2026-09-07, 16:55
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jaha? Vad jag sett har ingen i Andreas familj gått ut till hans försvar, varken familj eller affärspartners. Det säger en hel del.

En närstående har skrivit i tråden och sagt att finansmannen har blivit arresterad på grund av att han befann sig i Cuba under en svår period i landets historia och att opportunistiska krafter drivna av girighet och lögner försatt finansmannen i den svåra och orättvisa situationen.

(FB) 35-årig svensk man fängslad på Kuba (juli 2025)
Citera
2026-09-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har ingen förklaring. Jag ägnar mig inte åt skitsnack och lögner.
varför är det skitsnack och lögner? väldigt mycket pekar ju på detta, och väldigt lite (inget?) pekar på att det skulle vara falskt
Citera
2026-09-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapayaCubana
Du har rätt. Finansmannen har ett stadigt cashflow från sin skogs- och jordbruksgård på 270 hektar i Jämtland. Dessutom har A**reas nära relationer med extremt förmögna personer genom olika hemliga sällskap och gåvor. Några namn som avslöjats är Carl Jan Granqvist, Erik Penser och enligt uppgift även Mats Qviberg. De två sistnämnda är goda för flera miljarder kronor och kan med sin finansiella kapacitet om de vill köpa upp hela La Condesa och bygga om det till en romfabrik som A**reas får vara VD över.

Vad gör miljardärerna för att hjälpa A**reas?
finns det verkligen "stadigt cashflow"? tidigare inlägg gör gällande att skogen är helt avverkad - kanske för att finansiera "hummer"-livet med damer?? Vilka "stadigt cashflow" finns kvar då?
Citera
2026-09-07, 17:01
Medlem
Citat:
Jag säger samma sak som jag sagt tidigare. Medellönen på Cuba är 16 USD per månad. Varför har han inte gjort upp med hummerkvinnan?
ja, berätta detta eftersom det är väldigt oklart! jag tror inte det finns några pengar att tillgå
Citera
2026-09-07, 17:15
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
En närstående har skrivit i tråden och sagt att finansmannen har blivit arresterad på grund av att han befann sig i Cuba under en svår period i landets historia och att opportunistiska krafter drivna av girighet och lögner försatt finansmannen i den svåra och orättvisa situationen.

Låter mer som att man försöker sicksacka runt sanningen genom dessa uttalanden. "Opportunistiska krafter" hur då? Kan betyda vad som helst för att skydda Andreas rykte. Varför går man inte till media? Just det.
Citera
2026-09-07, 17:15
Medlem
Citat:

Samma närstående som inte vågar bemöta följdfrågor, just för att han inte har på fötterna för sina påståenden. Om A de facto satt oskyldigt fängslad och var en bricka i ett politiskt spel hade media givetvis redan uppmärksammat fallet, och det hade skrivits spaltmeter om det, precis som i fallet Floderus.
Citera
2026-09-07, 17:57
Medlem
Citat:
Jag säger samma sak som jag sagt tidigare. Medellönen på Cuba är 16 USD per månad. Varför har han inte gjort upp med hummerkvinnan?

Därför att brottet lyder under allmänt åtal. När en anmälan väl har kommit in kan utredningen inte läggas ned enbart för att offret blir mutat och tar tillbaka sin anmälan. Detta följer av Kubas strafflag. Det fungerar på samma sätt som vid motsvarande brott i Sverige.
Citera
2026-09-07, 23:34
Medlem
Kavajochslipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
ja, berätta detta eftersom det är väldigt oklart! jag tror inte det finns några pengar att tillgå

Nej, jag tror pengarna är slut. Inga inkomster och dyra levnadsomkostnader under flera år är ingen bra privatekonomisk combo! Enda chansen är väl i så fall om någon av de mer välbeställda han hängt med i Stockholms innekretsar bidrar med en slant, men gissar att de håller sig på så långt avstånd som möjligt från mötesbokaren i den uppkomna situationen.
Citera
2026-09-08, 21:28
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
finns det verkligen "stadigt cashflow"? tidigare inlägg gör gällande att skogen är helt avverkad - kanske för att finansiera "hummer"-livet med damer?? Vilka "stadigt cashflow" finns kvar då?

Ja såklart skogen genererar cash flow när finansmannen avverkar den.

Men efter avverkningen kan finansmannen tack vare sitt kontaktnät belåna den eviga tillväxten på skogens framtida träd för att generera ännu mer cash flow. En bra DCF från Erik Penser Bank kan öka marknadsvärdet med kanske 15x. Värdet belånas upp till bolånetaket 90% eftersom finansmannen är folkbokförd på gården. Summan av all cash flow investeras i Cubansk deep value genom finansmannens investmentbolag med kanske 100% IRR och så lånar han portföljens femårsvärdering hos vännerna på Penser.

Räknar man ihop hela affären blir det minst 400x hävstång på finansmannens 270 hektar och då kan man rent ekonomiskt säga att finansmannen kontrollerar cashflowgenererande assets på över 100 000 hektar. Stort som halva Gotland så du förstår vilka enorma finansiella krafter som sätts i spel när finansmannen avverkar.
Senast redigerad av PapayaCubana 2026-09-08 kl. 22:19.
Citera
2026-09-08, 21:31
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajochslips
Nej, jag tror pengarna är slut. Inga inkomster och dyra levnadsomkostnader under flera år är ingen bra privatekonomisk combo! Enda chansen är väl i så fall om någon av de mer välbeställda han hängt med i Stockholms innekretsar bidrar med en slant, men gissar att de håller sig på så långt avstånd som möjligt från mötesbokaren i den uppkomna situationen.

Prisläget är skrattretande lågt på Cuba, varför skulle han ha dyra levnadsomkostnader?
Citera
2026-09-09, 00:51
Medlem
Kavajochslipss avatar
Citat:
Prisläget är skrattretande lågt på Cuba, varför skulle han ha dyra levnadsomkostnader?
Nä, livet i fängelset kostar nog inte så mycket, men jag skrev: "Inga inkomster och dyra levnadsomkostnader under flera år är ingen bra privatekonomisk combo!" Han har väl knappast haft någon fast inkomst sedan han slutade hos Penser, men det dyrbara livet har rullat på detta till trots. Jag tänker att de eventuella tillgångarna nog började sina redan innan han reste till Cuba.
Citera
2026-09-09, 06:22
Medlem
Citat:
Ja såklart skogen genererar cash flow när finansmannen avverkar den.

Men efter avverkningen kan finansmannen tack vare sitt kontaktnät belåna den eviga tillväxten på skogens framtida träd för att generera ännu mer cash flow. En bra DCF från Erik Penser Bank kan öka marknadsvärdet med kanske 15x. Värdet belånas upp till bolånetaket 90% eftersom finansmannen är folkbokförd på gården. Summan av all cash flow investeras i Cubansk deep value genom finansmannens investmentbolag med kanske 100% IRR och så lånar han portföljens femårsvärdering hos vännerna på Penser.

Räknar man ihop hela affären blir det minst 400x hävstång på finansmannens 270 hektar och då kan man rent ekonomiskt säga att finansmannen kontrollerar cashflowgenererande assets på över 100 000 hektar. Stort som halva Gotland så du förstår vilka enorma finansiella krafter som sätts i spel när finansmannen avverkar.
du har rätt i stora delar av din analys, men jag tror att du missar några effekter:
* mötesbokaren gör inte en "bra" dcf som ger 15x värdet. han gör en FANTASTISK dcf som ger 30x
* mötesbokarens kontakter ger hävstång, så 90% är ingen grän utan här måste du räkna 2x
* mötesbokaren skrattar åt dina 100% IRR när han går deep-hummer för 10x
* räknar man med hans gedigna kontakter inom mötesbokeri blir den totala hävstången minst 1000x
* cuba är ca 11m ha, eftersom lönerna är $16 per månad kan vi genom överslagsräkning visa att mötesbokaren nu kontrollerar hela cubas ekonomi och all brukbar land på ön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in