2025-10-20, 02:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi ser hur livet som förälder är för många andra och det räcker för att veta att vi tagit rätt beslut. Vi vill göra annat än att stå i hockeyrinkar, fotbollsplaner eller ridhus på helgerna och i veckorna.

Vi bor nästan två timmar bort från våra föräldrar då vi lämnade orten vi är uppväxta i. Glad för det även om det inte är något dåligt ställe men trevligt att se något annat.

Jag räknade upp några saker tidigare och det finns många fler men givetvis finns det säkerligen positiva saker med barn också.

Nu ursäktar ni det. Se på Afrika tex de knullar så är 3 ggr så många som för 50 år sedan. Att nu ni inte förrökar er gör skir för klimatet. Möjligen mest en dålig sak. För folket på jorden skulle ju faktiskt behöva fler svenskar. Som tänker och resonerar om saker och ting,

Sedan kanske ni är nöjda med det idag. Om 30 år kanske det hade varit kul med kids som hade brytt sig om er.
Citera
2025-10-20, 03:50
Medlem
Avla barn är vanligtvis inget problem. Däremot ha tid för dem, lägga ner energi och engagemang och hjälpa dem avancera och förstå samhället är utmaningen.
Citera
2025-10-20, 05:09
Medlem
Disneylovers avatar
Tack alla (ja, även du som kallade mig sopa) för att ni svarat i tråden. Ämnet verkar engagera mycket vilket är roligt.

Ha en fin dag!

/TS
Citera
2025-10-20, 06:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Okej, jag har ingen anledning till att tro att du inte är lycklig men dina resonemang till varför du inte skaffade barn är fåniga. "Jag vill inte stå vid fotbollsplaner". Vafan är det liksom.

Det finns en sak du aldrig kommer att förstå oavsett hur mycket du iaktar dina vänner och deras barn, och det är den gränslösa kärleken man känner till sina barn och hur det förändrar hur man ser på livet. Det är något som är omöjligt att beskriva eller uppleva genom andra. Det är det jag menade med att du inte vet vad det innebär att ha barn.

Sen visst. Självklart får man göra uppoffringar. På samma sätt som du får göra uppoffringar i ditt samboförhållande. Det är så livet är när man ska dela det med andra människor, speciellt när det handlar om människor som är helt beroende av dig för att överleva. Då är inte dina behov alltid det viktigaste. Men det är en del av att vara människa, att ibland sätta andras behov framför sina egna.

Som jag skrev, det finns säkert mängder med positiva saker med att skaffa barn men jag är fortfarande glad att jag och min sambo tog beslutet att inte göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu ursäktar ni det. Se på Afrika tex de knullar så är 3 ggr så många som för 50 år sedan. Att nu ni inte förrökar er gör skir för klimatet. Möjligen mest en dålig sak. För folket på jorden skulle ju faktiskt behöva fler svenskar. Som tänker och resonerar om saker och ting,

Sedan kanske ni är nöjda med det idag. Om 30 år kanske det hade varit kul med kids som hade brytt sig om er.

Absolut, afrika är problemet då de fortsätter att skaffa många barn i tron att det ska rädda landet. Vi i sverige gjorde samma sak tidigare. Då dog många i ung ålder av olika sjukdomar och man behövde ha många barn som kunde täcka upp för detta men när nu kunnande och sjukvård är så bra så dör väldigt få barn. Detsamma gäller i afrika men här fortsätter man att föda många barn som då överlever.

Hur mycket bryr du dig själv om dina föräldrar? Jag och sambon bor nästan två timmar bort och besöker föräldrarna max varannan månad. Den tiden som gammal kan jag både ha och inte ha.
Förr i tiden så flyttade man sällan från sin hemort men i dagens sverige är det inget som är konstigt, två timmar är nog ofta relativt nära ändå. Många flyttar utomlands eller till helt andra delar av landet.
Citera
2025-10-20, 06:44
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
I grund och botten handlar det om vår djupa instinkt att fortplanta oss. Den skojar man inte bort.

Sen handlar det om att man i regel är "klar" runt 25-årsåldern. Klar med uppväxt, skola/utbildning osv. och livet börjar kännas tomt och meningslöst.

Skaffar man då barn får man nåt annat att tänka på kommande 18 år istället för det meningsölsa ekorrhjulet man befinner sig i.

Hahaha man är i regel klar med livet när man är 25? Fan bor du under en sten eller?
Citera
2025-10-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Barn och kärlek är meningen med livet, men om man aldrig känner det så behöver man inte ha ångest för att man är barnlös. Man kan få mening med arbete, konst, hjälpa andra.

Frågan löser sig automatiskt om man hittar rätt partner. Men är man gay så blir det ju en extra runda med beslut och det kan inte vara särskilt kul för då kommer de frågor upp som TS beskriver. För vi bor i Sverige och vi vill ha kloka beslut. Om saker som egentligen ska lösas av kärlek.
En kram från ett barn eller se dom leka Vara med då dom leker.
Utvecklingen som vi och dom nu genomgår.
Barn är en karikatyr av oss vuxna.
Och tvärtom kanske.
Citera
2025-10-20, 08:00
Medlem
Ja
Svår fråga
Utvecklingen går inte framåt så motiveringen är svår att hitta
Så var det inte för 10 år sen
Citera
2025-10-20, 08:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, afrika är problemet då de fortsätter att skaffa många barn i tron att det ska rädda landet. Vi i sverige gjorde samma sak tidigare. Då dog många i ung ålder av olika sjukdomar och man behövde ha många barn som kunde täcka upp för detta men när nu kunnande och sjukvård är så bra så dör väldigt få barn. Detsamma gäller i afrika men här fortsätter man att föda många barn som då överlever.

Hur mycket bryr du dig själv om dina föräldrar? Jag och sambon bor nästan två timmar bort och besöker föräldrarna max varannan månad. Den tiden som gammal kan jag både ha och inte ha.
Förr i tiden så flyttade man sällan från sin hemort men i dagens sverige är det inget som är konstigt, två timmar är nog ofta relativt nära ändå. Många flyttar utomlands eller till helt andra delar av landet.

Jävligt för mycket tyvärr. Skulle ju mer faktiskt vara avlönad som personlig assistant numera. Men det är mitt val. Mitt syskon skiter ju i det och det kunde jag också göra. Men vill inte att de ska dö alldeles hjälplösa och ensamma.
Citera
2025-10-20, 08:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Hahaha man är i regel klar med livet när man är 25? Fan bor du under en sten eller?
Jag skrev inte klar med livet. Klar med grundläggande saker som uppväxt, skola/utbildning.

Självklart är ni på LSS-boenden och liknande inte medräknade.
Senast redigerad av S.O.Stolp 2025-10-20 kl. 09:09.
Citera
2025-10-20, 09:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
En kram från ett barn eller se dom leka Vara med då dom leker.
Utvecklingen som vi och dom nu genomgår.
Barn är en karikatyr av oss vuxna.
Och tvärtom kanske.
Hehe har föräldrarna diagnos så får barnen det.
Citera
2025-10-20, 09:05
Medlem
PungiMunninens avatar
Meningen med existensen är:
1. Överleva (äta, dricka, skita)
2. Skaffa barn
3. Ackumulera kapital (i syfte att säkra 1 och 2 samt 1 för 2)

Frågan jag ställer mig är varför barnlösa ens har rösträtt. De är inte en del av det framtida samhället och kommer snart ruttna bort på ett ålderdomshem utan några efterlevande.

Citat:
MEN, jag förstår ändå inte varför det är så "tabu" att inte vilja ha kids i dagens samhälle!? Säger jag typ till någon närstående "nä, jag vill absolut inte ha barn", då är det som att hela världen rämnar och de säger typ "men du kommer säkert ångra dig sen" eller "barn är meningen med livet".

Varför har vi anti-virus program? "Varje kultur som misslyckas med att reproducera kommer alltid att ersättas med en annan kultur som är villig att reproducera", dvs om man inte motsätter sig det på en kulturell nivå så innebär det ett slut för kulturen. Man skulle lika gärna kunna fråga "varför vill du inte att Putin tar över Sverige?". När en djurart slutar reproducera så börjar man genast söka efter en orsak, man ser det som ett sjukdomssymptom.
Senast redigerad av PungiMunninen 2025-10-20 kl. 09:21.
Citera
2025-10-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
He he nä du gör ju hur du vill, det skiter jag och det mesta av världen fullständigt i.

Men dina föräldrar och ev mor- o farföräldrar har verkligen rätt att vara besvikna på dig och är det förmodligen också, vare sig de uttalar det eller inte. Om de inte uttalar det så är det för att de är finkänsliga, de vet att det är ditt beslut men tycker innerst inne att det är idiotiskt och grymt. Deras mödor är snart förgäves när du går samma väg som dinosaurierna men utan att hamna på t-shirts och pussel. Fem miljarder år av evolution kommer att sluta med dig.

Alla dina förfäder och förmödrar har lyckats med nånting och insett nånting som du inte lyckas med och inte inser.

Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Vad är tjusningen med att skaffa barn?

Har du läst frågeställningen?

Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Bra där, autistiska vän av ordning 😘

Tjusningen är att livet går vidare. Att släkten följa släktens gång. Att mina egna gener kombineras med den jag valt att föröka mig med och vi skapar framtiden tillsammans. Det är själva huvudtjusningen, samma tjusning som granar och toffeldjur och grönfinkar känner, med vetenskaplig terminologi: den ultimata anledningen.

Sen finns det andra mer närliggande tjusningar, proximata anledningar, såsom att det är världens roligaste lotteri att se hur barnen blir underbara kombinationer av ens älskling och en själv, såsom att det känns meningsfullt att både tillverka och underhålla barn, såsom att det är underbart att spruta sin sperma djupt in i ens älskades pulserande välkomnande fitta och veta att nu jävlar är det på riktigt. Med mera

Att påpeka när någon beter sig illa där personen projicerar över sin negativa syn på någon annan, betyder inte per automatik att den som ifrågasätter har en diagnos.

Eftersom du bemötte TS frågeställning med att spy oförtjänt galla över honom är det rimligt att ifrågasätta om du faktiskt förstod frågeställningen.
Indirekt är det som att ge en smäll på fingrarna, om du kan läsa mellan raderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in