2025-10-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför skrev du att du var glad för och hade tur att du är född i Sverige?
För att man kan vara född på sämre ställen och i sämre tider.
Citera
2025-10-18, 21:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För att man kan vara född på sämre ställen och i sämre tider.
Så då är Sverige alltså en bättre nation än många andra att födas i?
Citera
2025-10-18, 21:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Vad hon menar är att svenskar och andra vita är överlägsna folkslag, och att det är därför vi skapat bättre länder än vad andra raser gjort. Hon har ett rastänk precis som jag, och jag gillar det.
Citera
2025-10-18, 21:58
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Dvs, är alla vita lika mycket värda eller finns det ett extra värde i att vara svensk?

I vilket sammanhang?

Relationer? Nationsbygge? Integration? Vart dras gränsen för vita?

Känner ju generellt större tillhörighet till etniska svenskar eftersom vi delar kultur. Men känner ännu större tillhörighet till den egna familjen, då vi delar samma historia. Det som görs här och som mångkulturanhängare inte tycks förstå är att en människa är ingen ensam ö, människor blir människor bland människor. Vi upplever trygghet och samhörighet med människor som är lika oss, som flockdjur har det varit en avgörande del av vår överlevnad.

Vi är en del av en levande historia, genom tidigare generationer och framtida generationer är beroende av oss. Vi är en del av en levande kultur, en kultur som existerar på grund av oss och kan fortleva genom oss. Det är rationella ställningstagande för andra folk, men inte inom dagens oikofobiska och xenofiliska västerländska samhällen. Hela den inledande frågeställningen blir både ledande och omintetsägande.

Man hade ju lika gärna kunnat fråga en kvinna om alla kön är lika mycket värda eller om det är ett extra värde i att vara kvinna?
Citera
2025-10-18, 22:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
I vilket sammanhang?

Relationer? Nationsbygge? Integration? Vart dras gränsen för vita?

Känner ju generellt större tillhörighet till etniska svenskar eftersom vi delar kultur. Men känner ännu större tillhörighet till den egna familjen, då vi delar samma historia. Det som görs här och som mångkulturanhängare inte tycks förstå är att en människa är ingen ensam ö, människor blir människor bland människor. Vi upplever trygghet och samhörighet med människor som är lika oss, som flockdjur har det varit en avgörande del av vår överlevnad.

Vi är en del av en levande historia, genom tidigare generationer och framtida generationer är beroende av oss. Vi är en del av en levande kultur, en kultur som existerar på grund av oss och kan fortleva genom oss. Det är rationella ställningstagande för andra folk, men inte inom dagens oikofobiska och xenofiliska västerländska samhällen. Hela den inledande frågeställningen blir både ledande och omintetsägande.

Man hade ju lika gärna kunnat fråga en kvinna om alla kön är lika mycket värda eller om det är ett extra värde i att vara kvinna?

Varenda svensk nationalist har mer gemensamt med iraniern Nick Alinia än med random invandringsliberal woke-svensk som Anna-Karin Hatt.
Citera
2025-10-18, 22:12
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varenda svensk nationalist har mer gemensamt med iraniern Nick Alinia än med random invandringsliberal woke-svensk som Anna-Karin Hatt.

Inte i ett perspektiv i var vi kommer ifrån och hur vår framtid ska se ut, iraniern Nick Alinia i all ära, men med 2 miljoner Nick Alinia så finns inte min identitet kvar, inget svenskt. Och därmed har vi brutit blodsbanden och sviket vårt framtida folk. Det du gör är att se det ut ett mikro-perspektiv och fokusera på ett specifikt undantag, den generella verkligheten fungerar inte så.
Citera
2025-10-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ja.
Citera
2025-10-18, 22:44
Medlem
Varken hudfärg eller nationalitet är viktigt för mig, ur ett mänskligt värde-perspektiv.

Men givetvis hejar jag på Tre Kronor varje gång!

Jag tycker att Sverige är bra. Jag sätter stort värde i den svenska kulturen.

Det betyder inte att jag ser ner på andra. Andra länder kan också vara bra och deras medborgare sätter så klart stort värde i sina kulturer. Utan att för den skull nödvändigtvis ha några nedvärderande uppfattningar om andra länder.

Det stora problemet är "svenskar" som anser att den som värderar vår svenska kultur är rasist. Det är i själva verket de som är rasister.

Det talas ofta i debatten om vem som är svensk. För mig är den svensk, som alltid hejar på svenska idrottare i internationella sammanhang, oavsett vem man möter. Gör man inte det, hejar man på "sitt" land, är man inte svensk.

Men återigen, det betyder inte att man är mindre värd. Norrmän är lika mycket värda som svenskar, trots att de hejar på norska skidåkare. Även norrmän som bor i Sverige.

Sverige är ett bra land. Det tycker väldigt många icke-svenskar också. Kan vi konstatera.
Dom är inte mindre värda för det!
Citera
2025-10-18, 23:11
Medlem
Citat:
När samhället kollapsar ligger vi nog alla risigt till.
Ja men det ni bitcharna som kommer orsaka det 😄
Citera
2025-10-19, 01:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Varken hudfärg eller nationalitet, har något värde för mig.
+1
Individen spelar roll. Värderingar.
Men det är för komplicerat för folk som har huvet uppkört i arslet samt är hjärntvättade av SDs trollarmé
Citera
2025-10-19, 04:31
Medlem
Struntar i vilket, så länge man sköter sig ekonomiskt, kulturellt och juridiskt.
Citera
2025-10-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Varken hudfärg eller nationalitet är viktigt för mig, ur ett mänskligt värde-perspektiv.

Men givetvis hejar jag på Tre Kronor varje gång!

Jag tycker att Sverige är bra. Jag sätter stort värde i den svenska kulturen.

Det betyder inte att jag ser ner på andra. Andra länder kan också vara bra och deras medborgare sätter så klart stort värde i sina kulturer. Utan att för den skull nödvändigtvis ha några nedvärderande uppfattningar om andra länder.

Det stora problemet är "svenskar" som anser att den som värderar vår svenska kultur är rasist. Det är i själva verket de som är rasister.

Det talas ofta i debatten om vem som är svensk. För mig är den svensk, som alltid hejar på svenska idrottare i internationella sammanhang, oavsett vem man möter. Gör man inte det, hejar man på "sitt" land, är man inte svensk.

Men återigen, det betyder inte att man är mindre värd. Norrmän är lika mycket värda som svenskar, trots att de hejar på norska skidåkare. Även norrmän som bor i Sverige.

Sverige är ett bra land. Det tycker väldigt många icke-svenskar också. Kan vi konstatera.
Dom är inte mindre värda för det!
Fast man kan väl känna tillhörighet till både sitt hemland och Sverige? Att heja på sitt hemland i idrott tycker jag är rätt normalt. Har till och med hört invandrare säga att det är kul när hemlandet och Sverige möts i någon sport för då blir man glad oavsett hur det går.

Skulle du själv sluta heja på Sverige i samma sekund som du bosätter dig i ett annat land?.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-10-19 kl. 08:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in