Citat:
Ursprungligen postat av
Partykalle
Har varit en del i Norrland i höst med jobbet, besökt både mindre och större (nåja, med norrländska mått mätt) orter.
Det är slående hur skrytsamma många norrlänningar här. Skryter om hur mycket pengar dom tjänar, hur fin stuga dom har, hur mycket fisk dom har fångat, hur många tjejer dom kan få (lite ironiskt med tanke på att det knappt finns några kvar i Norrland, alla har flyttat till Sthlm). Dom pratar på ett sätt som bara killar i yngre tonåren gör i Sydsverige. Finns förstås skrytsamma människor i Sthlm med men då skryter man lite mer subtilt.
Tycker annars det är ganska trevligt att åka upp till företag där uppe, jag har inget emot norrlänningar eller Norrland egentligen men har bara märkt denna kulturella särart.
Vad säger ni? Håller ni mer mig om att norrlänningar är skrytsamma människor jämfört med oss civiliserade stockholmare?
Jag bor i vad du förmodligen kallar mellannorrland. Här håller man korten nära bröstet – alltid gjort, alltid kommer göra. Skrytsamhet ses som något barnsligt och lite pinsamt, inte som något man imponeras av.
Din upplevelse går faktiskt tvärt emot hur det är sen gammalt. Här uppe ska man inte tro att man är något, och den mentaliteten sitter djupt. Det är just den skillnaden som ligger bakom många av fördomarna mot stockholmare – ni uppfattas helt enkelt som skrytiga, även när ni bara pratar som vanligt.
Jorå såatte.