2026-08-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapayaCubana
Du beskriver ett obehagligt scenario men A**reas är först och främst en affärsman och mer troligt att medfångarna kommer vara intresserade av hans affärssinne och kontaktnät.
samt även hans förmåga att boka möten, det är väldigt värdefullt i dessa samanhang och kan ge många förmåner för honom och hans medbrottslingar
Citera
2026-08-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trettonaktiernaim
Hur kom du fram till den geniala slutsatsen?
att han bedöms som skyldig är bortom tvivel - men exakt brottsrubricering är fortfarande höjt i dunkel!
Citera
2026-08-16, 01:35
Medlem
Kavajochslipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georggeorggeorg
Tjena! Jag tror jag kan ha varit den sista svenska personen som den här killen träffade innan han åkte in. Jag har info från Kuba som kanske skulle hjälpa att få lite tydlighet kring situationen. Jäkla cliffhanger… men har jag en skyldighet att gå till polisen eller någon som har en rekommendation på vad som är bäst att göra i mitt fall?

Som privatperson i Sverige har du ingen skyldighet att informera polisen om någonting - iallafall inte om du inte själv är misstänkt för något brott (fast även då kan du nog välja att tiga om du vill).
Det som diskuterats här i tråden vad gäller AL har ju handlat om vad som (eventuellt) hänt på Cuba och inte om något som den svenska polisen är inblandad i. Såvida det inte finns kopplingar till brott i Sverige... Men om det är uppgifter som skulle kunna hjälpa honom är det rimligen UD du ska vända dig till med din information och inte till polisen i Sverige.
Citera
2026-08-16, 01:38
Medlem
Kavajochslipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
samt även hans förmåga att boka möten, det är väldigt värdefullt i dessa samanhang och kan ge många förmåner för honom och hans medbrottslingar

Tror inte just mötesbokning är någon speciellt efterfrågad kompetens där han befinner sig!
Citera
2026-08-16, 01:53
Medlem
Kavajochslipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
att han bedöms som skyldig är bortom tvivel - men exakt brottsrubricering är fortfarande höjt i dunkel!

Håller med sabozys - rimligen anses han skyldig till någonting av de kubanska myndigheterna, annars hade han inte suttit häktad/fängslad där i 13 månader snart. Frågan är vad han anses skyldig till. Och om det är sant eller om de vill pressa honom (eller andra) på pengar? Honeytrap? Jag har noll förtroende för Cuba och deras myndigheter.
Citera
2026-08-16, 12:36
Medlem
Att regeringen och UD inte lyckats få hem honom ännu är en skandal! Han har betalat enorma mängder skatt till staten - då ska staten finnas där för honom när han behöver det som mest.
Citera
2026-08-16, 13:55
Medlem
Jag har bra nyheter och mindre bra nyheter att delge er.
Bra nyheter är att Andreasitos har en morgonrutin där han gör 100 armhävningar. Ni kan själv höra det i hans podd där han har bett sin afrikanska vän Frank att fråga om det. Alltså kommer han definitivt inte tvingas ha sex med sina medfångar, förutom om det skulle vara samtyckligt.

Nu till det tråkiga. Andreasitos politiska kontakter har arbetat för att få hem han. En riksdagsledamot för SD skickade in denna interpellation: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/forhallandena-i-kuba_hd10490/

Tyvärr var det lite klantigt att använda sig av just en Sverigedemokrat, för när det uppdagades att Andresito bara umgås med invandrare så drogs interpellationen tillbaka kort inpå.
Citera
2026-08-16, 15:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goront
Bra nyheter är att Andreasitos har en morgonrutin där han gör 100 armhävningar. Ni kan själv höra det i hans podd där han har bett sin afrikanska vän Frank att fråga om det. Alltså kommer han definitivt inte tvingas ha sex med sina medfångar, förutom om det skulle vara samtyckligt.

Hur orkar du ljuga så mycket på internet om en person som sitter i fängelse på Kuba?
Du har något emot honom. Och det är jävligt patetiskt.
Citera
2026-08-16, 15:52
Medlem
Citat:

Nu till det tråkiga. Andreasitos politiska kontakter har arbetat för att få hem han. En riksdagsledamot för SD skickade in denna interpellation: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/forhallandena-i-kuba_hd10490/

Tyvärr var det lite klantigt att använda sig av just en Sverigedemokrat, för när det uppdagades att Andresito bara umgås med invandrare så drogs interpellationen tillbaka kort inpå.

”Efter några år i kubanskt fängelse kan en frisk man förvandlas till ett levande skelett med insjunkna ögon och utstickande revben. Det är verkligheten för tusentals fångar på Kuba i dag. Enligt Prisoners Defenders rapport från 2025 överlever fångarna på en dödsdiet på mellan 250 och 353 kalorier per dygn. En näve ris, en sked soppa och en torr brödbit. Ingen medicinsk vård. Inga vitaminer, knappt någon smak. Inga proteiner. Bara ett långsamt, planerat förfall av människokroppen.”

Beskrivningen i riksdagens dokument om förhållanden i Kubanska fängelser borde verkligen öka pressen på UD att agera - det är en direkt livsfarlig situation.

Det är märkligt att media är tyst om att en svensk framgångsrik ung affärsman hållits inspärrad på Kuba i över ett år under dessa omänskliga förhållanden!
Citera
2026-08-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlammableEspresso
Att regeringen och UD inte lyckats få hem honom ännu är en skandal! Han har betalat enorma mängder skatt till staten - då ska staten finnas där för honom när han behöver det som mest.
Varför ska vi hjälpa kriminella idioter?
Citera
2026-08-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlammableEspresso
Vilka enorma mängder menar du att han har betalat? han har knappt gått med vinst ett enda år, och fått en världsklass utbildning betald av staten - så sverige ligger på minus på denna man
Citera
2026-08-16, 15:59
Medlem
Citat:

aj aj aj, han borde spelat ett annat kort! kanske finns det andra partier som kan hjälpa? eller problematiskt i valtider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in