Citat:
Det är förstås bra att vara beredd, det är det, men jag tycker man får göra en riskbedömning. Sannolikheten är låg att det händer, har du bränsle/el så klarar du troligtvis av att hålla bilen varm i åtminstone ett halvt dygn. Hur stor är sannolikheten att du blir sittande längre än så? Minimal.
Tänker långa timmar stillastående trafik (bra bit hemifrån, där vägen framåt är blockerad av olika skäl).
Vinterstorm t.ex
Sovsäck har jag ingen men bra filtar.
Vinterstorm t.ex
Sovsäck har jag ingen men bra filtar.
Jag är av den typen människor som inte klarar av att slå i en spik - med en hammare. Så gärna bra ordval är tacksamt mottaget. Obs. Jag vet hur man laddar en skruvdragare.
Det händer kanske nån gång i decenniet att någon fastnar med bilen utan att få hjälp och då handlar det oftast om nån förvirrad människa som kört ut på en skogsväg där de inte ska köra alls.
Med det i åtanke så skulle jag säga att det man vill ha med sig är förstås ytterkläder så att man kan lämna bilen om man måste, varm jacka, handskar, mössa och gärna en reflexväst och bra skor på vintern.
Bra att ha men långt från nåt måste är nåt att äta, några energibars, några Snickers, en påse jordnötter eller liknande, vatten är ju alltid bra men det kan man ju inte låta ligga i bilen om det är kallt ute för i så fall har man bara en isklump när man vill ha det så det måste man ta från gång till gång.
Det räcker, man lär inte dö av 2-3 timmar i bilen utan det heller, men om man vill släpa med sig saker så är det väl det som kan vara bra att ha.
Nu pratar jag Sverige och trafikerade vägar, pratar vi Sibirien så är det väl en annan sak, då vill man nog ha med sig värmekällor och matförråd så man klarar sig ett par dygn.