• 1
  • 2
2025-10-21, 08:53
Medlem
Krapulants avatar
Fenomenet förtjänar kanske en egen tråd. Annars kan mod. gärna flytta inläggen till den allmänna tråden om den globala uppvärmningen.

Citat:
Renare luft – varmare Stilla havet
Att haven blir varmare är ingen nyhet. Men det som förbryllar forskarna är hur snabbt temperaturen stigit. En möjlig förklaring är ironiskt nog miljölagar. Sedan 2020 har internationella regler kraftigt minskat mängden svaveldioxid i fartygsbränsle. Samtidigt har Kina rensat upp i sin smoggiga luft.

Tidigare reflekterade dessa luftföroreningar en del av solens strålar – nu får haven ta emot mer värme direkt.
“Det verkar som att vi ser den dolda uppvärmning som legat maskerad under decennier”, säger klimatforskaren Zeke Hausfather vid Berkeley Earth till BBC.

Vad ska man tro? Hur man är gör verkar det bli varmare (och kallare). Kanske vore det enklaste bara att acceptera faktum och anpassa sig. Det här med värmestrålning upp eller ned verkar i alla fall inte vara något som forskarna klarar av att förstå sig på.

https://www.dagensps.se/weekend/tren...svensk-vinter/
Senast redigerad av Krapulant 2025-10-21 kl. 08:56.
Citera
2025-10-21, 09:09
Medlem
franges avatar
Nämen oj hoppsan, är det alltså minskade utsläpp som orsakar den globala uppvärmningen? Ajjajjajj, bäst jag gör mitt för kjimaaaatet och åker några extra varv med dieselbilen idag!!
Citera
2025-10-21, 09:31
Medlem
Graavargs avatar
Jag tror inte att det är så "mystiskt".

Det är en funktion av att värmen tillförs till det översta skiktet av Stilla Havet (i huvudsak genom solljus) och ju varmare de djupare lagren blir desto längre tid tar det för värmen att sprida sig neråt. Och att havstemperaturen mäts från havsytan (med satellit).

Dvs. "ytvattnet" värms nu snabbare eftersom de underliggande vattenlagren redan är varma, och det är "ytvattnets" temperatur man mäter.

Det som gjort det till en nyhet är egentligen att de modeller man använder i kombination med utsläppsscenarior (SSP) visar att "ytvattnet" inte ska bli så varmt. Det syns bra i deras grafer https://berkeleyearth.org/august-202...rature-update/ (ungefär mitt på sidan).

Det som förvånar är att svavelutsläppen anges som "en potentiell orsak", så vitt jag vet har man räknat på det och det är på sin höjd fråga om några hundradels grader. Dessutom finns det forskning som visar att världshaven börjar vara "mättade" på värme, dvs. uttryckligen att de översta lagren har börjat värmas upp snabbare eftersom det tar så lång tid för värmen att transporteras ner i djupet.
Citera
2025-10-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Fenomenet förtjänar kanske en egen tråd. Annars kan mod. gärna flytta inläggen till den allmänna tråden om den globala uppvärmningen.

Vad ska man tro? Hur man är gör verkar det bli varmare (och kallare). Kanske vore det enklaste bara att acceptera faktum och anpassa sig. Det här med värmestrålning upp eller ned verkar i alla fall inte vara något som forskarna klarar av att förstå sig på.

Det är ju ett kallt vatten där, i norra Stilla havet. USA:s västkust är inte badvänlig sägs det. (typ 12 - 15 grader) Så det är säkert välkommet tillskott med 0,25 grader.
Citera
2025-10-21, 13:47
Medlem
När jag läste rubriken tänkte jag det var något underjordiskt fenomen som man upptäckt, men till min besvikelse handlar det om utsläpp eller inte utsläpp.

Tycker trådstarten är lite svag och rentav direkt felaktig.

Nu har det inte hänt och lär väl inte hända längre, men annars hade jag tanken att det vid någon jordbävning skulle uppstå en gigantiskt stor spricka där oerhörda mängder lava skulle välla ut från jordens heta inre och på det sättet då bidra till en snabb uppvärmning av haven.
Citera
2025-10-21, 14:10
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När jag läste rubriken tänkte jag det var något underjordiskt fenomen som man upptäckt, men till min besvikelse handlar det om utsläpp eller inte utsläpp.

Tycker trådstarten är lite svag och rentav direkt felaktig.

Nu har det inte hänt och lär väl inte hända längre, men annars hade jag tanken att det vid någon jordbävning skulle uppstå en gigantiskt stor spricka där oerhörda mängder lava skulle välla ut från jordens heta inre och på det sättet då bidra till en snabb uppvärmning av haven.
Synd att du inte förstod trådstarten. De andra har gjort det. Sedan förstår jag inte vad som är felaktigt med den, i huvudsak innehåller den ett utdrag ur en artikel.
Citera
2025-10-21, 14:20
Moderator
pudelluss avatar
Fokusera på det fenomen som beskrivs i trådstarten. OT raderat.

/Mod
Citera
2025-10-21, 14:24
Medlem
Citat:

Det är inget mystiskt. Svagare jetström, ändrade Rossbyvågor. Detta har ju varit orsaken till i princip varje kall vinter i Sverige.
Citera
2025-10-21, 14:27
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är inget mystiskt. Svagare jetström, ändrade Rossbyvågor. Detta har ju varit orsaken till i princip varje kall vinter i Sverige.
Jag kan inte bedöma hur mystiskt det hela är. Det är en forskare som i artikeln beskriver fenomenet som mystiskt och oväntat.
Citera
2025-10-21, 14:48
Medlem
Krapulants avatar
Jag antar att en slutsats är att svaveldioxid är motsatsen till en växthusgas. Istället för att släppa igenom värmestrålning som sedan stängs inne av atmosfären reflekterar svaveldioxid värmestrålarna så att någon växthuseffekt inte kan uppstå. Mer svaveldioxid i atmosfären skulle i så fall vara en del av lösningen på uppvärmningsproblemet. Det får väl betraktas som oväntat. Uppenbarligen har forskarna bedömt gasen som ett problem tills nu.
Senast redigerad av Krapulant 2025-10-21 kl. 14:50.
Citera
2025-10-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror inte att det är så "mystiskt".

Det är en funktion av att värmen tillförs till det översta skiktet av Stilla Havet (i huvudsak genom solljus) och ju varmare de djupare lagren blir desto längre tid tar det för värmen att sprida sig neråt. Och att havstemperaturen mäts från havsytan (med satellit).

Dvs. "ytvattnet" värms nu snabbare eftersom de underliggande vattenlagren redan är varma, och det är "ytvattnets" temperatur man mäter.

Det som gjort det till en nyhet är egentligen att de modeller man använder i kombination med utsläppsscenarior (SSP) visar att "ytvattnet" inte ska bli så varmt. Det syns bra i deras grafer https://berkeleyearth.org/august-202...rature-update/ (ungefär mitt på sidan).

Det som förvånar är att svavelutsläppen anges som "en potentiell orsak", så vitt jag vet har man räknat på det och det är på sin höjd fråga om några hundradels grader. Dessutom finns det forskning som visar att världshaven börjar vara "mättade" på värme, dvs. uttryckligen att de översta lagren har börjat värmas upp snabbare eftersom det tar så lång tid för värmen att transporteras ner i djupet.
Lol. Haven har ett djup på 4km i genomsnitt, och en medeltemperatur på 3C. Det sker ingen uppvärmning av vattenmassan på djupet.

Att påstå att haven är mättade på värme är så korkat så jag vet inte vad.
Citera
2025-10-21, 15:02
Medlem
Citat:
Jag antar att en slutsats är att svaveldioxid är motsatsen till en växthusgas. Istället för att släppa igenom värmestrålning som sedan stängs inne av atmosfären reflekterar svaveldioxid värmestrålarna så att någon växthuseffekt inte kan uppstå. Mer svaveldioxid i atmosfären skulle i så fall vara en del av lösningen på uppvärmningsproblemet. Det får väl betraktas som oväntat. Uppenbarligen har forskarna bedömt gasen som ett problem tills nu.

Atmosfären stänger inte in värmestrålning. Man kan inte stänga in värmestrålning med kall luft, det krävs en barriär som absorberar minimalt med värme för att stänga in värme. Växthusgaser gör motsatsen, de ökar värmeabsorbtion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in