2025-10-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Tjena! Jag å min granne ((Rolle)) brukar ses och bunkra ris som du.. Han hade några bra tips och trix .. så nu gör jag såhär: jag förvarar ris med dels ibland det du nämner själv (((sushi style )) och ibland slänger jag i lite färs som är ostekt (bland funkar bäst men nöt och älg går oxå ok) eller kyckling filé sen steker jag allt tillsammans det blir då som ""fryed Rice"" man får betala närmare 200 spänn för på thaivagnen .. ibland har jag ävne haft I röd chili ((hackad )) för att spänna på lite styrka .. jävla gött. Kör lite mer olja än vanligt i pannan bara och se till att den är tillräckligt varm innan du lägger på riset med tillbehör..

Inte för att vara elak..
Men det är just det som är poängen :P

Liksom dig och din vän tycker även jag det är oheligt gott med stekt ris som kan varieras på olagligt många sätt.
Därför blir man lite ledsen i ögat när man på vägen hem tänkt ihop en riktigt smarrig fried rice och tittar på riset man har i kylen - obrukbart.
Nu bor jag ju iofs rätt nära en thai mojj - tyvärr kan den mojjen ta betaaaalt - populärt ställe.
Citera
2025-10-24, 13:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Spelar ingen roll, bakterien dör om riset värms upp ordentligt.

Toxinerna som bakterien har bildat, som man blir sjuk av, blir kvar. Men så länge riset luktar gott och beter sig normalt skulle jag tro det är ätligt.
Citera
2025-10-24, 14:06
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Som flera redan tipsat om:

Sätt först kastrullen i kallt vatten. Sedan över med riset i en tät matlåda med så lite luft som möjligt och in i kylen.

Jag brukar lägga frysklampar ovan och under känslig mat, typ rester av rå köttfärs. Det kan du göra till alla rester så håller de nån dag länge.

Som sagt det ska packas lufttätt först. Man kan även sno in paketet med matlåda och frysklampar i en större plastpåse och vira ihop.

Undvik att ställa in kastruller, grytor och stekpannor med mat i kylen, det är ohygieniskt och maten kyls inte effektivt. Allt ska läggas i rena plastlådor.

När du ändå håller på. Varför inte att tillsätta nitritsalt och vacuumförpacka riset?
Citera
2025-10-24, 14:11
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Toxinerna som bakterien har bildat, som man blir sjuk av, blir kvar. Men så länge riset luktar gott och beter sig normalt skulle jag tro det är ätligt.

Ja, bete sig som i din avatar. Du har blivit toxinerad av ris!

Värst va folk nojar sig över allt nuförtiden...
Citera
2025-10-24, 14:14
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Inte för att vara elak..
Men det är just det som är poängen :P

Liksom dig och din vän tycker även jag det är oheligt gott med stekt ris som kan varieras på olagligt många sätt.
Därför blir man lite ledsen i ögat när man på vägen hem tänkt ihop en riktigt smarrig fried rice och tittar på riset man har i kylen - obrukbart.
Nu bor jag ju iofs rätt nära en thai mojj - tyvärr kan den mojjen ta betaaaalt - populärt ställe.

Jaha då fattar jag Men thaismacket här nere älskar pengar för mycket så är bara utländska barn som har råd att äta där .. ser aldrig någon svensk.. tyvär.. bara somalia och afghan och andra kamelryttare som sitter och äter. vi hederliga får laga hemma. men men.. jag tycker det håller bättre om man häller i majs och lite sånt också. på burk. jag tror konserveringen alltså själva såsen i det.. är gjort för att det ska hålla bra. jag tror resultatet inte bara är inbillning.. hett tips.. lycka till

((ps)
jag trodde du menade förvara i kylskåpet. jag lägger det i kastrull med blandingarna jag nämnt.. håller 3-4 veckor enkelt .. lägger inte på någon plast eller sånt fjant.
Citera
2025-10-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Jaha då fattar jag Men thaismacket här nere älskar pengar för mycket så är bara utländska barn som har råd att äta där .. ser aldrig någon svensk.. tyvär.. bara somalia och afghan och andra kamelryttare som sitter och äter. vi hederliga får laga hemma. men men.. jag tycker det håller bättre om man häller i majs och lite sånt också. på burk. jag tror konserveringen alltså själva såsen i det.. är gjort för att det ska hålla bra. jag tror resultatet inte bara är inbillning.. hett tips.. lycka till

((ps)
jag trodde du menade förvara i kylskåpet. jag lägger det i kastrull med blandingarna jag nämnt.. håller 3-4 veckor enkelt .. lägger inte på någon plast eller sånt fjant.

Där sa du något jag inte skrivit upp.. eller provat, som kanske fungerar-ish.

Koka med konserv vatten!
Värt ett försök iaf!
Citera
2025-10-24, 16:06
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Där sa du något jag inte skrivit upp.. eller provat, som kanske fungerar-ish.

Koka med konserv vatten!
Värt ett försök iaf!

Lite bitar av ananas och spad, ha till skinka och ost! Hawaii liis!
Citera
2025-10-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Lite bitar av ananas och spad, ha till skinka och ost! Hawaii liis!
Det där låter ju bara fööör vrickat för att inte prövas!

Står på listan för veckans mat nu iaf
Citera
2025-10-24, 21:51
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ok, inte undra om svenskarna kan inte laga stekt ris.

Jag har varit i sydostasien, var lite dålig i magen första dagarna men sen gick det över!

Hur är det möjligt? Kan det inte bero på bakteriefloran?

Din veke fan!
Vill du ses? Skicka PM med adress så möts vi upp. Inga problem.
Citera
2025-10-24, 23:41
Bannlyst
För några år sen, en del kommer ihåg den här historien. Var det en kille som inte hade råd med julmat.

Då var det en annan kille här på FB som bjöd honom på jullunsh på scandic hotel.

Det var inte bara snack, det hände faktiskt och vad jag minns var det en trevlig middag.

Med det sagt, bråka inte om mat. Det finns mycket att bråka om. I Bangladech, nepal och kampuchea där jag vänner är det bara naturligt att man bjuder in till en måltid. Och det är familjer som inte har så gott ställt, men dom gör så gott dom kan.
Citera
2025-10-25, 01:12
Medlem
Citat:
När du ändå håller på. Varför inte att tillsätta nitritsalt och vacuumförpacka riset?
Det behövs inte för några dagars förvaring
Citera
2025-10-25, 01:14
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
"tittar på riset i min riskokare som stått i 3 dagar och smakar utmärkt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem