Idag, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag håller med dig om att vissa saker behöver lösas rent praktiskt. Men ibland kan det ju vara så att man behöver prata om hur man ska lösa dem rent praktiskt. Nu gissar jag att du är man eftersom du tar ett praktiskt exempel med en logisk lösning. Jag säger inte att du har fel, men du ser det hela från ett väldigt manligt perspektiv som handlar om att lösa problem med enkel logik. Men för kvinnor kan det ofta handla om att känna att man har stöd i vad det nu än är som ska göras. Det kan kännas väldigt tryggt att ha stöd av en man helt enkelt och att slippa fatta alla beslut själv, även om det är något så simpelt som att ta en bil till verkstan.

Jag tror inte alla kvinnor vet att män bara vill lösa problemet. Eller så vet de, men de hoppas ändå på en annan respons eftersom de har påpekat många gånger att de önskar just det. Män och kvinnor är olika och man får helt enkelt försöka mötas nånstans på mitten. Eller mötas på varandras villkor vid olika tillfällen.
Varför man vänder sig till den man som man har en relation med? För att man vill ha stöd från honom och är biologiskt programmerad att vilja det.

Ja jag är man och jobbar dels med att reparera maskiner och lära andra att göra detsamma. Så min syn på att lösa ett problem kan ses som extremt logiskt.
Men helt klart, ofta behöver ett problem diskuteras innan det kan lösas, absolut. Men det är just det att man måste komma till just en lösning.

Om det nu är så att man vill ha stöd i något man skall göra eller bestämma, varför inte säga det då? Om man nu skall mötas på halva vägen, vilket jag tycker är bra, så vore det nice om alla inblandade kände till spelreglerna från början.
Om min sambo skulle säga: ”Du jag har lite svårt att bestämma mig, kan du hjälpa mig genom att lyssna?”. Då vet man det att nu skall inget lösas, jag kan koppla bort den delen och möta dig där du är. Alla borde bli nöjdare, eller?
Citera
Idag, 00:18
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micklarn
Så i det stora hela, man skall se sig som en förälder och kvinnan som ett barn.
Mångt och mycket i det du skriver är på det sättet man hanterar sina icke ännu känslomässigt stabila barn. De som känner in allt, reagerar på allt och processar inget själva utan behöver yttre stöd.

Det förenklar det för mig själv som pappa då jag behandla alla i hushållet på samma sätt, men jag tror inte att det är så varken min sambo eller andra kvinnor vill att man ser på dem.

Nja, riktigt så menar jag inte. Man ska ju självklart ställa krav på kvinnan man dejtar eller är tillsammans med och begära en viss standard (beroende på hur mycket man själv lyckas bidra med), men man ska också ha i åtanke att män och kvinnor generellt är olika programmerade kognitivt. Du som man är starkare fysiskt och vi är evolutionärt programmerade att ha en beskyddarroll gentemot vår familj. Våra hjärnor har inte utvecklats biologiskt sedan stenåldern och kvinnor kommer således attraheras av män som de känner trygghet inför. Vissa attraheras mer av den fysiska biten, medan andra attraheras av den mentala tryggheten. Både genetik och miljö spelar in där och ser olika ut för varje individ.

En kvinna kommer i regel vara känslomässig på ett annat sätt än vad vi män är. Kanske inte nödvändigtvis mer känslostyrd i sin konflikthantering, men åtminstone på ett annat sätt. Och då är det viktigt att ha verktyg för hur man kan de-eskalera en situation där drama kan uppstå. Exempelvis genom tydlighet och att vara konsekvent och trygg i sitt handlande. Det betyder inte att man ska ta en "papparoll", utan snarare att man (oavsett kön egentligen) generellt gör sin omgivning bättre genom att ta kommunikativt ansvar.
Senast redigerad av Soetroev Idag kl. 00:24.
Citera
Idag, 00:33
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag har nog ett ovanligt exemplar av kvinna. Hon varken klagar, gnäller eller skapar dramatik.

Hemligheten är att hitta en kvinna som inte tror att hon är man. En avspänd och naturlig kvinna älskar att stå på alla fyra och bli dominerad bakifrån av en Herre.
Citera
Idag, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Man får sitta still i båten när det stormar
Stormar går över.
Ja, det är enda konstruktiva inställningen.
Måste säga jag har svårt för att förstå diskussionen om vem som diskar eller inte. Det har liksom aldrig varit ett problem på det sättet. Varken tjatat eller blivit tjatad på om sådana små saker. Det delar automatiskt upp sig. Men jag har kanske varit extremt tursam genom livet.

Lyckades svara i fel tråd men "otroligt nog" funkar mitt svar lika bra i den här tråden
Senast redigerad av XY3000 Idag kl. 01:38.
Citera
Idag, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Hemligheten är att hitta en kvinna som inte tror att hon är man. En avspänd och naturlig kvinna älskar att stå på alla fyra och bli dominerad bakifrån av en Herre.

Tror också livet blir enklare för alla om man gör det som känns naturligt. Varför krångla till allt.
Kvinnor gillar att känna sig slampiga ibland, inget fel i det.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Haha, underbart!

Men där har vi ju lösningen!
Enda problemet är väl om det blir lite dyrt i längden. Men det kanske är avdragsgillt?

Det kommer gå åt helvete när centralen blir mer jämställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in