Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
..har premiär nu premiär den 24 oktober på Netflix. Den har även gått en liten tid biografer (vet ej i Sverige).
Storyn är de 18 minuterna det tar för ett kärnvapen att färdas ifrån centralasien (NK sägs vara utpekat här) till Usa (Chicago, tror jag), och de olika reaktionerna på det. Filmen skall ha tre olika synsätt under dessa 18 minuter: det politiska, det militära..och det tredje vet jag inte.
Filmen har fått
mycket goda recensioner överlag i pressen. Den lär vara intens..
Trailer.., och som jag ser det..en "spolier varning" med den :
https://www.youtube.com/watch?v=_wpw2QHJNco
Tankar ?
(själv brukar jag spara ngr "filmpärlor" till julen...för det kommer ju bara sk-t då. Har lite funderingar på att spara den till då..)
Har sett den förra veckan (Genom Cineville-medlemskap i Göteborg Bio Roy och Capitol)
För min del blev jag besviken . Jag tycker om War game filmer , men det här ? Visst det finns en del spänning men "spänningen" är väldig återhållsam , skådespeleriet begränsas i knapptryckande personal som stirrar in i 50 olika skärmar med rynkat panna .
Hade det inte varit för (det alldeles för korta) segmentet mot slutet då Idris Elba dök upp ( Som us -president) hade filmen fallit platt i sig. Elba räddade filmen till viss mån till en 2,5 stjärnor av 5 möjliga.
Det är för mycket techno-babble , för lite spänning och filmen lider dessutom av trovärdighet och realism, vilket borde vara kriterier för en spänningsfilm av katastrofsnitt i viss mån.