2026-09-07, 12:44
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AeroFlux
Fundera ett varv på varför folk registrerar konton endast för att skriva i denna tråd. Kanske just för att de sitter på information som är relevant. Det är konton som härjar runt i varenda tråd här på FB som du bör vara mer orolig för.

Ja; för att snacka skit eftersom de har ett horn i sidan mot honom.
De sitter knappast på information från Kuba och UD.
Citera
2026-09-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Ok. Jag önskar att du hade rätt, men i det här fallet har du faktiskt fel. Ryktena är sanna, och du får helt enkelt gilla läget.
Citera
2026-09-07, 12:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ok. Jag önskar att du hade rätt, men i det här fallet har du faktiskt fel. Ryktena är sanna, och du får helt enkelt gilla läget.

Ta fram källorna då. Säkra källor.
Jag tycker synd om er som sprider lögner om andra. Och jag hoppas det en dag blir er själva.
Citera
2026-09-07, 14:08
Medlem
Citat:
Nu har vi ju dock fått se att han får fullgod konsulär hjälp från svenska staten och att han, enligt egen utsago, mår helt okej och inte verkar leva under några omänskliga förhållanden. Om situationen faktiskt vore sådan borde han rimligen ha berättat det för ambassadpersonalen när de frågade honom hur han har det. I stället läser han böcker, röker cigarr och äter svenskt godis.

Svenska staten kan och får inte lägga sig i den rättsprocess som pågår på Kuba. Att gå ut i medierna och blåsa upp frågan riskerar snarare att provocera de kubanska myndigheterna och därmed få motsatt effekt.

Den svenska staten kan göra väldigt mycket om den politiska viljan finns. Man ska komma ihåg att Kuba är ett land i stort behov av stöd från andra länder.
Citera
2026-09-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlammableEspresso
Han är svensk medborgare och har rätt till konsulär hjälp från staten. Om det uppmärksammas i media att en svensk medborgare hålls fängslad utomlands under omänskliga förhållanden kan det öka pressen på regeringen att UD ska agera mer aktivt för att hjälpa honom. Oavsett brott är han en människa som inte ska behandlas omänskligt.
varför tror du inte svenska myndigheter utför sina uppdrag? finns det indikation på att så skujlle vara fallet? det verkar snarare som att dom jobbar hårt för att hjälpa mötesbokaren - se tidigare utdrag från UDs interna kommunikation som postats i tråden

mötesbokaren verkar få all hjälp som svenska medborgare har rätt till
Citera
2026-09-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlammableEspresso
Man behöver kontakta UD och fråga om det går att köpa extra mat mm på La Condesa eller om La Condesa godkänner att ambassaden förser honom med det.
Om möjligheten finns så kan UD tillhandahålla kontouppgifter för insättning på UDs konto.
är det denna hjälp du och dina vänner bidrar med nu? det varkar vara månag ord och få potatisar s.a.s!
Citera
2026-09-07, 14:48
Medlem
Citat:
Nu har vi ju dock fått se att han får fullgod konsulär hjälp från svenska staten och att han, enligt egen utsago, mår helt okej och inte verkar leva under några omänskliga förhållanden. Om situationen faktiskt vore sådan borde han rimligen ha berättat det för ambassadpersonalen när de frågade honom hur han har det. I stället läser han böcker, röker cigarr och äter svenskt godis.

Svenska staten kan och får inte lägga sig i den rättsprocess som pågår på Kuba. Att gå ut i medierna och blåsa upp frågan riskerar snarare att provocera de kubanska myndigheterna och därmed få motsatt effekt.
jag tror du har helt rätt och cubanska myndigheter har mycket mer streng syn på detta än svenska, så att svenska medier skriver snyft-historier kan ge han (mötesbokaren) förödande svårigheter
Citera
2026-09-07, 14:58
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Det är en god tanke, men jag tror inte att några hundralappar hit och dit gör någon skillnad. Givetvis har hans närmast anhöriga redan sett till så att pengar inte är något problem.

Du har rätt. Finansmannen har ett stadigt cashflow från sin skogs- och jordbruksgård på 270 hektar i Jämtland. Dessutom har A**reas nära relationer med extremt förmögna personer genom olika hemliga sällskap och gåvor. Några namn som avslöjats är Carl Jan Granqvist, Erik Penser och enligt uppgift även Mats Qviberg. De två sistnämnda är goda för flera miljarder kronor och kan med sin finansiella kapacitet om de vill köpa upp hela La Condesa och bygga om det till en romfabrik som A**reas får vara VD över.

Vad gör miljardärerna för att hjälpa A**reas?
Citera
2026-09-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapayaCubana
Du har rätt. Finansmannen har ett stadigt cashflow från sin skogs- och jordbruksgård på 270 hektar i Jämtland. Dessutom har A**reas nära relationer med extremt förmögna personer genom olika hemliga sällskap och gåvor. Några namn som avslöjats är Carl Jan Granqvist, Erik Penser och enligt uppgift även Mats Qviberg. De två sistnämnda är goda för flera miljarder kronor och kan med sin finansiella kapacitet om de vill köpa upp hela La Condesa och bygga om det till en romfabrik som A**reas får vara VD över.

Vad gör miljardärerna för att hjälpa A**reas?
om mötesbokarens relatsjoner verkligen är så goda, varför får han då ingen hjälp? varför är han inte VD över cuba vid detta laget? Kanske för att dessa herrar inte vill kännas vid mötesbokaren?
Citera
2026-09-07, 15:08
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Vad är din förklaring till att finansmannen varit fängslad på Cuba i över ett år?
Citera
2026-09-07, 15:15
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
om mötesbokarens relatsjoner verkligen är så goda, varför får han då ingen hjälp? varför är han inte VD över cuba vid detta laget? Kanske för att dessa herrar inte vill kännas vid mötesbokaren?

Jag säger samma sak som jag sagt tidigare. Medellönen på Cuba är 16 USD per månad. Varför har han inte gjort upp med hummerkvinnan?
Citera
2026-09-07, 15:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapayaCubana
Vad är din förklaring till att finansmannen varit fängslad på Cuba i över ett år?

Jag har ingen förklaring. Jag ägnar mig inte åt skitsnack och lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in