• 7
  • 8
2025-10-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det värsta med dem är att de hela tiden skall klä sig som Hooja🤣

Ja, s.k. friluftsmode är verkligen stort där uppe. Man kan ju ta på sig en skjorta om man ses på ett kontor i Piteå lika väl som i Helsingborg men i Piteå är det funktionskläder som gäller. Rock? Nä goretex ska det vara för att klara av att gå 20 m från bilen till kontoret. Tvivlar starkt på att alla ska direkt till vildmarken efter mötet.
Citera
2025-10-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
I Stockholm pratar man om sina lysande aktieaffärrer, sina lyckade bostadsköp och hur värdet på lägenheten ökat (med risk för att en räntehöjning kraschar vissa orestationer), sin Tesla, hur många reps av olika slag man klarat av på gymmet även om den praktiska nyttan av dom musklerna inte är specielt avändbara utaför gymmet.

Bra observation. Kanske lika skrytsamma här nere men skryter om andra saker.
Citera
2025-10-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Håller med - men det är inte bara i Norrland. Sättet finns även på landet i Södra Sverige. En sorts omogen 'bonnighet'.
Men, som du så träffande säger, det är en sorts tonårsmentalitet.
Det avspeglar hur det 'är möblerat' i skallen. Vilka samtal man har med andra män. Jargongen. Hävdelsebehovet.

(var det med självironi som du skrev "civiliserade stockholmare"? För det är ju den mentaliteten som man identifierar med stockholmare - att de är tröga och inte förstår hur det ser ut utanför tullarna)

Tack för berömmet.

Det var ironi.

Som jag skrev har jag inget emot norrlänningar egentligen, absolut inte sämre att jobba med dom än med andra.

Bara noterat detta ganska komiska beteende att skryta om saker på ett för mig barnsligt sätt. Dom är inte elaka eller otrevliga.

Ville mest se om de är andra som lagt märke till denna kulturella särart i vårt land.
Citera
2025-10-25, 13:33
Medlem
Det beskrivna beteendet har jag nästan enbart observerat hos Stockholmare men då är det hela tiden ett JÄVLA TJAT om var man lyckats få tag i en lägenhet och hur, hur nära stan det är, vad man förväntar sig att kunna få ut för den och sån skit. Samt på senare tid vilka skolor barnen kommit in på förstås. Det är ofelbart faktiskt. Man frågar lite artigt "hur är det med dig då?" och så får man en lång monolog om deras bostadskarriär.

Norrlänningar, visst kan de prata om stuga och bil och fjälla men sällan helt oprovocerat. Så man undrar ju vad det är som TS utelämnar i sin observation; vad hen själv har kommit med innan.
Citera
2025-10-25, 14:23
Medlem
murder4hires avatar
Mitt största problem med norrlänningar är deras totala brist på omvärldskunskap och ointresse för Sverige i övrigt. Kollar du lokalpolitiker och kommunstyrelser så är hela Norrland ett enda jävla kommunistfäste, och de älskar invandring eftersom de själva aldrig sett en blatte, och har de det så är det typ två somalier som går och städar och ler lite trevligt på Samhall.

De har ingen aning om vad som händer eller hur det ser ut i södra Sverige. Man hade kunnat splitta riket i två, nästan.

Eller tre, jag vill se Skåneland återlämnat till Danmark, så kuksugarna i Stockholm inte kan fortsätta förstöra....
Citera
2025-10-25, 14:53
Medlem
kristerzs avatar
Vi skryter inte... vi vet bara att vi kommer överleva 3 månader utan el i -20 grader utan några problem.
Citera
2025-10-25, 14:57
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Mitt största problem med norrlänningar är deras totala brist på omvärldskunskap och ointresse för Sverige i övrigt. Kollar du lokalpolitiker och kommunstyrelser så är hela Norrland ett enda jävla kommunistfäste, och de älskar invandring eftersom de själva aldrig sett en blatte, och har de det så är det typ två somalier som går och städar och ler lite trevligt på Samhall.

De har ingen aning om vad som händer eller hur det ser ut i södra Sverige. Man hade kunnat splitta riket i två, nästan.

Eller tre, jag vill se Skåneland återlämnat till Danmark, så kuksugarna i Stockholm inte kan fortsätta förstöra....

DET är ju det vi VILL med!! dela landet... Hjälp oss gärna!
Citera
2025-10-25, 15:12
Medlem
Nä upplever de som mer tystlåtna å lugna, gapiga å skrytsamma samt lite Off är ju stockholmare i så fall, göteborgare är lagom å roliga.
Citera
2025-10-25, 17:51
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nä upplever de som mer tystlåtna å lugna, gapiga å skrytsamma samt lite Off är ju stockholmare i så fall, göteborgare är lagom å roliga.
Tysta? Har aldrig träffat värre pratkvarnar än norrlänningar. Det är ett jävla malande på dom. Det tar aldrig slut.
Citera
2025-10-26, 00:19
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Ja, s.k. friluftsmode är verkligen stort där uppe. Man kan ju ta på sig en skjorta om man ses på ett kontor i Piteå lika väl som i Helsingborg men i Piteå är det funktionskläder som gäller. Rock? Nä goretex ska det vara för att klara av att gå 20 m från bilen till kontoret. Tvivlar starkt på att alla ska direkt till vildmarken efter mötet.

Lokala macken o äta en korv med bröd istället
Citera
2025-10-26, 15:27
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Sorry att jag var otydlig. Menar att jag träffar samma typ av människor (nästan bara män i åldern 30-60 som jobbar som tjänstemän inom industrin) oavsett var i landet jag är.

Men inte alls lika många småländska eller sörmländska gubbar i min ålder som skryter om hur mycket kantareller dom plockat, hur fin sommarstuga dom har etc etc

Hm intressant. Jag har som sagt motsatt erfarenhet, svårt att svara vad det beror på. Kanske beroende på vilken bransch man jobbat i? Eller har du även denna erfarenhet utanför arbetsrelaterade saker?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in