2025-11-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det är vi höginkomsttagare betalar andras kallas.
Jag betalade 450tn kr inkomstskatt i hela 2024, det är jag som betalar andras kallas.
Hur mycket värde skapade du?
Var du bonde? Gruvarbetare? Svetsare?
Var och hur skapade du ditt värde? Säg ditt yrke vet ja.
Citera
2025-11-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Hur mycket värde skapade du?
Var du bonde? Gruvarbetare? Svetsare?
Var och hur skapade du ditt värde? Säg ditt yrke vet ja.

Vad spelar roll yrken? Endast som spelar roll är att jag betalade 450tn kr inkomstskatt.
Andras kallas var jätte jättedyrt.
Senast redigerad av liapunov13 2025-11-04 kl. 12:24.
Citera
2025-11-04, 12:31
Medlem
Citat:
Vad spelar roll yrken? Endast som spelar roll är att jag betalade 450tn kr inkomstskatt.
Klart det spelar roll. Du är med andra ord en PARASIT som betalar skatt på andras arbete.
Vilket mervärde tillför du samhället? Förutom låtsasjobb men hög lön.
På riktigt, är du produktiv?
Citera
2025-11-04, 12:36
Medlem
Citat:
Men att döma av din stavning och formuleringskonst gissar jag att du är nån slags dyslektiker med kontakter. Du har nog inte gjort ett hederligt dagsverke i hela ditt svaga liv.
Betalar du tunisien, ton eller vad menar du med tn.?
Landsförrädare är du ändå.
Citera
2025-11-04, 12:39
Medlem
Citat:
Klart det spelar roll. Du är med andra ord en PARASIT som betalar skatt på andras arbete.
Vilket mervärde tillför du samhället? Förutom låtsasjobb men hög lön.
På riktigt, är du produktiv?

Så enligt dig är alla som betalar hög inkomstskatt parasiter? I din sits skulle jag omedelbart ringa vårdcentralen för att få en remiss till en psykiatrisk klinik. Du behöver hjälp, min vän.

Du visar tydligt hur en typisk VPK-väljare resonerar – ideologiskt styrd, ekonomiskt orealistisk och utan förståelse för hur löner och marknadsekonomi faktiskt fungerar.
Senast redigerad av liapunov13 2025-11-04 kl. 12:42.
Citera
2025-11-04, 12:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Din arbetsgivare vill behålla sina pengar. Du som ”höginkomsttagare” vill behålla dina pengar.
Men var i helvete tror du pengar konmer ifrån? Växer på träd? Fonder som ger avkastning.
Sitt ner, andas, ta ett glas av den fina whisky du sparar och fundera en stund.
Vem i helvetet skall betala för ditt kalas? Dina ”kunder” som är utblottade? De ”lata arbetarna”? Säg mig vem!
Nej, tro mig. Det samhälle vi har och du omfamnar kommer att vara borta innan nästa dekad börjar.
Mina pengar får jag primärt av att jag säljer mitt arbete. Anledningen till att någon är beredd att betala för det är att jag skapar ett större värde än vad jag kostar i lön. Min arbetsgivare förädlar råvaror och driver teknologisk utveckling så att våra kunder är beredda att betala för det, vi ligger längst fram i industri 4.0 och är de som du och dina kompisar hoppas skall skapa tillräckligt mycket välstånd i världen för att ni skall kunna införa medborgarlön.

Vi betalar alltså för "kalaset" genom produktionsökningar och teknologiutveckling.
Citera
2025-11-04, 12:45
Medlem
Citat:
Så enligt dig är alla som betalar hög inkomstskatt parasiter? I din sits skulle jag omedelbart ringa vårdcentralen för att få en remiss till en psykiatrisk klinik. Du behöver hjälp, min vän.

Du visar tydligt hur en typisk VPK-väljare resonerar – ideologiskt styrd, ekonomiskt orealistisk och utan förståelse för hur löner och marknadsekonomi faktiskt fungerar.
Vad jobbar du med som är så viktigt att du kan kaxa? Vilken samhällsnytta gör du?
Citera
2025-11-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Mina pengar får jag primärt av att jag säljer mitt arbete. Anledningen till att någon är beredd att betala för det är att jag skapar ett större värde än vad jag kostar i lön. Min arbetsgivare förädlar råvaror och driver teknologisk utveckling så att våra kunder är beredda att betala för det, vi ligger längst fram i industri 4.0 och är de som du och dina kompisar hoppas skall skapa tillräckligt mycket välstånd i världen för att ni skall kunna införa medborgarlön.

Vi betalar alltså för "kalaset" genom produktionsökningar och teknologiutveckling.
Gulle du, nån slags controller eller business manager. Som tjänar pengar på andras arbete. Vilka råvaror exakt, fixar du? Bryter du Lithium? Står du i labbet med fysiken?
Tror inte att du tillför världen något mervärde och det lär du bli varse.
Citera
2025-11-04, 12:55
Medlem
Citat:
Vad jobbar du med som är så viktigt att du kan kaxa? Vilken samhällsnytta gör du?

Jag är egenföretagare inom finansrådgivning och träffar dagligen personer med mycket låg ekonomisk förståelse – likadan med dig - οch jag försöker lära dem hur marknadsekonomin faktiskt fungerar. Har inga anställda, gör jobbet själv.
Citera
2025-11-07, 22:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Varför skulle nån gå på ”kapitalet”. Förutom kommunister?

”Kapitalet” är alla sparare och pensionsfonder och i botten våra företag.

Du hatar folk och folk som driver företag. Annars hade du respekterat deras ansträngningar och resultat.

Nej du verkar vara på fyllan och missförstår mig… jag emot höjda skatter men reagerar på vänsterns konstanta försök att attackera lönearbetande människor för att de ex är ”höginkomsttagare” vilket i Sverige brukar starta vid blygsamma nivåer som 50-60 Tkr i månaden.
De med kapital bland annat företagare som skattat lågt på utdelningar och de som lever på kapital dvs riktiga rika personer attackeras aldrig.
Citera
2025-11-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Sverige är närmast ett skatteparadis för folk med kapital jag är inte ensam om att säga detta…lönearbetande människor däremot varesig de tjänar 65 eller 145 tkr skattas sönder. Du är dum i huvudet och typiskt vänster i att du går efter lönearbetande människor istället för de med kapital.

Det är låg skatt på utdelning i Sverige vad snackar du om?!
Ja, det är låg skatt på kapital för de som bara äger aktier men inte för de som driver eget företag. ISK-beskattning borde tas bort, så jag vill inte alls att de ska ha låg skatt.

Jag tycker att skatterna borde vara höga och invandringen ska vara låg, såsom det var förr.
Citera
2025-11-09, 16:15
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ja, det är låg skatt på kapital för de som bara äger aktier men inte för de som driver eget företag. ISK-beskattning borde tas bort, så jag vill inte alls att de ska ha låg skatt.

Jag tycker att skatterna borde vara höga och invandringen ska vara låg, såsom det var förr.

Din sista mening är lite tagen ur sitt sammanhang men visar att du förmodligen är sinnessjuk. Föreslår att vi sätter punkt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in