2025-10-20, 15:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag vabbade under tio dagar under mina döttrars uppväxt. Tog mina föräldrar till hjälp om de var för sjuka.

Det är helt klart olika attityd som folk har till det här. De mest arbetsskygga tjejerna på mitt jobb, hade av någon anledning sjuka ungar typ alltid.
Ungarna lär sig ju också, att om de bara knystar om att de mår krasskligt på dagis, så kommer mamma som ett skott, och så är man hemma en vecka och myser.
Citera
2025-10-20, 16:24
Medlem
Mr Hectors avatar
Nej, varken jag eller min bättre hälft gör det i onödan, vi är båda för lojala för det, men jag vet förstås att det händer eller till och med planeras i förväg för det.
Citera
2025-10-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, jag vabbar tillräckligt med anledning som det är. Det är fantastiskt att man har möjligheten, så urbota korkat att urholka det.
Yep det kan straffas längre fram samt systemet omprövas
Citera
2025-10-20, 16:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Yep det kan straffas längre fram samt systemet omprövas
Precis. I slutändan förstör man både för sig själv och andra.
Citera
2025-10-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Precis. I slutändan förstör man både för sig själv och andra.
Bäst att hålla det till ett minimum, kolla hur rabiata de är med a kassan. Kräver att man ska söka jobb i hela landet osv. Även fast man kanske sitter fast med bostadsrätt eller annat
Om det börjar svida i stadskassan kanske det krävs intyg från läkare i framtiden för att ha rätt till ersättning. Som första dags intyg
Citera
2025-10-20, 17:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Bäst att hålla det till ett minimum, kolla hur rabiata de är med a kassan. Kräver att man ska söka jobb i hela landet osv. Även fast man kanske sitter fast med bostadsrätt eller annat
Om det börjar svida i stadskassan kanske det krävs intyg från läkare i framtiden för att ha rätt till ersättning. Som första dags intyg
Det har man redan rätt till som arbetsgivare vid tveksamma fall, där det kanske föreligger misstanke om att VAB egentligen är något annat. Alkoholism brukar väl vara den största varningsklockan: man har förstadagsintyg på egen sjukfrånvaro, plötsligt börjar barnen bli sjuka.
Citera
2025-10-20, 17:17
Medlem
Silltunnas avatar
Att vara hemma en hel dag med ungarna är väl bra mkt jobbigare än de flesta arbeten?
Citera
2025-10-20, 17:49
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Att vara hemma en hel dag med ungarna är väl bra mkt jobbigare än de flesta arbeten?
Så säger alla som inte har barn - Att vara hemma med barnen är skönt.
Citera
2025-10-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsej
Vabbade väldigt sällan när barnen var små (de var friska), och har ens aldrig nuddat vid tanken att göra det bara föra att slippa jobba. Snyltare, simulanter och fuskare är de som gör att svensk välfärd inte längre fungerar.

Det var en termin minns jag under förskoletiden då det var orimligt mycket VAB. Konstant sjuk unge. Men det var under en kort period på några månader under en vår-vinter då.

Annars har det VAB:ats typ en eller två dar om året. Nån magsjuka nån gång osv.

Inte varit hemma särskilt mycket alls som förälder - EN kort period.
Citera
2025-10-20, 18:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag behöver inte dem, jag behöver inga bidrag, min lön och min villavinst från Danderyd 1987 räcker bra.

Men du får inte lön om du tar pappadagar.

Eller var du inte hemma med dina barn?
Citera
2025-10-20, 18:20
Medlem
Nu har jag inte barn och kommer aldrig att skaffa några, men jag hade garanterat utnyttjat systemet några enstaka gånger när det en gång finns möjligheten till det. Det är bara folk som svalt den lutherska arbetsmoralen som tycker sånt är omoraliskt.
Citera
2025-10-20, 18:37
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Men i fallet är ju ingen sjuk

Det är ju det som är grejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto