2025-10-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
ash, det är mest ytrost!
Hur kan du veta att bromsarna måste åtgärdas?
Den anges ju vara nybesiktigad.

Så mycket bilar har jag haft och så mycket rost jag lagat att jag ser när det är djup rost och genomrostade hål.
Finns en bromsskiva med på en av bilderna.
Citera
2025-10-27, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tror? Den är ju redan 50% ren rost? Hade det inte varit ett sådant speciellt fordon hade den skrotas för 25 år sedan.

Rosten du ser är bevisligen inte problematisk nog då den nyligen passerat besiktning.
Citera
2025-10-27, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
En Landcruiser J40 är en grym terräng- och entusiastbil, men som alla säger måste du kunna mecka. Även om Landcruiser i det närmaste är skottsäkra mekaniskt kommer du behöva skruva på den, rosten lär vara det största problemet. Reservdelar finns, men i Sverige kan det vara knepigt att få tag i. Iom att den är ombyggd sitter det säkert en massa specialdelar på den också.

Komfortmässigt ligger den troligen runt traktorstandard...

Har ingen erfarenhet av 40-modellen, däremot har jag kört en del med efterträdaren 70. Trots att den var fabriksny (ca 200 mil) av 2022 års modell är det ingen smidig eller direkt bekväm kärra. Galet trött också med sin 1HZ-motor på löjliga 130 hk. Suverän i terräng dock.

Ja, lustigt dom kommer med så små motorer.
Citera
2025-10-27, 15:18
Avstängd
Ligger kvar på 59000 högsta bud
Citera
2025-10-27, 18:17
Medlem
Fantens avatar
Citat:
En Landcruiser J40 är en grym terräng- och entusiastbil, men som alla säger måste du kunna mecka. Även om Landcruiser i det närmaste är skottsäkra mekaniskt kommer du behöva skruva på den, rosten lär vara det största problemet. Reservdelar finns, men i Sverige kan det vara knepigt att få tag i. Iom att den är ombyggd sitter det säkert en massa specialdelar på den också.

Komfortmässigt ligger den troligen runt traktorstandard...

Har ingen erfarenhet av 40-modellen, däremot har jag kört en del med efterträdaren 70. Trots att den var fabriksny (ca 200 mil) av 2022 års modell är det ingen smidig eller direkt bekväm kärra. Galet trött också med sin 1HZ-motor på löjliga 130 hk. Suverän i terräng dock.-mot

Citat:
Ja, lustigt dom kommer med så små motorer.
Är inte 1hZ-motorn lite känd för sitt low-range torque? Typ nästan 300 Nm vid typ 2000 RPM? Precis det man vill ha i en terrängbil.
Citera
2025-10-27, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är inte 1hZ-motorn lite känd för sitt low-range torque? Typ nästan 300 Nm vid typ 2000 RPM? Precis det man vill ha i en terrängbil.

Ante mig att japanerna trots allt visste vad dom gjorde!
Citera
2025-10-27, 19:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ante mig att japanerna trots allt visste vad dom gjorde!
Ja, och Toyota har ju jZ-motorerna för bilar som ska ha mer pigga motorer. Landcruiser är ju mer arbetsmaskiner än nöjesbilar. Och den som vill ha en riktigt rolig japsare är ju köpa en Honda med VTEC eller något annat man kan varva skiten hur. BJ45an kom för övrigt med en ännu "tråkigare" motor när den släpptes men det visste du säkert.
Citera
2025-10-27, 19:42
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ja, och Toyota har ju jZ-motorerna för bilar som ska ha mer pigga motorer. Landcruiser är ju mer arbetsmaskiner än nöjesbilar. Och den som vill ha en riktigt rolig japsare är ju köpa en Honda med VTEC eller något annat man kan varva skiten hur. BJ45an kom för övrigt med en ännu "tråkigare" motor när den släpptes men det visste du säkert.

Absolut, den är råstark och har bra vrid - perfekt vid terrängkörning. Dessutom är den enkel och kan köras på nästan vilken skitdiesel som helst.

Däremot är den plågsamt seg vid "normal" körning vilket jag antar är vad ts kommer använda den till.
Citera
2025-10-27, 19:49
Avstängd
Citat:

Nä, det visste jag inte!

Men vad sägs om denna replikerar gällande "vansinnet" i att hålla äldre bilar vid liv!?

https://youtu.be/35UH5feM8X8?si=ThZxk0Naq8TczK1L
Citera
2025-10-27, 19:50
Avstängd
Citat:
Absolut, den är råstark och har bra vrid - perfekt vid terrängkörning. Dessutom är den enkel och kan köras på nästan vilken skitdiesel som helst.

Däremot är den plågsamt seg vid "normal" körning vilket jag antar är vad ts kommer använda den till.

Ja, det hade blivit "normal" körning om jag nu bjudit på den, vilket jag inte har.
Har du sett videon inifrån förarplatsen?
Tycker inte intrycket är "plågsamt segt"!
Citera
2025-10-27, 20:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Det är ju egentligen idioti att köpa den här typen av bilar för "vanlig" körning oavsett märke eller modell. Visst finns det nästan alltid prestandavarianter men det säger inte så mycket om "normala" modeller.

Citat:
Nä, det visste jag inte!

Men vad sägs om denna replikerar gällande "vansinnet" i att hålla äldre bilar vid liv!?

https://youtu.be/35UH5feM8X8?si=ThZxk0Naq8TczK1L
Jag tror att det till stor del handlar om amerikanska märken till amerikanska bilar. Febi Bilstein verkar till exempel fortfarande hålla måttet.
Citera
2025-10-28, 20:30
Avstängd
59 000 fortfarande ledande bud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här