• 1
  • 2
2025-10-18, 05:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tycker du på allvar att man behöver 32Gb ram för kontors-sysslor??? Räcker ju med 8Gb för detta men skulle köra med 16Gb.

Det beror på. Jag har 32GB i mina burkar, det kostar ju "inget" idag.
-Speciellt som för företagare. Bra för om man har många dokument öppnade.

TS pratade om lite videoproduktion också, så då är 32GB nästan "för lite"..
(Tyvärr så är det så i dag)
Citera
2025-10-18, 05:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Min sambo ska köpa sig en laptop till sitt företag och den är ju mest avsedd för jobbgrejer.
Det tyngsta hon kör på jobbet är väl powerpoint typ, i övrigt är det ju Outlook, Excel, webbsurf o sådär.
Med det i tanke så behövs väl ingen värsting direkt men det kanske kan bli lite bild och filmredigering från GoPro, drönare och systemkamera på den från semestrar o sådär, då kanske man vill ha något halvskapligt iaf?

Jag har en HP via jobbet och därmed har jag en HP-docka hemma för att köra dubbla skärmar med.
Funkar alla datorer i en sån docka eller måste det vara just HP-dator?

Vad bör hon lägga minst för att inte få nåt kasst? Det är ju bra om den pallar och hänga med några år iaf.
10-15000, räcker det?

Tips någon? Bra sida att handla från till ett företag?

När, senast, behöver hon ha den för användning?
Citera
2025-10-18, 05:59
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Håll dig till DELL eller HP så har du i vart fall valt rätt märke. Sedan är det väl bara ekonomin som sätter gränsen. Glöm inte bara begagnatmarknaden där du kan finna ett par år gamla 15K kronors laptop för under 5K kronor.
Tänkte bara tillägga att eftersom det nämndes video och videoproduktion i tråden bland önskemålen - SKIPPA 14" och 15.6" och satsa istället på 17.1" skärm. Har själv bl a en HP 17.1" laptop som jag är jävligt nöjd med och skärmen är EN DRÖM!
Citera
2025-10-18, 07:23
Medlem
Tänk på att inte alla laptops har stöd för två extra skärmar.
Det fick jag lära mig den hårda vägen.
Det slutade med att jag köpte en Dell, gav drygt 10 +moms
Citera
Igår, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tycker du på allvar att man behöver 32Gb ram för kontors-sysslor??? Räcker ju med 8Gb för detta men skulle köra med 16Gb.

Så liten extrakostnad att det är värt det. 8GB skulle jag starkt avråda från i dagsläget, medans 16GB är okej om man är okej med att byta dator inom 3 år (just L14 har dock en kombination av fastlött RAM + SODIMM slot, så den går faktiskt att uppgradera själv ganska lätt i efterhand om man behöver mer; vissa andra modellserier har endast fastlött RAM som inte går att uppgraderas i efterhand).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in