man klarar sig rätt länge då.

Sen har jag gula reflexvästar, såna där varningspuckar som kan blinka i orange. Finns att köpa på TEMU för en femtiolapp och på Jula för 150. Byter alltid batterier i dem inför varje vinter så de är fräscha.

Då både jag och frugan är sjuksköterskor så har vi en riktigt fet förbandslåda som jag bestämt innehållet i ut efter eget tycke. Vi har alltid varma kläder och filtar liggande i bilen. En rulle Torky finns också.

Man kan ta hur mycket höjd som helst, men jag tycker nog vi är rätt bra utrustade.

Sen är åker vi inte ut om det är risk för riktigt skräpväder. De är ju extremt sällan man verkligen "måste" åka.

Jag har ju även kört bil utomlands i ödemarker, men det var över 20 år sen jag var riktigt off. Bland annat kört i Sibirien och det var ju rätt spännande med tanke på hur opålitlig den bilen var. Då krävs ju verkligen att man har rätt prylar med sig.
Citera
2025-11-01, 20:09
Medlem
tomatlarss avatar
toa papper bör man alltid ha i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in