2025-10-28, 19:08
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvojfengshui
Tycker du skriver otroligt respektfullt och vettigt.
Jag tror många reagerar så starkt just för att barn länge har varit “normen”, nästan som en automatisk livsplan. När någon säger att man inte vill ha barn, tvingas folk plötsligt tänka på sina egna val och det kan skava lite.

Det är helt okej att inte känna längtan. Alla är inte byggda för samma väg i livet, och det betyder inte att man är kall eller egoistisk. Det finns många sätt att ge kärlek, bidra och lämna avtryck.

Jag jobbar med människor dagligen, och det jag ser är att de som mår bäst är de som lever i linje med sig själva, oavsett om det betyder barn, hund, konst, resor, företag eller lugnet i att bara vara.

Så nej, barn är inte meningen med livet för alla.
Men meningen finns alltid där, bara i olika former.

Stort tack för ditt svar. <3
Citera
2025-10-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Stort tack för ditt svar. <3
Alla får göra som dom vill, alla ska få leva sitt liv som dom vill inte som någon annan vill
Citera
2025-10-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
He he nä du gör ju hur du vill, det skiter jag och det mesta av världen fullständigt i.

Men dina föräldrar och ev mor- o farföräldrar har verkligen rätt att vara besvikna på dig och är det förmodligen också, vare sig de uttalar det eller inte. Om de inte uttalar det så är det för att de är finkänsliga, de vet att det är ditt beslut men tycker innerst inne att det är idiotiskt och grymt. Deras mödor är snart förgäves när du går samma väg som dinosaurierna men utan att hamna på t-shirts och pussel. Fem miljarder år av evolution kommer att sluta med dig.

Alla dina förfäder och förmödrar har lyckats med nånting och insett nånting som du inte lyckas med och inte inser.

Du kanske mår bättre i din uppenbara existentiella ångest av att tänka så där. Men sanningen är att på sikt kommer människan, alla människor, precis som alla historiska arter att dö ut. På ännu längre sikt kommer planeten vi lever på tyna bort och förvandlas till en livlös klump med kol.

Det är bara en fråga om tid och inte ens särskilt lång tid sett till hur länge det har funnits liv på planeten, för att inte tala om universums livsspann .
Citera
2025-10-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guillemot
Du kanske mår bättre i din uppenbara existentiella ångest av att tänka så där. Men sanningen är att på sikt kommer människan, alla människor, precis som alla historiska arter att dö ut. På ännu längre sikt kommer planeten vi lever på tyna bort och förvandlas till en livlös klump med kol.

Det är bara en fråga om tid och inte ens särskilt lång tid sett till hur länge det har funnits liv på planeten, för att inte tala om universums livsspann .
Tror du jag är efterbliven eller religiös? Självklart är allt meningslöst i det stora hela. Schas iväg med dig och dö nånstans redan idag så tar vi andra hand om livet så länge det varar. Har du ingen självbevarelsedrift eller tanke om framtiden eller förmåga till kärlek, romantik och relationer så har du inget på den här planeten att göra. Darwins award. Du kan gå och berätta för en isbjörn att dess existens är onödig medan den funderar på hur du smakar. Förmodligen torrt och torftigt
Citera
2025-10-28, 23:47
Medlem
Citat:
Tror du jag är efterbliven eller religiös? Självklart är allt meningslöst i det stora hela.

Fast sett till hur du resonerar i tråden så har du bevisligen ändå inte fattat. Dina barn är objektivt sett lika meningslösa som någon annans vandrande pinne. Mening helt och hållet någonting subjektivt.
Citera
2025-10-29, 10:41
Medlem
Citat:
Fast sett till hur du resonerar i tråden så har du bevisligen ändå inte fattat. Dina barn är objektivt sett lika meningslösa som någon annans vandrande pinne. Mening helt och hållet någonting subjektivt.

Ja, idiot. Jag försöker förklara för dig att du skriver självklarheter som alla med tre hjärnceller räknat ut i mellanstadiet, vilket du bevisligen inte fattar att jag försöker förklara för dig. Du kan berätta denna din nyfunna visdom för de andra meningslösa barnen i din klass. Gå sen ut i världen och predika för närmaste isbjörnshona att du anser att hennes ungar är lika meningslösa som dina vandrande pinnar.

Dagens boktips som förberedelse för att vässa argumenten: Har du läst boken "Om alltings onödighet"?
Citera
2025-10-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, idiot. Jag försöker förklara för dig att du skriver självklarheter som alla med tre hjärnceller räknat ut i mellanstadiet, vilket du bevisligen inte fattar att jag försöker förklara för dig.

Du kan berätta denna din nyfunna visdom för de andra meningslösa barnen i din klass. Gå sen ut i världen och predika för närmaste isbjörnshona att du anser att hennes ungar är lika meningslösa som dina vandrande pinnar.

Dagens boktips som förberedelse för att vässa argumenten: Har du läst boken "Om alltings onödighet"?

Varför skulle jag försöka prata med en isbjörn? Din jämförelse är obegriplig och den har ingen relevans i en diskussion om ”mening”.

Ja, det är så klart rena självklarheter jag skriver till dig. Om vi nu är överens om att mening och mål är någonting subjektivt som inte finns på riktigt så undrar jag vad det är för poäng du ens försöker framföra?

Utdöende dinosaurier eller vad är du svamlar om. Som om inte ”dina gener” förr eller senare skulle vara lika utdöda som dinosauriernas
Citera
2025-10-29, 16:11
Medlem
Citat:
Varför skulle jag försöka prata med en isbjörn? Din jämförelse är obegriplig och den har ingen relevans i en diskussion om ”mening”.

Ja, det är så klart rena självklarheter jag skriver till dig. Om vi nu är överens om att mening och mål är någonting subjektivt som inte finns på riktigt så undrar jag vad det är för poäng du ens försöker framföra?

Utdöende dinosaurier eller vad är du svamlar om. Som om inte ”dina gener” förr eller senare skulle vara lika utdöda som dinosauriernas
Poängen är att vill just Du inte vara med i det stora spel som kallas livet på jorden så behöver du inte. Ingen tvingar dig. Poängen med att just Du borde prata med en isbjörn är att isbjörnen helt garanterat väljer att vara med i det stora spelet livet och därför sannolikt kommer välja att äta upp dig. Eftersom det stora spelet livet inte angår dig så spelar ju det ingen roll vare sig för dig eller oss andra om du blir uppäten direkt eller väljer att fortsätta ta upp onödig plats som NPC. Isbjörnen däremot kan fortsätta med sitt meningsfulla liv inom det stora spelet livet på jorden, lite mättare och bättre rustad att t ex dia sina ungar eller dräpa en säl.

Har du fått tag på boken "Om alltings onödighet" än ? Obs att det är onödigt att läsa den
Citera
2025-10-29, 16:39
Medlem
Citat:
Poängen är att vill just Du inte vara med i det stora spel som kallas livet på jorden så behöver du inte. Ingen tvingar dig. Poängen med att just Du borde prata med en isbjörn är att isbjörnen helt garanterat väljer att vara med i det stora spelet livet och därför sannolikt kommer välja att äta upp dig.

Eftersom det stora spelet livet inte angår dig så spelar ju det ingen roll vare sig för dig eller oss andra om du blir uppäten direkt eller väljer att fortsätta ta upp onödig plats som NPC. Isbjörnen däremot kan fortsätta med sitt meningsfulla liv inom det stora spelet livet på jorden, lite mättare och bättre rustad att t ex dia sina ungar eller dräpa en säl.

Har du fått tag på boken "Om alltings onödighet" än ? Obs att det är onödigt att läsa den

Okej tramsigt försök att blanda ihop naturvetenskap med filosofisk bullshit.

Det du inte riktigt verkar förstått är att ditt liv på jorden slutar med dig vare sig du vill det eller inte.

Du och dina barn är separata entiteter med separata medvetanden. Och även om dina barn matematiskt delar gener till 50 % med dig så kommer deras barn inte göra det.

Du är mer genetisk närstående mig än vad du kommer vara dina avkomlingar några led framåt. Om dina barnbarn befruktas av negrer så går den processen dessutom ännu fortare.

Jag vet inte om du är smygreligiös eller så men något ”stort spel” existerar inte. Vår överlevnadsdrift och sexlust är funktioner av evolutionära processer som är neutrala.

Du kan absolut lura dig själv att du deltar i ett stort spel men det är i så fall självbedrägeri, vilket dock är helt okej.

Det är fortfarande oklart varför du vill att jag ska bli uppäten av en isbjörn. Givetvis vill jag inte dö. Märkligt att du fått den uppfattningen av att läsa mina inlägg.
Senast redigerad av guillemot 2025-10-29 kl. 16:41.
Citera
2025-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Okej tramsigt försök att blanda ihop naturvetenskap med filosofisk bullshit.

Det du inte riktigt verkar förstått är att ditt liv på jorden slutar med dig vare sig du vill det eller inte.

Du och dina barn är separata entiteter med separata medvetanden. Och även om dina barn matematiskt delar gener till 50 % med dig så kommer deras barn inte göra det.

Du är mer genetisk närstående mig än vad du kommer vara dina avkomlingar några led framåt. Om dina barnbarn befruktas av negrer så går den processen dessutom ännu fortare.

Jag vet inte om du är smygreligiös eller så men något ”stort spel” existerar inte. Vår överlevnadsdrift och sexlust är funktioner av evolutionära processer som är neutrala.

Du kan absolut lura dig själv att du deltar i ett stort spel men det är i så fall självbedrägeri, vilket dock är helt okej.

Det är fortfarande oklart varför du vill att jag ska bli uppäten av en isbjörn. Givetvis vill jag inte dö. Märkligt att du fått den uppfattningen av att läsa mina inlägg.
Men grattis att du är tolv år och upptäckt att livet är meningslöst i ett större perspektiv. Det kunde din mamma berättat för dig. Du har också kvar att upptäcka att du är osedvanligt trög att ta till dig text och förstå abstrakta saker såsom metaforer. Kanske nåt slags tillkortakommande som har en definierad diagnos. FYI så ägnar du dig just precis nu åt att lära pappa göra barn, obs en metafor, ett bildligt uttryck som betyder att du försöker undervisa någon i något ämne som denne någon begriper bättre än du själv.

Det stora spelet jag pratar om är just arvsmassans inneboende självbevarelsedrift, evolution genom selektion på ett variabelt material av arvsmassa i en variabel miljö, se ovanstående mening om innebörden av begreppet metafor. Välj att delta i det stora spelet eller inte. Det stora spelet är det stora spelets inneboende mening, och i den meningen finns tjusningen med att skaffa barn, denna tråds ämne.

Och kom nu för fan inte och slå in en dörr till (obs till en metafor, se ovan om begreppet metaforer) berätta att någon mening i absolut betydelse inte finns. Poängen är att din (= din arvsmassa, din unika kombination av arvsmassa) egen överlevnadsdrift är poänglös inom detta spel om du inte går vidare till nästa urvalsomgång. Då är din unika variant och kombination av arvsmassa bortsorterad, bortselekterad. Du är fri att göra det valet, i ditt eget fall gör du förmodligen helt rätt att låta dig selekteras bort. Men alla dina förfäder och förmödrar har valt annorlunda och du är ett resultat av det. Din existens kan ju faktiskt ha nån annan mening än inom just inom det stora spelet. Det finns mindre spel. Kultur är ett sådant spel. Du kan göra ett kulturellt avtryck. Bygg en pyramid.
Citera
2025-10-29, 19:37
Medlem
Citat:

Det stora spelet jag pratar om är just arvsmassans inneboende självbevarelsedrift, evolution genom selektion på ett variabelt material av arvsmassa i en variabel miljö, se ovanstående mening om innebörden av begreppet metafor. Välj att delta i det stora spelet eller inte. Det stora spelet är det stora spelets inneboende mening, och i den meningen finns tjusningen med att skaffa barn, denna tråds ämne.

Du är smygreligös. Utan att riktigt veta om det själv kanske. Om arvsmassa nu har en ”inneboende självbevarelsedrift” så är det inget man frivilligt kan avstå från att delta i som bärare av den arvsmassan.

Nej, Någon sådan ”arvsmassans självbevarelsedrift” finns inte. Vår arvsmassa har gett upphov till vissa mänskliga beteenden: sexualdrift och överlevnadsdrift.

Det är dessa beteenden som ger upphov till nya människor.

Någon evolutionärt skapad längtan efter reproduktion existerar inte. Det kan finnas sociala förväntningar däremot.

Citat:

Poängen är att din (= din arvsmassa, din
unika kombination av arvsmassa) egen överlevnadsdrift är poänglös inom detta spel om du inte går vidare till nästa urvalsomgång. Då är din unika variant och kombination av arvsmassa bortsorterad, bortselekterad. Du är fri att göra det valet, i ditt eget fall gör du förmodligen helt rätt att låta dig selekteras bort.

Men alla dina förfäder och förmödrar har valt annorlunda och du är ett resultat av det. Din existens kan ju faktiskt ha nån annan mening än inom just inom det stora spelet. Det finns mindre spel. Kultur är ett sådant spel. Du kan göra ett kulturellt avtryck. Bygg en pyramid.

Ja, Det har redan framgått att reproduktion är en sorts ideologi för dig, ungefär som nazism eller kommunism är ideologier som kan skänka djup mening i tillvaron.

Men någon giltig poäng har du inte för den sakens skull. Både nazism och kommunism är mer logiskt koherenta ideologier än dina resonemang i tråden.

Din unika kombination av arvsmassa är försvunnen när du dör oavsett om du skaffar 100 barn eller 0 barn. Okej?

Get det ett par generationer och dina avkomlingars avkomlingars arvsmassa har mycket litet gemensamt med din arvsmassa.

Om du är etniskt svensk så har du mer gemensamt med mig än vad du kommer ha med dina barnbarnsbarn.

Om någon av dina avkomlingar reproducerar sig med en individ som delar väldigt få genkombinationer med dig — då går den processen ännu fortare.

Du får läsa på lite mer om du ska ägna dig åt den här sortens perverterad socialdarwinism.

Ledsen att säga det men din unika kombination av gener kommer dö med dig såvida du inte klonar dig själv och säkerställer att den klonen klonar sig själv i oändlighet.
Senast redigerad av guillemot 2025-10-29 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in