• 1
  • 2
2025-10-25, 14:47
Medlem
Man-At-Armss avatar
Folk i allmänhet känner till boken "Trollkarlen från Oz", men jag tror inte att de känner till övriga tretton berättelser om landet Oz som Frank Baum också skrev.
Filmversionen från 1939 är troligen den största anledningen till att "Trollkarlen från Oz" sticker ut bland övriga böcker i serien.
Det lär finnas många exempel där en bok filmatiserats och därmed blivit mer känd.

Har ni andra exempel på bokserier där bara en bok är välkänd för den stora massan?

(Motivera gärna era svar)
Citera
2025-10-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Folk i allmänhet känner till boken "Trollkarlen från Oz", men jag tror inte att de känner till övriga tretton berättelser om landet Oz som Frank Baum också skrev.
Filmversionen från 1939 är troligen den största anledningen till att "Trollkarlen från Oz" sticker ut bland övriga böcker i serien.
Det lär finnas många exempel där en bok filmatiserats och därmed blivit mer känd.

Har ni andra exempel på bokserier där bara en bok är välkänd för den stora massan?

"Mina drömmars stad", Fogelström. Den första i "Stadserien", och den som de flesta kan namnet på. Hur många känner till "Stad i Världen"?
Citera
2025-10-25, 15:06
Medlem
Merwinnas avatar
"En världsomsegling under havet", av Jules Verne. Inte så många känner till att den är mittendelen av en trilogi. Den första boken heter "Kapten Grants barn" och den tredje "Den hemlighetsfulla ön".
Citera
2025-10-25, 15:47
Medlem
grungewhores avatar
Alla känner till Processen, men känner man till att Slottet och Amerika ingår i Kafkas "ensamhetstrilogi"?
Citera
2025-10-25, 15:49
Medlem
Robinson Crusoe av Daniel Defoe fick två uppföljare.
Citera
2025-10-25, 16:05
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
"Mina drömmars stad", Fogelström. Den första i "Stadserien", och den som de flesta kan namnet på. Hur många känner till "Stad i Världen"?

Det finns säkert många fler än jag som har läst hela serien.

Eyvind Johnsons romansvit "Romanen om Olof". En av böckerna filmatiserades av Jan Troell "Här har du ditt liv", boken som kanske är bekant.
Senast redigerad av KulStyving 2025-10-25 kl. 16:08.
Citera
2025-10-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Alla känner till Processen, men känner man till att Slottet och Amerika ingår i Kafkas "ensamhetstrilogi"?

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Robinson Crusoe av Daniel Defoe fick två uppföljare.
Tycker det är lite trist att Storytel inte har "uppföljarna". Speciellt Defoe lyssnar jag mer än gärna på mer av, helt fantastisk att ligga och somna till och komma in i drömmarnas värld.

Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Det finns säkert många fler än jag som har läst hela serien.
Jo, har man läst den första så fortsätter man nog gärna.
Citera
2025-10-25, 20:31
Medlem
VillageOblivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Räknas det verkligen som en bokserie i ordets egentliga mening? De tre romanerna är trots allt helt fristående från varandra med olika karaktärer et cetera, hela begreppet med en "ensamhetstrilogi" känns snarare som något litteraturvetare har konstruerat i efterhand. Då skulle alla böcker skrivna av en och samma författare kunna räknas som en bokserie, i sådana fall.

EDIT: För att besvara frågeställningen. Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen är en svensk underground-klassiker, men inte alls lika många känner till uppföljaren Förensligandet i det egentliga Västerbotten, för att inte tala om den ännu mer obskyra Hebbershålsapokryferna. Jag antar att Förensligandet fick en uppsving när den utgavs i en dubbelutgåva med Äldreomsorgen av Vertigo förlag, men Hebbershålsapokryferna hör jag ytterst sällan någon tala om.
Senast redigerad av VillageOblivia 2025-10-25 kl. 20:39. Anledning: Se EDIT
Citera
2025-10-25, 22:57
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Jag läste faktiskt 12 av de 14 Oz-böckerna när jag gick i mellanstadiet. Tyvärr så saknades två av banden på mitt skolbibliotek.

Spontant så tänker jag att Häxan och lejonet är den kändaste boken i Narnia-serien. Vet dock inte om de övriga delarna ska klassas som okända hos gemene man.
Citera
2025-10-26, 02:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag läste faktiskt 12 av de 14 Oz-böckerna när jag gick i mellanstadiet. Tyvärr så saknades två av banden på mitt skolbibliotek.

Spontant så tänker jag att Häxan och lejonet är den kändaste boken i Narnia-serien. Vet dock inte om de övriga delarna ska klassas som okända hos gemene man.
Jag skulle vilja påstå att Narnia är känd som en serie, även om man inte har läst alla så är man förmodligen medveten om att det finns fler.
Citera
2025-10-26, 07:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag som läste en del Roald Dahl som barn anser att Kalle och den stora glashissen är en ganska välkänd uppföljare, men är den verkligen det
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Upplevde du att första var mest läsvärd i serien?

Jag har bara läst de första två för barnen och Landet Oz (den andra boken där Pumpamannen skapas) gick verkligen hem.
Trollkarlen från Oz är ganska brutal jämfört med filmen och det är väl också vanligt att filmatiseringen är olik boken.
Jag har bara sett filmen "Forrest Gump" men har hört att boken är inte är lika "snäll". Winston Groom skrev även uppföljaren Gump and Co.
Vet dock inte om gumpexemplet är ett bra exempel då jag inte tror det är allmänt känt att filmen bygger på en novell.
Citera
2025-10-26, 08:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillageOblivia
Räknas det verkligen som en bokserie i ordets egentliga mening? De tre romanerna är trots allt helt fristående från varandra med olika karaktärer et cetera, hela begreppet med en "ensamhetstrilogi" känns snarare som något litteraturvetare har konstruerat i efterhand. Då skulle alla böcker skrivna av en och samma författare kunna räknas som en bokserie, i sådana fall.

EDIT: För att besvara frågeställningen. Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen är en svensk underground-klassiker, men inte alls lika många känner till uppföljaren Förensligandet i det egentliga Västerbotten, för att inte tala om den ännu mer obskyra Hebbershålsapokryferna. Jag antar att Förensligandet fick en uppsving när den utgavs i en dubbelutgåva med Äldreomsorgen av Vertigo förlag, men Hebbershålsapokryferna hör jag ytterst sällan någon tala om.
1 poäng till dig. Smög in den för att se om nån skulle ta den 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in