..har premiär nu premiär den 24 oktober på Netflix. Den har även gått en liten tid biografer (vet ej i Sverige).
Storyn är de 18 minuterna det tar för ett kärnvapen att färdas ifrån centralasien (NK sägs vara utpekat här) till Usa (Chicago, tror jag), och de olika reaktionerna på det. Filmen skall ha tre olika synsätt under dessa 18 minuter: det politiska, det militära..och det tredje vet jag inte.
Filmen har fått mycket goda recensioner överlag i pressen. Den lär vara intens..
man fick ju inte reda på vad som hände.
Tanken är väl att man ska fundera själv på möjliga utfall.
De ville skapa en klassisk tankeställare helt enkelt.
Jag vill hellre se hur illa det kunde ha blivit.
Håller med andra. Flera bra delar i filmen utspridda här och där, men i slutändan en väldigt frustrerande film.
Spoilers:
Jag kan väl förstå att slutet ska vara en sorts tankeställare, men för mig känns det lite fegt att de inte tar det längre. Vi har ju vetat väldigt länge nu att allt kan gå åt skogen riktigt snabbt när det handlar om kärnvapen, så det känns som att filmen bara går i gamla fotsteg från kalla kriget. Tycker inte riktigt de lyckades säga något nytt på området.
Sen är jag inte helt såld på strukturen heller. De upprepar samma 20 minuter tre gånger om från olika perspektiv, men för mig kändes det bara frustrerande att storyn inte rördes framåt och jag tyckte inte att de olika perspektiven gav något nytt. Grupp 1 är chockade av den här missilen, sen är Grupp 2 chockade, och till slut är Grupp 3 också chockade. Vad tillförde den här strukturen som en mer linjär story inte hade klarat av?
Orkade inte att vänta till julhelgen och.., jag gillade den..t.o.m att jag kan köpa slutet med den frågan som man blir ställd för. Håller dock med om vad "Bankarbenny" säger om hur man har filmat det hela :
Trots att Netflix varnade för starkt innehåll i början? 🌶️🧄
Jag återaktiverade Netflix då jag blev nyfiken vad Kathryn Bigelow (74 år) hade varit värt att få upp på stora duken (i utvalda teatrar).
Bra början för att visa hur varje ytterligare kärnvapenmakt gör förvirring riktigt obehaglig.
Sedan blir det lite segare, hyfsad mängd B2 bombplanscener och Slutet... .. duger.
Bonuspoäng för under 2 timmar och bara en manusförfattare (NBC nyhetsprogramchef)
Betyg : 3 av 5 Bullet Bill.
👾
Jag hade på Super Mario Bros filmen under tiden jag stekte morötter och kött m m.
Jag blev riktigt besviken, då jag tyckte den var bra fram till slutet. Sättet den slutade på gör ju filmen helt meningslös och den tid jag spenderade i soffan var verkligen bortkastad. När den väl kom igång så väljer de att avsluta den i stället.
Jag tycker jag ser mer och mer sånt här nu för tiden. De kan ha jättebra idéer, men sedan vet de inte vad de ska göra av det och då väljer de att hastigt avsluta vilket gör att projektet från början är meningslöst. Tänk att det har kostat pengar att skapa det här, absurt.
t.ex varför är allt över om Chicago träffas & om de har 50 antimissil missiler varför inte använde 8 istället för 2, när tusentals abomber regnar ner vill de skydda area 51 med dom eller, spelet är över vid det laget.
Tänkte på slutet att nu slutar den säkert abrupt med den här svarta skärmen så gjord den det, förlåt.
Senast redigerad av mattdemon 2025-10-29 kl. 15:03.