2025-10-25, 09:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Har varit en del i Norrland i höst med jobbet, besökt både mindre och större (nåja, med norrländska mått mätt) orter.

Det är slående hur skrytsamma många norrlänningar här. Skryter om hur mycket pengar dom tjänar, hur fin stuga dom har, hur mycket fisk dom har fångat, hur många tjejer dom kan få (lite ironiskt med tanke på att det knappt finns några kvar i Norrland, alla har flyttat till Sthlm). Dom pratar på ett sätt som bara killar i yngre tonåren gör i Sydsverige. Finns förstås skrytsamma människor i Sthlm med men då skryter man lite mer subtilt.

Tycker annars det är ganska trevligt att åka upp till företag där uppe, jag har inget emot norrlänningar eller Norrland egentligen men har bara märkt denna kulturella särart.

Vad säger ni? Håller ni mer mig om att norrlänningar är skrytsamma människor jämfört med oss civiliserade stockholmare?

Jag bor i vad du förmodligen kallar mellannorrland. Här håller man korten nära bröstet – alltid gjort, alltid kommer göra. Skrytsamhet ses som något barnsligt och lite pinsamt, inte som något man imponeras av.

Din upplevelse går faktiskt tvärt emot hur det är sen gammalt. Här uppe ska man inte tro att man är något, och den mentaliteten sitter djupt. Det är just den skillnaden som ligger bakom många av fördomarna mot stockholmare – ni uppfattas helt enkelt som skrytiga, även när ni bara pratar som vanligt.

Jorå såatte.
Citera
2025-10-25, 09:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Mest upplevt att de enda skrytsamma norrlänningarna är de runt Kiruna,Gällivareområdena. Kombon, machokultur a la jägarna, hårdingar i gruvan, fiske,jakt o såvidare har kanske gjort det.
Stockholmare är väl skrytsamma på annat sätt. Blir lite tröttsamt i bland med ”Stockholm i mitt hjärta” och fotbollskulturen. Vadå, Stockholm är bara en stor stad liksom. Stockholmare har väl ofta skrytigheten att de ska övertrumfa varann och gärna avbryta och vet bättre mentalitet. Har faktiskt jobbat med stockholmare som fick tagga ner sina personligheter för deras allt annat än ödmjuka sätt gjorde att de blev utfrysta i gruppen.

Stockholm är inte ens särskilt stort egentligen.
Citera
2025-10-25, 09:22
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Kiruna, Luleå, Piteå, Boden, Sundsvall. Vill inte säga mer för då outar jag vad jag jobbar med.

Antagligen säljare med bajsmackan att täcka hela Norrland som område. Träffar rätt många som dig, trevliga, halvkunniga, bjuder aldrig på en lunch men vill att man ska köp deras prylar…

Gäsp..
Citera
2025-10-25, 10:29
Avstängd
Adidass avatar
Inte märkt av detta själv men då har jag inte heller spenderat tid med så många norrlänningar i mina dagar heller. Om något så har jag fått intrycket att de kanske är lite mindre intelligenta än genomsnittet?

För övrigt sjukt roligt när Stockholmare tror och pratar som att de bor i nån sorts storstad. Har man bott i en riktig storstad (5 miljoner plus invånare typ) så vet man verkligen vilken otroligt liten bondhåla Stockholm faktiskt är.
Citera
2025-10-25, 10:32
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Alla bönder är likadana. Alla lider de utav Stockhomskompex. Hela deras existens är en oändlig jämförelse med stockholmare "Vi har inga meriter, vi har inte åstadkommit något, vi har inget, men vi är bättre än stockholmare".

Men stockholmare bryr sig inte. De jämför sig inte med bönder, de har ingen lokalpatriotism, de känner ingenting för resten av riket eller för sin stad: de bara är.

Haha, finns det några i Sverige som är mer ängsliga än Sthlmare? Stan ligger så långt bort från resten av Europa att man måste anstränga sig extra mycket för att verka världsvan och resultatet blir istället extremt bajsnödigt och påklistrat.

Dvs, det finns avslappnade stockholmare men de är i minoritet verkar det som och den gruppen är i övrigt inte särskilt annorlunda mot resten av Sveriges bönder.
Citera
2025-10-25, 10:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Upplever att skåningar är mest skrytsamma. De norrlänningar som är skrytsamma är mestadels jämtlänningar, folk i Luleå eller inflyttat folk från Stockholm.

Tycker inte skåningar är så skrytsamma men däremot är det JÄÄÄVLIGT nöjda med att vara skåningar. De är nog Sveriges mest självgoda folkgrupp. Inte regelrätt lokalpatriotism så mycket som att de bara tycker att allt som inte är skånskt är sämre. Uppsidan är att de är bra på att bevara sina traditioner.
Citera
2025-10-25, 10:43
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
dem till och med blir aggressiva och våldsamma om folk inte följer jantelagen.

Oj, bara läst hur man som ungdom = ”baaaarn” inte får gå in på diskotek om man inte är medlem i det röda sozzeförbundet.

Men en fin fyrhjuling eller snöskoter får man väl ändå ha utan att de kommunistiska generna sprattlar vilt?
Citera
2025-10-25, 10:45
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Tycker inte skåningar är så skrytsamma men däremot är det JÄÄÄVLIGT nöjda med att vara skåningar. De är nog Sveriges mest självgoda folkgrupp. Inte regelrätt lokalpatriotism så mycket som att de bara tycker att allt som inte är skånskt är sämre. Uppsidan är att de är bra på att bevara sina traditioner.

Det är väl ändå omöjligt att tolka en skåning som skrytsamt då det språk de pratar är helt obegripligt.
Citera
2025-10-25, 10:47
Avstängd
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Haha, finns det några i Sverige som är mer ängsliga än Sthlmare? Stan ligger så långt bort från resten av Europa att man måste anstränga sig extra mycket för att verka världsvan och resultatet blir istället extremt bajsnödigt och påklistrat.

Dvs, det finns avslappnade stockholmare men de är i minoritet verkar det som och den gruppen är i övrigt inte särskilt annorlunda mot resten av Sveriges bönder.

Exakt vad jag beskrev i mitt inlägg över ditt. Klockren beskrivning av dig
Citera
2025-10-25, 10:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Exakt vad jag beskrev i mitt inlägg över ditt. Klockren beskrivning av dig

Ja, det främsta kriteriet för att framstå som cool i Sthlm är att man har bott några år i en global storstad. Vilket säger något om nivån på ängsligheten. På samma sätt som att så fort en ny trend dyker upp så har halva stan bytt stil inom en månad, syns å tydligt.
Citera
2025-10-25, 11:09
Medlem
Tycker inte att norrlänningar skryter det är väl stockholmare som gör de
Citera
2025-10-25, 11:15
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in