2025-10-25, 11:18
Medlem
Sladdarens avatar
Ris är en produkt som man antingen kokar och fryser in eller äter inom 2 dagar i kylskåp som så mycket andra kolhydraters betingande
Citera
2025-10-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ris är en produkt som man antingen kokar och fryser in eller äter inom 2 dagar i kylskåp som så mycket andra kolhydraters betingande
Kan du förklara hur min ICA kan ha en färdigrätt i kylen, innehållande kokt ris, med en hållbarhet på uppåt två veckor?

Jag börjar luta mig åt att varningen om risförvaring mer än ett par dagar är överdriven, så länge man har kylt ner riset snabbt, exempelvis i rinnande kallvattenbad eller om det är paraboiled, under rinnande kallt vatten.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-25 kl. 11:33.
Citera
2025-10-25, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
"tittar på riset i min riskokare som stått i 3 dagar och smakar utmärkt"
Hade du förväntat dig att kunna se bacillerna?
Citera
2025-10-25, 11:40
Medlem
Batman-Livess avatar
Vissa säger att man kan bli svårt förgiftad av att ha riset i ett kylskåp i ett par dagar, det kan i värsta fall kosta en livet genom att äta ris som är ett par dagar gammalt, riset ska tydligen innehålla gifter.

Själv så brukar jag frysa in riset tillsammans med köttfärs/kyckling, och äter vid ett senare tillfälle.
Citera
2025-10-25, 11:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du förklara hur min ICA kan ha en färdigrätt i kylen, innehållande kokt ris, med en hållbarhet på uppåt två veckor?

Jag börjar luta mig åt att varningen om risförvaring mer än ett par dagar är överdriven, så länge man har kylt ner riset snabbt, exempelvis i rinnande kallvattenbad eller om det är paraboiled, under rinnande kallt vatten.

Bra fråga, nu äter jag inte färskt vacuumpackad micromat med ris och tex kött, sås och primörer osv så inte tänkt på det. Men det bör stå på baksidan om det ingår nån form av konserveringsmedel eller att vacuumpacket är speciellt utformad med en gas på insidan som konserverar på andra sätt med rätt förslutningssätt ochså

Mycket bra fråga dock. Ja jag brukar max förvara kallt ris i kylen i 2 dagar men mest pga smaken förändras då. Men det finns säkert möjligheter att förlänga det till 4-6 dagar

AI svar =

AI svaret trycker på helst direkt nerkylning som du säger kanske både med is och vatten och riktigt lufttät förpackning sen runt riset. Gärna så lite löst vatten runt riset som möjligt ochså..
Senast redigerad av Sladdaren 2025-10-25 kl. 11:47.
Citera
2025-10-25, 11:47
Medlem
Citat:
Bra fråga, nu äter jag inte färskt vacuumpackad micromat med ris och tex kött, sås och primörer osv så inte tänkt på det. Men det bör stå på baksidan om det ingår nån form av konserveringsmedel eller att vacuumpacket är speciellt utformad med en gas på insidan som konserverar på andra sätt med rätt förslutningssätt ochså
Det är inte vacumpackat. Kanske att jag offrar mig för Flashbackvetenskapen och köper en förpackning i närtid, för att studera innehållsförteckningen med mera lite noggrannare.

Gällande snabb nedkylning, så missar många att vi ofta har det kallt utomhus så här års. Ut på balkongen med riskastrullen, gärna där det kommer åt att blåsa.
Citera
2025-10-25, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det är inte vacumpackat. Kanske att jag offrar mig för Flashbackvetenskapen och köper en förpackning i närtid, för att studera innehållsförteckningen med mera lite noggrannare.

Okej, är det inte som ett plasttråg med en platt plastfilm på matlådan med ris osv
Kanske inte vaccumpackat men nån gas i kanske ?

Kanske sprida ut riset tunt på en plåt efter tillagningen, lägga på en kökshandduk som suger upp fukten snabbt eller nåt eller lämna det öppet så det får ånga av sig, och sen och lägga rena kylklampar på riset som kyler ner det snabbt med ett smörpapper emellan ?. Försök kyla ner riset omgående och att de av-ångas snabbt iaf inför att ställa in det i kyslskåpet
Citera
2025-10-25, 11:59
Medlem
Citat:
Okej, är det inte som ett plasttråg med en platt plastfilm på matlådan med ris osv
Kanske inte vaccumpackat men nån gas i kanske ?
Möjligt att det är någon gas, vet inte om det kommer framgå av innehållsförteckningen.

Citat:
Kanske sprida ut riset tunt på en plåt efter tillagningen, lägga på en kökshandduk som suger upp fukten snabbt eller nåt eller lämna det öppet så det får ånga av sig, och sen och lägga rena kylklampar på riset som kyler ner det snabbt med ett smörpapper emellan ?. Försök kyla ner riset omgående och att de av-ångas snabbt iaf inför att ställa in det i kyslskåpet
Riset är av typen paraboiled. Vill man kyla sånt snabbt hemma gör man som på krogen, man spolar det helt enkelt med kallvatten.
Citera
2025-10-25, 12:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Möjligt att det är någon gas, vet inte om det kommer framgå av innehållsförteckningen.

Riset är av typen paraboiled. Vill man kyla sånt snabbt hemma gör man som på krogen, man spolar det helt enkelt med kallvatten.

Okej, jo du har rätt att livsmedelgasen eller gaserna som kan bla finnas i köttbullepaket som är ofrysta i affären är inte antecknade i innehållsförteckningen. Jag vet inte hur man trycker in gasen i påsen och sen försluter påsen, eller var man kan få tag i den gasen med annan lämplig utrustning för det att "packa in" ris på det här sättet, men det går säkert att ta reda på

Ja visst kan du göra som på restaurangen ... men frågan är om det är optimalt till länge förvaring i kylskåpet ? Kanske krogen behöver inte förvara det optimalt länge heller pga livsmedelsreglerna de ska följa för "allas" säkerhet.. liksom
Citera
2025-10-25, 12:08
Medlem
Citat:
Okej, jo du har rätt att livsmedelgasen eller gaserna som kan bla finnas i köttbullepaket som är ofrysta i affären är inte antecknade i innehållsförteckningen. Jag vet inte hur man trycker in gasen i påsen och sen försluter påsen, eller var man kan få tag i den gasen med annan lämplig utrustning för det att "packa in" ris på det här sättet, men det går säkert att ta reda på
Om jag skulle konstruera något som ger "livsmedelsgas" i förpackningen, så skulle jag inte spruta in gasen, utan helt enkelt ha förpackningen och förslutningen i en miljö med den gasen. Kanske till och med se till att så lite syre som möjligt kan påverka processen från att maten är färdiglagad.

Enligt Wikipedia,
Livsmedel som förpackas med modifierad atmosfär måste i Sverige märkas med "förpackat i skyddande atmosfär"
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rpackningsgas

Källan till påståendet fungerar dock inte. Edit: Den fanns som arkiverad. Är från 2012, så kanske andra regler som gäller nu?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-25 kl. 12:14.
Citera
2025-10-25, 12:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Om jag skulle konstruera något som ger "livsmedelsgas" i förpackningen, så skulle jag inte spruta in gasen, utan helt enkelt ha förpackningen och förslutningen i en miljö med den gasen. Kanske till och med se till att så lite syre som möjligt kan påverka processen från att maten är färdiglagad.

Enligt Wikipedia,
Livsmedel som förpackas med modifierad atmosfär måste i Sverige märkas med "förpackat i skyddande atmosfär"
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rpackningsgas

Källan till påståendet fungerar dock inte.

Okej så äre .. iaf så =

Bacillus cereus

Förebyggande åtgärder

Livsmedlen borde vid tillredning upphettas till en temperatur över +70 grader celsius, fjäderfäkött till en temperatur över +75 grader celsius.

Färdig mat borde hållas varm i minst +60 grader celsius eller kall i högst +6 grader celsius.

Om maten inte förvaras het efter tillredningen, skall den omedelbart kylas ned inom fyra timmar till +6 grader celsius och därefter förvaras i kylskåpstemperaturen +4–+6 grader celsius.

Mat som skall upphettas på nytt borde hettas upp helt igenom till en temperatur över +70 grader celsius just före serveringen.

Citat:
Bacillus cereus kan finnas i ris och orsaka matförgiftning om riset får stå för länge i rumstemperatur efter tillagning, då bakterien kan föröka sig och bilda värmetåliga gifter. För att undvika detta bör du kyla ner riset snabbt, inte varmhålla det under lång tid, och inte spara det i flera dagar i rumstemperatur.
Citera
2025-10-25, 13:26
Medlem
klybans avatar
Är rätt fascinerad att det finns så många som tror att inte ris kan stå framme i någon dag och vara helt fullt ätbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in