2025-10-27, 22:14
Medlem
Proumbras avatar
Åkesson skall få en fuktig pussmun på valblanketten vid nästa val =)
Citera
2025-10-27, 22:16
Medlem
bithaxs avatar
Man kan väl inte byta ut furern?
Citera
2025-10-27, 22:31
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Kommer aldrig hända han har 20 problem av rösterna 80 procent inser att han är både fascist och efterbliven så tyvärr mr retard det blir sossarna som kommer ta makten det kunde varit Jimmie om han inte kommit med efterblivna utspel som fått de flesta presumtiva väljare att backa

Dina sossar kan du suga av 24/7 när de inte kan regera med kommunisterna, och Magda behöver dej för att fatta hur långt bakom de har det äkta svenska folket. Men där stannar ditt magra intellekt att döma av inlägget. Kanske läge att återvandra imorrn?
Citera
2025-10-27, 22:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Det börjar så sen ska vem som helst kunna fängslas utan brottsmisstanke, att han kommer med detta förslag har inget med gängkriminalitet att göra utan han vill kunna fängsla meningsmotståndare

Aktiv Klubb-medlemmar?

De åker garanterat dit om man får börja fängsla människor pga "omständigheterna"...

Motorcykelgängen också, räcker att man hänger på en klubblokal...

Fotbollssupportrar antagligen, det händer ju saker på vissa läktarsektioner som man snabbt får bukt med om man spärrar in hela bunten...

Inte så vidare genomtänkt att ge samhället rätt att fängsla människor utan konkret brottsmisstanke...
Citera
2025-10-27, 23:02
Medlem
Någon som gått ifrån ingenting till 20% är brutalt och han axlar rollen som dem mest erfarna partiledarna I riksdagen kanon. Jimmie version 4.0 är kanon.

Däremot lider partiet av att inte föra en politik som lockar de kvinnliga väljarna vilket är sorgligt.
Citera
2025-10-27, 23:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man kan väl inte byta ut furern?

Trodde du stödde SD.
Citera
2025-10-27, 23:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
SD behöver inte en ny partiledare. Man behöver locka nya väljargrupper om man vill gå upp i procent.
Fortfarande finns det väl några lågutbildade män ute på landsorten som inte röstar på SD.
Dem kan man säkert locka, men sedan?
Universitetsutbildade män och kvinnor med jobb i den privata sektorn röstar på M.
Motsvarande med jobb i den offentliga sektorn röstar på S, några på MP resp V.

Man behöver alltså locka högutbildade till partiet och framförallt behöver man locka kvinnor. Och frågan är hur man ska kunna göra det med den manliga macho-kultur som råder i partiet.
Kolla här och få svart på vitt varför kvinnor inte röstar på SD.

https://kvinnatillkvinna.se/feministisk-valkompass/

Min uppfattning är att SD inte behöver byta partiledare utan behöver fokusera mer politik på ”mjuka värden”, sådana som kvinnor anser är viktiga. Just nu är S bäst på sådant.

För att öka behöver SD alltså locka kvinnliga väljare, de representerar ju trots allt halva väljarkåren. Lockar man dem, kan man mycket väl komma uppåt 40%.

Jag håller delvis med dig, men det där med att "locka" väljare (med tomma eller korkade vallöften) kommer att börja fungera sämre över tid, det syns redan på många ställen runt om på planeten. Och visst, det lyckades för M & KD förra valet, men det lär inte lyckas igen.

Det som behövs är en trovärdig långsiktig politik som täcker in största delen av frågeställningarna. Att SD lyckats få ihop 20% är redan märkvärdigt med tanke på hur tunnt SD:s politiska program är, så det kan bra stämma att 6-7% av de rösterna är generella "proteströster", dvs. väljare som röstar på SD inte pga. SD:s politik utan för att det är bästa sättet att "generellt" ställa till fan i ett politiskt system man tycker inte fungerar.

Precis som du påpekar så finns det inte många röster kvar att hämt längre ut till höger, så om SD ska växa (och faktiskt också om SD ska klara av att hålla "minst 20%" så måste partiet både bredda sin politik in mot mitten och gå in för praktiska fungerande lösningar. Klarar man det kan partiet bli riktigt stort, eftersom SD fortsättningsvis har ett rykte både om att inte ljuga lika mycket som de "etablerade" partierna och att vara beredda att göra drastiska ochs tora beslut om det behövs. Också om det här nu redan naggats litet i kanterna av stödpartirollen.

Poängen är att man klättrar inte vidare från 20% med slogans som "släng ut invandrarna", dels eftersom majoriteten av de svenska väljarna vet att det i praktiken är bullshit (det är helt enkelt inte möjligt) och dels eftersom om man har ett sådant valmanifest så kommer man att misslyckas med att genomdriva också om man lyckas kravla sig in till Rosenbad (eftersom det är omöjligt att genomföra i praktiken).

Jag tycker att Åkesson haft sin klart sämsta period under de senaste tre åren, men jag kan inte säga om det beror på honom själv eller på att SD inte kan hantera rollen som ett lydigt stödparti. Sionistfantteriet och Israel-kramandet var t.ex. en helt onödig och en helt vansinnig grej, vad fanns det att vinna på det? Att fälla en bred energiuppgörelse som skulle ha gett alla elkunder billigare el och Sverige mer el att exportera var helt vansinnigt korkat, speciellt som alla nu kan lägga det på SD. Såna klåp kan man inte göra om man vill fortsätta växa som parti.

Samtidigt är Åkesson den enda med tillräckligt mycket pondus för att lägga om kursen för SD. Också om han själv inte har kapacitet att på egen hand utforma en ny bredare SD-politik, och en verklighetsförankrad politik som faktiskt kan LEVERERA, på riktigt, så kommer han att behövas för att SD ska kunna ta det klivet. Och just att kunna förklara för väljarna att SD skulle kunna leverera, på riktigt, är det enda sättet för SD att kunna växa. Det finns inte en väljare i Sverige idag som är skittrött på partier och partiledare som enbart skyller på "de andra", istället för att leverera själv.

Jag tror inte att SD har kapacitet att förnya sig innan nästa val, och det finns ingen realistisk väg för dem in i en regering, så den klart bästa optionen är att bli Sveriges klart näststörsta parti och tillbringa de kommande fyra åren i opposition med att dels förnya sitt partiprogram och dels strö salt i såren för regeringen (nåt SD är rätt bra på). Så 2030 kan SD potentiellt gå till val som ett seriöst och förnyat parti och som "störst till höger", och för att ta sig tilld et läget behövs Åkesson. Sen är det en annan femma vem som lanseras som statsministerkandidat 2030, det kan hända att det behövs samma förändring som NR gjorde i Frankrike, där Marine Le Pen klev åt sidan och samtidigt tog med sig en massa gammalt bagage och släppte fram en ny ung förmåga istället...
Citera
2025-10-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ja han är korkad 70-80 procent vill ha krafttag mot kriminalitet och mindre invandrare, ändå får han bara 20 procent av rösterna för han kommer med korkade utspel som att man bör kunna fängsla folk utan brottsmisstanke , att man bör riva moskeer SD behöver en ny partiledare om man ska få makten vad tycker ni?
Det är inte Jimmie utan partiet som är fel. Lika fel som MP. Hade dessa två partier en fungerande helhetspolitik så hade de haft 70-80%. Men den stora massan förstår att det inte räcker att rädda klimatet i Sverige när problemen är utanför våra gränser. Samma sak med invandringen och kriminaliteten. Just nu ser vi ett SD som får igenom vissa av deras idéer samtidigt som politiken kör landet i botten. Va fan spelar det för roll om vi får ett vitt samhälle när våra egna går under pga korkad politik?
Näe, vi, den stora massan ser lite längre än att en regering ska lösa ett till två problem per mandatperiod.
Citera
2025-10-27, 23:12
Medlem
Ganonitos avatar
Problemet är att alla som överhuvudtaget funderar på att ersätta Åkesson eller som blir så populära att de i teorin skulle kunna ersätta Åkesson en dag blir uteslutna, så SD kommer inte få någon ny partiledare förrän Åkesson själv vill sluta.
Citera
2025-10-27, 23:46
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ja han är korkad 70-80 procent vill ha krafttag mot kriminalitet och mindre invandrare, ändå får han bara 20 procent av rösterna för han kommer med korkade utspel som att man bör kunna fängsla folk utan brottsmisstanke , att man bör riva moskeer SD behöver en ny partiledare om man ska få makten vad tycker ni?

SD lever på provokationer. Jimmy vet att hans parti lever på att göra människor upprörda. Låsa in människor utan brottsmisstanke provocerar människor.

Med en annan mjukare partiledare kommer SD väljarstöd att minska.
Citera
2025-10-28, 00:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jaså jag är korkad? Jag och 2 vänner röstade på Sd en gång i tiden sen kom Åkesson med efterblivna uttalanden om att fängsla folk utan brottsmisstanke och vi slutade rösta på SD det är inte att vara korkad det visar att vi vill leva i en demokrati och rättsstat ingen diktatur, men du vill säkert bli fängslad utan anledning eller? Jävla stolpskott

År 2010 tog sig SD över riksdags-spärren med knapp marginal. I dag har SD avancerat till att utgöra Sveriges största blå-gula parti.

Jaa, fy fan. Det måste ju ändå vara Åkessons fel?!
Citera
2025-10-28, 01:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag vet inte hur naiv man måste vara för att tro att det fungerar så. Korruption är ett av de största problemen som finns. Folk som kränger kokain och slavar kan man inte beblanda sig med. Man kan inte bjuda in anställda i AB Mord till sitt bröllop.
Så du tror att MC-gäng är insyltade in SD och att SD är insyltade i SD-gäng? Det tror inte jag. Jag känner folk som kör hoj och har väst, men inte fan har jag någon annan koppling till deras organisationer annat än att jag råkar känna medlemmar.
Och visst håller jag med om att det var dumt av Åkesson att låta den där snubben vara på sitt problem, vilket jag också sa. Jag menar bara på att jag tycker att sossarna, som har de facto kriminella i sina led, är värre och ett större problem. Du vet, världen är i gråskalor och inte svart eller vit. Jag vet inte hur naiv man måste vara för att tro att det fungerar så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in