Idag, 14:47
Medlem
Man-At-Armss avatar
Folk i allmänhet känner till boken "Trollkarlen från Oz", men jag tror inte att de känner till övriga tretton berättelser om landet Oz som Frank Baum också skrev.
Filmversionen från 1939 är troligen den största anledningen till att "Trollkarlen från Oz" sticker ut bland övriga böcker i serien.
Det lär finnas många exempel där en bok filmatiserats och därmed blivit mer känd.

Har ni andra exempel på bokserier där bara en bok är välkänd för den stora massan?

(Motivera gärna era svar)
Citera
Idag, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Folk i allmänhet känner till boken "Trollkarlen från Oz", men jag tror inte att de känner till övriga tretton berättelser om landet Oz som Frank Baum också skrev.
Filmversionen från 1939 är troligen den största anledningen till att "Trollkarlen från Oz" sticker ut bland övriga böcker i serien.
Det lär finnas många exempel där en bok filmatiserats och därmed blivit mer känd.

Har ni andra exempel på bokserier där bara en bok är välkänd för den stora massan?

(Motivera gärna era svar)
"Mina drömmars stad", Fogelström. Den första i "Stadserien", och den som de flesta kan namnet på. Hur många känner till "Stad i Världen"?
Citera
Idag, 15:06
Medlem
Merwinnas avatar
"En världsomsegling under havet", av Jules Verne. Inte så många känner till att den är mittendelen av en trilogi. Den första boken heter "Kapten Grants barn" och den tredje "Den hemlighetsfulla ön".
Citera
Idag, 15:47
Medlem
grungewhores avatar
Alla känner till Processen, men känner man till att Slottet och Amerika ingår i Kafkas "ensamhetstrilogi"?
Citera
Idag, 15:49
Medlem
Robinson Crusoe av Daniel Defoe fick två uppföljare.
Citera
Idag, 16:05
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
"Mina drömmars stad", Fogelström. Den första i "Stadserien", och den som de flesta kan namnet på. Hur många känner till "Stad i Världen"?

Det finns säkert många fler än jag som har läst hela serien.

Eyvind Johnsons romansvit "Romanen om Olof". En av böckerna filmatiserades av Jan Troell "Här har du ditt liv", boken som kanske är bekant.
Senast redigerad av KulStyving Idag kl. 16:08.
Citera
Idag, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Alla känner till Processen, men känner man till att Slottet och Amerika ingår i Kafkas "ensamhetstrilogi"?

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Robinson Crusoe av Daniel Defoe fick två uppföljare.
Tycker det är lite trist att Storytel inte har "uppföljarna". Speciellt Defoe lyssnar jag mer än gärna på mer av, helt fantastisk att ligga och somna till och komma in i drömmarnas värld.

Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Det finns säkert många fler än jag som har läst hela serien.
Jo, har man läst den första så fortsätter man nog gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in