2025-10-29, 15:54
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Han dömdes ju inte till utvisning! Och domaren hade kunnat döma till utvisning om han ville. Han hade varken förlorat jobbet eller någon legitimitet. Och allt hade varit enligt lagen. Politikerna är slöa mongon men domarna i fråga är inte bättre

Precis så. Det är helt och hållet inom domstolens befogenheter att döma till utvisning i ett fall som detta. Att det varit ovanligt att göra det för våldtäkt av normalgraden är inte en bra ursäkt.

Det är inte ovanligt att en förändrad tolkning av lagar börjar i hovrätterna, och jag är osäker på om det ens hade varit en förändrad tolkning. Det handlar om ett oprovocerat överfall på en ung tjej, vilket man kan anse är värre och utgör en större "fara för allmänheten" än ifall gärningsnegern lyckats få med sig sitt offer hem eller liknande.

Skit ska skit ha, och domstolens bedömning är skit oavsett hur många andra domstolar som gjort samma sak. Att lagarna borde skrivas om för att göra det tydligare att utlänningar som begår våldtäkt ska utvisas även ifall de har flyktingstatus är en annan femma. Domstolen har fortfarande gjort en försiktig, feg och moraliskt förkastlig bedömning, och den ende som är fri från moralisk skuld är SD-nämndemannen som yrkade på utvisning.

Personligen anser jag att alla brott som en utlänning begår i Sverige ska leda till utvisning, inklusive snatteri. Jag hade förväntat mig samma behandling eller värre ifall jag själv begick brott utomlands.
Citera
2025-10-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför drar du in vårdnadstvister i detta? Håll dig till ämnet.

OM domstolarna inte dömer efter politikernas vilja så är det upp till politikerna att ändra på lagarna. Att skylla på ”aktivister” i domstolarna är både tramsigt och att smita från ansvar.

Svara i stället på frågan varför inte regeringen lyckats fixa till detta på över tre år?
Regeringen har 0 makt över enskilda domar.
Grundlagsskyddat (RF 11 kap. 2 §).
Inga avsked, inga order, inga hot.Domarkåren byts 3 % per år.
På 3 år = max 9 % påverkan.
Vill du byta ut 50 %? Grattis! Det tar 17 år.
Lagändringar är det enda snabba verktyget.
Ta bort proportionalitetskravet vid grova brott (våldtäkt, mord)?
→ Proposition → riksdagsbeslut → ikraft 1 jan = 1 år.
→ Domstolarna måste följa.
→ Praxis ändras långsamt , men det blir färre undantag.

EKMR + Barnkonventionen står fortfarande i vägen.
Sverige kan inte ignorera dem utan att förlora i Europadomstolen.
Internationellt stöd krävs .
En reel tidsram, ah mentrögt, 5–10 år, minst.
Verkställighet är det stora problemet.

2025: Endast 30 % av utvisningsdomar verkställs (Migrationsverket).
Orsak: Överklaganden, gömda, mottagarländer vägrar.
Lösning: +500 polistjänster (budget 2026)
Återvändandeavtal
Kortare överklagandetid (lag 2026)
Realistiskt på 3 år (2025–2028):
Utvisning som regel vid grova brott 90 %
Verkställighet upp till 60 % - 70 %

Faktiska utvisningar totalt:
Ja, om stort fokua och engagemang.
Kanske maximalt 10% fler utvisningar totalt efter 3 år

Varför?
Resurserna räcker inte.
Migrationsverket: +1,2 mdr kr 2025
Men underfinansierat för 100 %.
Riksrevisionen: "Systemet klarar inte nuvarande volym."

Regeringen kan fixa lagen på 1 år , men verkställighet + internationell rätt är något helt annat.
Och det har inget med aktivism ens att göra,
Utan strikt ett systemdesign + resurser.

Resultat kräver pengar som vi inte har.
Annars: 10 % förbättring på 3 år är
Vill jag nog påstå är en generös siffra

Det här är kngen exakt kalkyl såklart. Men verkligheten ser mer ut såhär och är inte så enkelt som du försöker måla upp.
Tror du liksom inte regeringen hade gjort dom här förändringarna om det vore aå enkelt??

Källor: RF, Migrationsverket 2025, Riksrevisionen, SOU 2024:12..
Senast redigerad av HejFrans 2025-10-29 kl. 16:08.
Citera
2025-10-29, 16:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och vet du om ett penetrerande finger räknas som våldtäkt?
Utan samtycke så, i Sverige våldtäkt, i England räknas det som assault by penetration.
Citera
2025-10-29, 16:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Regeringen har 0 makt över enskilda domar.
Grundlagsskyddat (RF 11 kap. 2 §).
Inga avsked, inga order, inga hot.Domarkåren byts 3 % per år.
På 3 år = max 9 % påverkan.
Vill du byta ut 50 %? Grattis! Det tar 17 år.
Lagändringar är det enda snabba verktyget.
Ta bort proportionalitetskravet vid grova brott (våldtäkt, mord)?
→ Proposition → riksdagsbeslut → ikraft 1 jan = 1 år.
→ Domstolarna måste följa.
→ Praxis ändras långsamt , men det blir färre undantag.

EKMR + Barnkonventionen står fortfarande i vägen.
Sverige kan inte ignorera dem utan att förlora i Europadomstolen.
Internationellt stöd krävs .
En reel tidsram, ah mentrögt, 5–10 år, minst.
Verkställighet är det stora problemet.

2025: Endast 30 % av utvisningsdomar verkställs (Migrationsverket).
Orsak: Överklaganden, gömda, mottagarländer vägrar.
Lösning: +500 polistjänster (budget 2026)
Återvändandeavtal
Kortare överklagandetid (lag 2026)
Realistiskt på 3 år (2025–2028):
Utvisning som regel vid grova brott 90 %
Verkställighet upp till 60 % - 70 %

Faktiska utvisningar totalt:
Ja, om stort fokua och engagemang.
Kanske maximalt 10% fler utvisningar totalt efter 3 år

Varför?
Resurserna räcker inte.
Migrationsverket: +1,2 mdr kr 2025
Men underfinansierat för 100 %.
Riksrevisionen: "Systemet klarar inte nuvarande volym."

Regeringen kan fixa lagen på 1 år , men verkställighet + internationell rätt är något helt annat.
Och det har inget med aktivism ens att göra,
Utan strikt ett systemdesign + resurser.

Resultat kräver pengar som vi inte har.
Annars: 10 % förbättring på 3 år är
Vill jag nog påstå är en generös siffra

Det här är kngen exakt kalkyl såklart. Men verkligheten ser mer ut såhär och är inte så enkelt som du försöker måla upp.
Tror du liksom inte regeringen hade gjort dom här förändringarna om det vore aå enkelt??

Källor: RF, Migrationsverket 2025, Riksrevisionen, SOU 2024:12..

Varför ska jag som väljare lyssna på dessa bortförklaringar? Jag vill ha resultat annars kan politikerna fara och flyga.
Citera
2025-10-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det gör det inte. Det är en korrekt lag (som kan vara dålig). Har du en källa att han skulle utvisas i de flesta länderna. Jag tror inte du är expert på alla länders lagstiftning. I många länder skulle det vara ett omöjligt brott att bevisa och andra inget brott eller mildare brott.

Hur ser det ut i Finland och flyktingars status? Du som vet. Kan du hänvisa till en källa.

Det spelar ingen roll hur det ser ut i Finland. Om de har samma system som i Sverige så är det ett problem för allas likhet inför lagen även där.

Om man tar två invandrare som begår samma brott där den ena är flykting och den andre är arbetskraftsinvandrare så är de såklart inte lika inför lagen om den ena får påföljden utvisning men inte den andre.

Flyktinginvandrare är inför lagen mer värda i Sverige med nuvarande lagstiftning.
Citera
2025-10-29, 16:28
Medlem
citymormors avatar
Fantastiskt kul att vi har nått en ny botten i rättsväsendet. Ännu mer underhållande att det sprids i hela västvärlden.

Sverige är fantastiskt.
Citera
2025-10-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.dn.se/sverige/valdtaktsd...ternationellt/

Den 16-åriga flickan var på väg hem från jobbet när hon våldtogs i en gångtunnel i Skellefteå. Men den dömde gärningsmannen utvisas inte, vilket lett till uppmärksamhet världen över.
Men det faktum att domstolen inte samtidigt dömer honom till utvisning har nu fått stor uppståndelse världen över, särskilt på sociala medier.

Teslagrundaren Elon Musk kallar det ”galet” och kritiserar det svenska rättsväsendet, medan den amerikanske presidentens son Donald Trump Jr undrar: ”Vad i helvete är det som händer i världen?”.
Flera internationella medier, bland annat i Storbritannien och Indien, har lyft fallet och på tisdagen uttalade sig flera svenska regeringsföreträdare.
I en intervju med Sveriges Radio sade statsminister Ulf Kristersson att det är ”helt orimligt” att de som döms för grova brott i Sverige inte ska tvingas lämna landet.

Kommer den här händelsen och de starka reaktionerna världen över få den svenska regeringen att för en gångs skull lägga mer krut på själva lagstiftningen och mindre på att snacka och skriva "upprörande" och "oacceptabelt" på sociala medier som de brukar göra?
Man kan ju bara hoppas att den här vidriga händelsen för något gott med sig och att vi får en mer normal europeisk kriminal och immigrationspolitik i framtiden.

Först och främst kan man ju konstatera olyckligheten i att USA, som varken är ett europeiskt land eller EU-land, kritiserar beslut som grundar sig på praxis från EU-domstolen. Man kan därför konstatera att det är mycket här som USA inte har kunskap om - och i ärlighetens namn inte har med att göra heller.
Citera
2025-10-29, 16:39
Medlem
och det bör tilläggas att både domare och V-nämndeman har uttalat sig där de medvetet förminskar den parasitiska eritreanens brott och medvetet väljer att förringa offret och behålla honom kvar i landet.
Citera
2025-10-29, 16:47
Medlem
Kalaskula544s avatar
0 svenska män har våldtagit muslimska kvinnor i Sverige.

0.
Nada.

Hur många muslimska män har våldtagit svenska kvinnor? Typ 5000st på de 10åren?
Citera
2025-10-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Jag utgår ifrån att offret känner samma obehag oberoende om vad som körs upp och knappast känner en lättnad för att det "bara " var ett finger.

På samma sätt som när någon hotas med ett vapen inte bryr sig om kalibern på vapnet.

Du får jämföra med att bli skjuten av ett vapen. Då väljer jag hellre luftgevär än älgstudsare.
Citera
2025-10-29, 17:07
Medlem
Undrar hur han lyckades att på så kort tid ta sig igenom kvinnans kläder med sitt finger. Det är ju inte sommar däruppe längre. Men hur som helst: för ett antal år sedan kallades väl det här för sexuellt ofredande men idag är det våldtäkt, dock inte grov, och lagarna ska följas av domstolarna.
Jag menar att den här typen av brott absolut ska ge utvisning oavsett ev. flyktingstatus hos gärningsmannen. Man ska ju inte ha någon sorts immunitet så det är bara att snabbt hitta en lösning och i värsta fall utvisa till ett annat land än "snuskhummern" kommit ifrån.
Citera
2025-10-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
0 svenska män har våldtagit muslimska kvinnor i Sverige.

0.
Nada.

Hur många muslimska män har våldtagit svenska kvinnor? Typ 5000st på de 10åren?

Precis, men krönikörerna i kvällstidningarna tycker om domen, de tycker att det var modigt att döma så flyktingen stannar här och kan fördärva livet för fler oskyldiga tjejer.
De kanske inte har något emot att deras döttrar träffar på honom i någon gångtunnel i framtiden.

Jag tycker att det är modigt när man står upp för offret och skyddar de som är oskyldiga, det är modigt enligt mig.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2025-10-29 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in