• 1
  • 2
2025-10-17, 22:02
Medlem
Min sambo ska köpa sig en laptop till sitt företag och den är ju mest avsedd för jobbgrejer.
Det tyngsta hon kör på jobbet är väl powerpoint typ, i övrigt är det ju Outlook, Excel, webbsurf o sådär.
Med det i tanke så behövs väl ingen värsting direkt men det kanske kan bli lite bild och filmredigering från GoPro, drönare och systemkamera på den från semestrar o sådär, då kanske man vill ha något halvskapligt iaf?

Jag har en HP via jobbet och därmed har jag en HP-docka hemma för att köra dubbla skärmar med.
Funkar alla datorer i en sån docka eller måste det vara just HP-dator?

Vad bör hon lägga minst för att inte få nåt kasst? Det är ju bra om den pallar och hänga med några år iaf.
10-15000, räcker det?

Tips någon? Bra sida att handla från till ett företag?
Citera
2025-10-17, 22:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
till sitt företag

Då är det väldans bra att säga att det kommer krävas mycket. Företag kommer dra av skiten så kostnaden kommer därmed inte spela lika stor roll som köpa en privat. Hon kommer få dra av allt som kostnad. Slippa betala moms. Alltså dra av moms helt och hållet. Fattade först som anställd i företag och då bara dra på. Skit i vad det kostat. Eget företag jo i princip samma du får ju dra av hela kostnaden för datorn från skatten. Inte oja dig om moms. Men du måste ju ha intäkt kosing för att köpa den.

Så en bra en är att föredra. 10-15K får du ju en medel. Över en bra ena.

För docka. Det kan ju vara en universell. Funkar för alla. Bara om de har rätt anslutning. Beror på modell.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-10-17 kl. 22:28.
Citera
2025-10-17, 22:31
Medlem
Om det är docka med USB-C så är det ganska hög sannolikhet att det fungerar även med laptops av andra märken.

Lenovo L14 serien är bra för den typen av arbetslaster, för tillfället är det Gen6 som är aktuell (och AMD varianten brukar vara mer prisvärd).
Till exempel följande modell direkt från Lenovos webb: 21S8CTO1WWSE1
Konfigurera med följande ändringar:
+ Windows 11 Pro
+ 32GB DDR5 (2x16GB)
+ 512GB SSD M.2
+ Quectel EM061K-GL 4G Cat6 (nice to have om man ofta använder laptopen på platser utan Wifi, kan skippas om man vill spara de 830kr som tillvalet kostar).
+ Fingeravtrycksläsare (mycket smidigare inloggning med Windows Hello).
+ 3-celligt uppladdningsbart Li-Ion 57 Wh

På nästa sida i beställning så frågar den om extra supportavtal, där behöver du kryssa ur "Visa rekommenderade uppdateringar" för att kunna välja bort Premier support.
På denna modell kostar det dock bara 289kr för 1år premier support vilket kanske kan vara värt det, på de dyrare modellerna kan man spara uppemot 1500kr på att välja bort föreslagna supporttillägget.

Fick det till 11 319,91 kr inkl moms, nu när jag testade konfiguratorn med de tilläggen, för en vettig kontorslaptop som kommer klara av de listade arbetslasterna utan problem.
Citera
2025-10-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Min sambo ska köpa sig en laptop till sitt företag och den är ju mest avsedd för jobbgrejer.
Det tyngsta hon kör på jobbet är väl powerpoint typ, i övrigt är det ju Outlook, Excel, webbsurf o sådär.
Med det i tanke så behövs väl ingen värsting direkt men det kanske kan bli lite bild och filmredigering från GoPro, drönare och systemkamera på den från semestrar o sådär, då kanske man vill ha något halvskapligt iaf?

Jag har en HP via jobbet och därmed har jag en HP-docka hemma för att köra dubbla skärmar med.

Vad bör hon lägga minst för att inte få nåt kasst? Det är ju bra om den pallar och hänga med några år iaf.
10-15000, räcker det?

Är det en docka funkar det bara med din modell på dator. Är det en USB-C multiadapter funkar den sannolikt med vilken dator som helst, som stödjer USB-C multiadapter.

HP's business-datorer har jag själv kört ett gång under många år, och de går alltid sönder i tangentborden. Kommer inte bli fler HP för min del. Lenovo har jag också kört i många år, och de håller bättre. Kommer bli bara Lenovo business laptops för mig framöver. Även om just detta råkar skrivas på Dell, vars batteri jag bytt då det la av efter alldeles för kort tid. Som sagt. Lenovo har visat sig vara bäst kvalitet.

Dustin är bra att handla ifrån som företagare.
Men även Netonnet använder jag hel del. Dustin bara om det jag söker inte finns på Netonnet. Även Inet är bra.
Citera
2025-10-17, 23:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Är det en docka funkar det bara med din modell på dator. Är det en USB-C multiadapter funkar den sannolikt med vilken dator som helst, som stödjer USB-C multiadapter.

HP's business-datorer har jag själv kört ett gång under många år, och de går alltid sönder i tangentborden. Kommer inte bli fler HP för min del. Lenovo har jag också kört i många år, och de håller bättre. Kommer bli bara Lenovo business laptops för mig framöver. Även om just detta råkar skrivas på Dell, vars batteri jag bytt då det la av efter alldeles för kort tid. Som sagt. Lenovo har visat sig vara bäst kvalitet.

Dustin är bra att handla ifrån som företagare.
Men även Netonnet använder jag hel del. Dustin bara om det jag söker inte finns på Netonnet. Även Inet är bra.
Jag har i motsats mycket goda erfarenheter av just HPs EliteBooks-serie men då snackar vi dom för Apple-pengar, typ 20 papp eller så. Lenovo är som du säger kanske något bättre, särskilt sett till priset men dom är "tråkigare" att använda och titta på.

Dell hade jag dock undvikit för allt i världen.
Citera
2025-10-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har i motsats mycket goda erfarenheter av just HPs EliteBooks-serie men då snackar vi dom för Apple-pengar, typ 20 papp eller så. Lenovo är som du säger kanske något bättre, särskilt sett till priset men dom är "tråkigare" att använda och titta på.

Dell hade jag dock undvikit för allt i världen.

Jag har haft flera elitebook och zbook, samma sak på alla, tangentborden lägger av. Bara någon månad sedan jag senast bytte ett. Sedan har det varit en del problem med kontaktdon som lägger av eller blir glappiga också.

Oklart vad du menar med "tråkigare" att använda och titta på. Hur kul det är att köra datorn hänger mer på programmen man kör på den och Lenovos skärmar är det då absolut inget fel på. Om du vill han en dator som ser fin ut i bokhyllan, så är det väl en Apple som gäller

Dells high end funkar ju, men de håller inte samma kvalitet som Lenovo, det är helt klart.
Citera
2025-10-17, 23:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag har haft flera elitebook och zbook, samma sak på alla, tangentborden lägger av. Bara någon månad sedan jag senast bytte ett. Sedan har det varit en del problem med kontaktdon som lägger av eller blir glappiga också.
Fast jag har liksom haft laptopar av alla de fabrikat där tangentborden går sönder, det är av naturliga skäl en svag punkt.

Citat:
Oklart vad du menar med "tråkigare" att använda och titta på. Hur kul det är att köra datorn hänger mer på programmen man kör på den och Lenovos skärmar är det då absolut inget fel på. Om du vill han en dator som ser fin ut i bokhyllan, så är det väl en Apple som gäller
Ja alltså.. Det kan vara samma panel i en Finlux som en Samsung, men Finluxens hela "person" gör en tråkigare uppenbarelse. Det är givetvis inte så relevant, förrän man står där och behöver välja mellan två likvärdiga modeller.

Citat:
Dells high end funkar ju, men de håller inte samma kvalitet som Lenovo, det är helt klart.
Framför allt så är Dell ett bajsföretag.
Citera
2025-10-17, 23:58
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Har själv pc, men mest för att kunna spela lite också.
Macbook är väl fasligt stabilt. En air kanske. Sedan någon USB-c specialdongel så ni kan ha skärmar osv.
Finns, för flera utgångar lite dyrare, men ändå inte så dyrt.

Huawei hade en del väldigt bra prisvärda laptops för några år sedan. Man fick liksom dubbelt så mycket som man betalade för, men vet inte om de ökat i pris nu.
Hade själv en sådan pc-laptop som var grym.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-10-18 kl. 00:04.
Citera
2025-10-18, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi

10-15000, räcker det?

Du behöver ju ingen docka för att köra dubbla skärmar, det körde man med på 00-talet. Nu räcker det med en vanlig HDMI-sladd.
Skulle tipsa om att köpa bra nyservade begagnade datorer från firmor som sysslar med det på nätet, ca halva priset mot en ny.
Citera
2025-10-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicWinter
Om det är docka med USB-C så är det ganska hög sannolikhet att det fungerar även med laptops av andra märken.

Lenovo L14 serien är bra för den typen av arbetslaster, för tillfället är det Gen6 som är aktuell (och AMD varianten brukar vara mer prisvärd).
Till exempel följande modell direkt från Lenovos webb: 21S8CTO1WWSE1
Konfigurera med följande ändringar:
+ Windows 11 Pro
+ 32GB DDR5 (2x16GB)
+ 512GB SSD M.2
+ Quectel EM061K-GL 4G Cat6 (nice to have om man ofta använder laptopen på platser utan Wifi, kan skippas om man vill spara de 830kr som tillvalet kostar).
+ Fingeravtrycksläsare (mycket smidigare inloggning med Windows Hello).
+ 3-celligt uppladdningsbart Li-Ion 57 Wh

På nästa sida i beställning så frågar den om extra supportavtal, där behöver du kryssa ur "Visa rekommenderade uppdateringar" för att kunna välja bort Premier support.
På denna modell kostar det dock bara 289kr för 1år premier support vilket kanske kan vara värt det, på de dyrare modellerna kan man spara uppemot 1500kr på att välja bort föreslagna supporttillägget.

Fick det till 11 319,91 kr inkl moms, nu när jag testade konfiguratorn med de tilläggen, för en vettig kontorslaptop som kommer klara av de listade arbetslasterna utan problem.
Tycker du på allvar att man behöver 32Gb ram för kontors-sysslor??? Räcker ju med 8Gb för detta men skulle köra med 16Gb.
Citera
2025-10-18, 01:03
Medlem
Citat:
Fast jag har liksom haft laptopar av alla de fabrikat där tangentborden går sönder, det är av naturliga skäl en svag punkt.

Jag har haft problem med alla mina HP. Inte med någon av mina Lenovo.

Citat:
Ja alltså.. Det kan vara samma panel i en Finlux som en Samsung, men Finluxens hela "person" gör en tråkigare uppenbarelse. Det är givetvis inte så relevant, förrän man står där och behöver välja mellan två likvärdiga modeller.

Finner extremt liten skillnad, obefintlig, på den punkten, mellan dessa datorer. Hade det inte funnits en logga på dem hade man inte vetat vilken som var vilken.
Det som gör skillnad i intryck, IMO, är byggkvalitet, där ligger Dell klart efter. HP business/workstations helt ok, och Lenovo i topp.
Citera
2025-10-18, 04:44
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Håll dig till DELL eller HP så har du i vart fall valt rätt märke. Sedan är det väl bara ekonomin som sätter gränsen. Glöm inte bara begagnatmarknaden där du kan finna ett par år gamla 15K kronors laptop för under 5K kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in