Citat:

Ursprungligen postat av 
BorgeH

Det är en vänlig tanke att män och kvinnor egentligen är lika till stora delar och har samma personlighet. Det är många av dessa tankar som genomsyrar delar av vårt samhälle. Javisst, det finns män som är trätgiriga och kan tjata hål i huvudet på den ihärdigaste.
Men i min karriär har jag varit chef över 80-tslet män och kvinnor med akademisk utbildning. Min erfarenhet är att de som skapar mest problem, tjatar mest vid löneförhandlingar och tisslar och tasslar och fryser ut kollegor är kvinnor. Men det finns män som inte är roliga också.
Kvinnor har andra gener än män. Att inte inse det utan att tro att alla är lika är ovetenskapligt. Det påminner om de ryssar som ville odla majs i Sibirien. I den politiska tron att alla växter kan anpassas….

De flesta män är inte ”drama queens”. De sköter sitt och håller käft! Jag föredrar därför män som kollegor. Likaså är de bästa chefer jag haft män, de kärringar som jag haft onöjet att möta ångrar jag att jag inte slutade direkt när dessa klätter-möss blev utnämnda.

Dit ordval "kärringar" säger nog mer om dig själv och dina biases än du själv förstår.
Jag har inte påstått att kvinnor och män i genomsnitt skulle vara lika på alla punkter.  Hormonella processer under fosterutvecklingen och efter skapar skillnader. Att de skulle ha andra gener tror jag däremot inte på, om vi bortser från faktumet att de har X-kromosomen i dubbel upplaga och vi bara en. 

Min erfarenhet är inte som din. Jag har haft dåliga chefer/ledare av bägge könen, men de allra bästa sett till helheten (exekutiv förmåga, effektivitet, personlighet etc) har varit kvinnor. Två åtminstone delvis psykopater har jag haft som höga chefer - en av varje kön. De kvinnliga cheferna har i högre grad än männen varit strukturerade och i besittning av hög arbetsmoral. Fler än en manlig chef har varit den typiska "sköna snubben". Lätt att komma överens med, trevlig att snacka med. Men mer snack än verkstad. 
Ditt största problem är sannolikt att du har ett typiskt in-/utgruppstänkande kring kön. Därmed så ser du mycket av beteendet genom den lins där beteenden, attityder etc i ingruppen (i ditt fall människor med kuk) höjs upp eller - om de är sämre - ursäktas eller förträngs. Medan beteenden i utgruppen (kvinnorna då för din del) tillskrivs sämre egenskaper och generellt sett betraktas med mycket lägre tolerans. Ett typiskt exempel - stött i forskning - är en tendens att män av din sort betraktar kvinnlig aggression på ett helt annat vis än manlig. 
Jag ger inte mycket för relevansen i dina personliga erfarenheter och de slutsatser du dragit om verkligheten. Förmodligen har du redan som ung matats med diverse könsstereotypiska åsikter och värderingar och blivit därefter.