2025-10-21, 21:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewandthejews
Är det någon som ser en nackdel att lyfta det här med mina huvudsakliga behandlare?

Jag tror, i motsats till ”riktigamannen95”, att du inte ska ta upp att du på Flashback fått höra att det kanske kan vara limerens.

Jag känner till limerens och hur det är. Utifrån det du skrivit här på Flashback är det inte möjligt att göra en ”diagnos”, som du förstår. Vi kan gissa, men inte mer än så. Att säga att det är fråga om limerens utifrån det du skrivit här på Flashback går inte.

Möjligen kan du under samtalet med kurator, behandlare eller terapeut nämna att du vet vad limerens är. Men gör inte det i början av samtalet.

Berätta så som du gjort här på Flashback men mer ingående. Jag förstår ju av det du skriver att det finns mer att berätta.
Berätta och låt personen lyssna och ställa frågor.
Du kan ju utan ”risk” berätta allt eftersom det är tystnadsplikt.

Om kuratorn eller terapeuten eller behandlaren berättar för dig om limerens, då kan du tala om att du vet vad det är. Men det är inte säkert att man kommer att göra det, för man vill inte ”sätta in dig i ett fack”.
M v h
RFT ( f d parterapeut och familjerådgivare)
Senast redigerad av RFT 2025-10-21 kl. 21:56.
Citera
2025-10-21, 22:11
Medlem
VackraYazmines avatar
Behandlaren verkar ganska gränslös… kramas och hör av sig efter arbetstid…

Hon har säkert en fin mening, men borde inte jobba som behandlare om hon inte kan sätta gränser. Det blir väldigt förvirrande för er som är ”patienter” och kan skapa ett jobbigt känsloliv för er.
Citera
2025-10-21, 22:17
Medlem
jewandthejewss avatar
Tack alla vänner för er fina feedback och schyssta insikter. Det är svårt att tänka klart i det här sinnestillståndet. Var på ett NA möte här på kvällen och kom precis in efter en kort joggingrunda för att rensa skallen en aning.

Iallafall jag tycker ni är jättefina och jag uppskattar alla era svar. Jag ska sova på saken och överväga alla åsikter innan jag tar ett beslut.

Nästa gång det är behandling (och "aktivitet") med berörd person är på torsdag. Jag ska uppdatera er efteråt. Blir lite nojjig nu att jag outar mig lite mycket men det blir som det blir 🫣.

Väldigt schysst och stöttande forumdel, tack!
Citera
2025-10-21, 22:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine

Hon har säkert en fin mening, men borde inte jobba som behandlare om hon inte kan sätta gränser. Det blir väldigt förvirrande för er som är ”patienter” och kan skapa ett jobbigt känsloliv för er.

Det är tydligen inte en behandlare utan en person som leder aktiviteter, har TS skrivit i ett av sina inlägg.
Citera
2025-10-21, 22:25
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine

Ja, jag har också reflekterat över det. Visst jag har fått kramar av andra behandlare också efter tuffa redovisningar av livshistoria, konsekvenser och första steget, med mycket känslosamt innehåll, men inte på samma sätt.

Fast jag tyckte inte det kändes fel eller konstigt med hennes beteende innan känslorna började komma.

Jag ska motvilligt erkänna att jag inte är den enda som hon är närgången med, så jag får se och ta ansvar i min del att jag förmodligen önsketänker en del.
Citera
2025-10-21, 22:28
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är tydligen inte en behandlare utan en person som leder aktiviteter, har TS skrivit i ett av sina inlägg.

Alltså såhär, hon har ju stöttande samtal och har någon form av utbildning inom samtalsterapi eller liknande, kommer inte ihåg exakt. Men en del av hennes arbete är att lära ut och handleda med aktiviteter. Sorry om jag har rört ihop det litegrann. Jag skulle påstå att det hur som helst vore olämpligt för henne att inleda relationer med oss patienter, vänskapliga som intima.
Citera
2025-10-21, 22:34
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Jag tror, i motsats till ”riktigamannen95”, att du inte ska ta upp att du på Flashback fått höra att det kanske kan vara limerens.

Jag känner till limerens och hur det är. Utifrån det du skrivit här på Flashback är det inte möjligt att göra en ”diagnos”, som du förstår. Vi kan gissa, men inte mer än så. Att säga att det är fråga om limerens utifrån det du skrivit här på Flashback går inte.

Möjligen kan du under samtalet med kurator, behandlare eller terapeut nämna att du vet vad limerens är. Men gör inte det i början av samtalet.

Berätta så som du gjort här på Flashback men mer ingående. Jag förstår ju av det du skriver att det finns mer att berätta.

Om kuratorn eller terapeuten eller behandlaren berättar för dig om limerens, då kan du tala om att du vet vad det är. Men det är inte säkert att man kommer att göra det, för man vill inte ”sätta in dig i ett fack”.
M v h

Om du har möjlighet, hur skiljer sig limerence från fenomenet "överföring"? Har läst lite om det på ytan bara och känner igen mig i båda två.
Citera
2025-10-21, 22:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Om du har möjlighet, hur skiljer sig limerence från fenomenet "överföring"? Har läst lite om det på ytan bara och känner igen mig i båda två.

Kan du ge mig en länk till det du läst, så att jag får läsa samma som du läst. Så att du och jag så att säga ligger på samma nivå.
Citera
2025-10-21, 22:54
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:

M v h

…nu föreslog jag aldrig att han skulle säga att han läst på Flashback att han lider av limerens utan skrev att han skulle förhålla sig hjälpsökande, men okej.
Senast redigerad av riktigamannen95 2025-10-21 kl. 22:57.
Citera
2025-10-21, 23:06
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Kan du ge mig en länk till det du läst, så att jag får läsa samma som du läst. Så att du och jag så att säga ligger på samma nivå.
Från chatgpt om överföring, osäker om man kan länka till svar på något sätt.

Citat:
"När starka känslor uppstår i en behandlingsrelation så handlar det ofta mindre om att man “blir kär i personen” och mer om att den personen aktiverar något djupare och tidigare i ens inre. Det kallas ibland överföring inom terapi — men det är egentligen bara ett sätt att beskriva att vårt psyke reagerar på vissa typer av människor och situationer med känslor som ofta går långt bakåt i tiden.

Några vanliga mönster som kan ligga under en sådan förälskelse:

1. 🫂 Tryggheten och omtanken väcker ett gammalt behov
Om du har saknat att bli sedd, älskad eller förstådd på det här sättet tidigare i livet, kan det kännas nästan överväldigande när någon äntligen ger dig den upplevelsen. Då blir det lätt att förväxla känslan av trygghet med romantisk kärlek.

2. 🪞 Hon speglar en sida av dig själv som längtar efter att blomma ut
Ibland känner man sig dragen till en person för att den representerar något man själv vill ha eller vara — till exempel trygghet, värme, styrka, humor eller närvaro. Känslan kan bli stark för att den egentligen riktas mot det behovet inom dig själv.

3. 💔 Känslan kan växa extra mycket i en skyddad bubbla
Behandlingsrelationer har ofta en väldigt tydlig struktur: hon är fokuserad på dig, hon lyssnar, dömer inte, finns där regelbundet. Den typen av relation är väldigt speciell — och nästan ingen romantisk relation ser ut så i verkligheten. Det gör att känslan lätt förstärks och blir större än den hade blivit i en annan kontext.

4. 🫢 Förälskelse kan också vara en flykt från sårbarhet
När man är mitt i ett intensivt känslomässigt arbete (som i tolvstegsprogrammet) kan förälskelse vara ett sätt för hjärnan att “fokusera på något annat” än det jobbiga. Känslan kan alltså vara äkta, men samtidigt fungera som en sorts försvar.

Det betyder inte att din känsla inte är riktig — den är det. Men när du förstår vad som ligger under den får du mer makt över hur du hanterar den. Då blir det mindre skrämmande, och den slutar styra dig lika mycket."

Citat:
Limerens är ett tillstånd av tvångsmässig och okontrollerbar förälskelse i en annan person, som ofta kännetecknas av ett intensivt behov av gensvar och en idealiserad bild av den andra personen. Det kan leda till starka känslomässiga svängningar, obsessive tankar och känslomässigt beroende som stör det dagliga livet. Limerens kan liknas vid "kärlekssjukan" och handlar inte bara om kärlek, utan mer om en beroendeframkallande, känslomässig berg- och dalbana.
Kännetecken
Tvångstankar: Tankarna kretsar konstant kring den andra personen, och man analyserar varje interaktion i jakt på tecken på intresse.
Idealiserande: Man fokuserar starkt på personens positiva drag och minimerar de negativa.
Behov av gensvar: Ett starkt och ibland ångestfyllt behov av att den andra personen känner likadant.
Känslomässiga svängningar: Intensiva känslor av eufori när man upplever tecken på gensvar, och djup förtvivlan när man inte gör det.
Fysiska symtom: Hjärtklappning, darrningar eller illamående.
Svårt att fokusera: Problem att koncentrera sig på andra uppgifter på grund av de upptagna tankarna.
Skillnaden mellan limerens och kärlek
Kärlek: Karaktäriseras ofta av en känsla av värme, trygghet, acceptans av personens fel och brister samt ett öppet och ärligt kommunikationssätt.
Limerens: Kan kännas som en berg-och-dalbana av eufori och ångest. Man kan ignorera "varningssignaler" för att inte förstöra den drömlika bilden, och man förändras för att passa den andra personen.
Möjliga orsaker
Osäker anknytning: Limerens kan vara kopplat till en osäker anknytningsstil, som kan utvecklas under barndomen på grund av inkonsekvent eller otillgänglig föräldraskap.
Stadier
Infatuation: Den initiala fasen av att falla för någon.
Kristallisation: Processen där man idealiserar personen.
Försämring: En fas som kan inträda om limerensen inte försvinner, antingen genom att den övergår i en stabil relation eller genom att den klingar av och ersätts av ett nytt limerens-mål
.
Citera
2025-10-21, 23:10
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Hej, tack för ditt fina, utförliga och trevliga svar.

Ja det är klart jag drömmer och hoppas om något mer, men känner mig samtidigt så himla splittrad. Mina logiska och rationella del tänker att det här är bara omtänksamhet för mig och mitt tillfrisknande.

Delen i mig som hoppas greppar efter halmstrån och läser in saker förmodligen bara är vänskapliga skämt.T.ex, hon berättade att behandlarna brukar skämta om att göra det trettonde steget med patienterna.
Vad är det trettonde steget, frågade jag.
"Det är precis vad du tror att det är" 😉 svarade hon.

Men det låter som många av er tycker att jag ska lyfta det här med mina primära behandlare ändå, får ta mig mod och göra det, tror jag.

Tack.

Det fetade. Oprofessionellt av henne att säga så, vad sysslar hon med? Teasar hon dig? Är du verkligen säker på att du bara ”läser in saker” som inte stämmer? Mikrosignaler som hon utnyttjar?

Hur länge håller behandlingen på? Kan du göra upp en plan om att bjuda ut henne efter att behandlingen är avslutad (om du fortfarande är intresserad då)?

Nää, att hon pratar om att behandlarna skämtar på det sättet är inget gott betyg för verksamheten. Du är på väg att bygga upp ditt liv, det är skört och på rätt väg, det behövs trygga personer som du kan lita på i din omgivning. ”Att lita på” innebär absolut inga sexuella inviter från behandlare. Inte på några villkor!
Citera
2025-10-21, 23:16
Medlem
Citat:
Går i ett tolvstegsprogram via öppenvården och har på nåt vänster blivit förälskad i en av behandlarna där. Hon är inte min gruppledare utan håller i verkstadsaktiviteter (typ trä, sy, sånt).

Hon är varm, rolig, genuin och får mig att känna mig sedd på ett sätt jag inte upplevt på flera år. Vi klickar bra och skrattar ofta tillsammans. Från början såg jag henne bara som en trygg person, men ju mer jag lärt känna henne desto mer har jag börjat tycka om henne på riktigt – även fysiskt.

Jag vet ju att det aldrig kan bli något. Hon är min behandlare, och det vore helt fel på alla sätt. Men känslorna finns där ändå, och det börjar bli jobbigt. Jag blir nervös i hennes närhet, och vi brukade kramas men jag vågar knappt längre eftersom det börjat betyda för mycket för mig.

Grejen är att hon nyligen hörde av sig till mig utanför arbetstid och frågade om jag ville gå på ett möte (fortfarande kopplat till programmet). Jag sa ja, men nu känns det jävligt förvirrande. Det är antagligen fortfarande i hennes roll som behandlare, men det sker på helgen, så det känns mer personligt på nåt sätt.

Jag har inget riktigt forum för att ventilera det här, så jag testar här.
Har någon av er varit med om nåt liknande? Hur hanterade ni det utan att sabba allt eller skämmas ihjäl?

Jag känner en behandlare som knullade sin ”klient” i ett boende, åkte fast och fick sparken. Hon va en riktig liten gangsterbitch råtta

Men de skillnad att hon e din behandlare bara på ett tolvstegsboende.
Den här andra råttan va stödjare 🤣🤣

Kanske de är samma råtta vi pratar om ?
Skicka ett Pm blev fan nyfiken 🤣🤣🤣🤣🤣

Så ja.
Chansen finns
Senast redigerad av theycallmesharmota 2025-10-21 kl. 23:25. Anledning: För mycket info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in