• 5
  • 6
2025-10-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Så mycket bilar har jag haft och så mycket rost jag lagat att jag ser när det är djup rost och genomrostade hål.
Finns en bromsskiva med på en av bilderna.

Jag håller med dig. Jag anser att den här bilen är ett vrak som behöver en omfattande och mycket dyr restaurering om den ska kunna bärgas. På flera bilder kan du se rost som man har försökt ta bort, men som har kommit tillbaka.

På bild 13 kan du se en bromsskiva som är helt på gränsen när det kommer till kontroll. Skivan kommer med största sannolikhet att behöva bytas ut och bromsoket ses över/bytas ut.

På samma bild ser ni swivel pin housing (vet inte vad det heter på svenska) det ska vara helt blankt som krom, men här ser det ut som att rosten har fått fäste. Ett resultat av dåligt underhåll som upprepas i de flesta av bilderna. Dessa är dyra delar och kräver viss kunskap för att byta ut.

Bild 15 visar rost på skärmen som har återvänt. Du kan också se att motorhuven har rost genom på samma bild.

På bild 69 kan du se rostiga fester för bromsledningarna.

På bild 8 kan du också se att motorhuven är genomrostad.
Citera
2025-10-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ja, det hade blivit "normal" körning om jag nu bjudit på den, vilket jag inte har.
Har du sett videon inifrån förarplatsen?
Tycker inte intrycket är "plågsamt segt"!
Jag har provkört en Landcruiser 60serie en gång, ooootrooligt trött, du kan inte ens föreställa dig hur trötta de är.

Det är som att dra på en släpkärra lastad med en stridsvagn och samtidigt ha handbromsen åtdragen.

Noll till hundra, om den ens gör hundra, borde vara ca 30sekunder eller liknande, och då överdriver jag inte.

Den jag provkörde, flera mil, var för ca 25 år sedan, så den var inte såå gammal då.
Satt en 6cyl Dieselmotor, UTAN turbo, storlek som en lastbilsmotor, typ.

Nu är ju bilen i annonsen en 45serie, men den ser ut att bara ha en 4cyl motor ?

Däremot har någon monterat en pytteliten turbo på motorn, vet inte om det gör såå stor skillnad, men lite snabbare, kanske...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-10-28 kl. 23:34.
Citera
2025-10-29, 10:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Jag håller med dig. Jag anser att den här bilen är ett vrak som behöver en omfattande och mycket dyr restaurering om den ska kunna bärgas. På flera bilder kan du se rost som man har försökt ta bort, men som har kommit tillbaka.

På bild 13 kan du se en bromsskiva som är helt på gränsen när det kommer till kontroll. Skivan kommer med största sannolikhet att behöva bytas ut och bromsoket ses över/bytas ut.

På samma bild ser ni swivel pin housing (vet inte vad det heter på svenska) det ska vara helt blankt som krom, men här ser det ut som att rosten har fått fäste. Ett resultat av dåligt underhåll som upprepas i de flesta av bilderna. Dessa är dyra delar och kräver viss kunskap för att byta ut.

Bild 15 visar rost på skärmen som har återvänt. Du kan också se att motorhuven har rost genom på samma bild.

På bild 69 kan du se rostiga fester för bromsledningarna.

På bild 8 kan du också se att motorhuven är genomrostad.

Tack för input!
Ja, i runda slängar så är det nog inte mycket för framtiden, det tillstås, samtidigt så har just besiktningen släppt igenom vad du kallar "vrak som behöver bärgas"...
Kanske hittar vi sanningen någonstans mittemellan?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in