Citat:
Ursprungligen postat av
Micklarn
Alltså ibland ja. När man har ett problem som kräver en handling för att lösas kan man inte bara prata om det utan faktiskt göra något åt det. Att bara prata om ett sådant problem blir att älta.
Väldigt förenklat men om bilen låter konstigt så hjälper det inte att prata om det utan man får antingen kolla upp det själv eller ta den till verkstad.
Eller om du har problem på jobbet, antingen får man göra något åt det eller släppa det, situationen på jobbet blir inte bättre för att man pratar om det hemma hela tiden.
Men om nu kvinnor bara vill berätta och bli lyssnade på, varför gör man det med den man som man vet bara vill lösa problem?
Jag håller med dig om att vissa saker behöver lösas rent praktiskt. Men ibland kan det ju vara så att man behöver prata om hur man ska lösa dem rent praktiskt. Nu gissar jag att du är man eftersom du tar ett praktiskt exempel med en logisk lösning. Jag säger inte att du har fel, men du ser det hela från ett väldigt manligt perspektiv som handlar om att lösa problem med enkel logik. Men för kvinnor kan det ofta handla om att känna att man har stöd i vad det nu än är som ska göras. Det kan kännas väldigt tryggt att ha stöd av en man helt enkelt och att slippa fatta alla beslut själv, även om det är något så simpelt som att ta en bil till verkstan.
Jag tror inte alla kvinnor vet att män bara vill lösa problemet. Eller så vet de, men de hoppas ändå på en annan respons eftersom de har påpekat många gånger att de önskar just det. Män och kvinnor är olika och man får helt enkelt försöka mötas nånstans på mitten. Eller mötas på varandras villkor vid olika tillfällen.
Varför man vänder sig till den man som man har en relation med? För att man vill ha stöd från honom och är biologiskt programmerad att vilja det.
Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Så när hon kommer för att prata om disken ska man bara lyssna och inte lösa problemet?
Om en kvinna kommer för att prata om disken så skulle jag gissa att det handlar om att hon inte tycker att man delar lika på hemarbetet. Så då får man väl prata om det och lösa det "problemet" om det nu skulle vara så att det är ojämnt fördelat.