2025-10-19, 09:42
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Så tråkigt, alldeles för tidigt. Han var fullkomligt enastående i "Molanders", en för övrigt fantastisk TV-serie. Kommer även också särskilt ihåg hans rollprestation i TV-serien "Våra vänners liv".
Precis, LG Beern är litet av en favorit. Skriven av Ulf Kvensler som något år innan kommit på Ove Sundberg. Finns vissa likheter även om LG är mer naturlig. Fantastisk prestation!
Citera
2025-10-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Nyligen var det ju en 100-årig kvinna som var i media, minns inte var, som hade rökt i 30 år och Woody Allens pappa som rökte två paket om dagen blev 100 år.
Jag googlade på 100 år och rökare och fick fram en artikel i Expressen från 2004 om en kvinna som blev 105 år och hade rökt i 90 år. Men en del rökare dör ju av KOL.
Och där kom idiotargumentet igen, "men han/hon blev 80/90/100 år trots att han/hon rökte hela livet". Ja men vederbörande skulle kanske levt 10-15-20 år ytterligare om inte rökt".
Som sagt, att rökning är mycket skadlig o leder till cancer är vetenskapligt belagt och det är inget som behöver diskuteras. Att mindre vassa rökande knivar kommer med idiotargument oftast i ett undermedvetet försök att rättfärdiga sina brister är irrelevant.
Citera
2025-10-19, 17:08
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
"Förbannat god Wallenbergare det här!"

Även lysande insatser av Bergqvist, Brost och Karlsson som mer eller mindre bittra Säpo-höjdare.
Japp. Fan vad de äter hela tiden. Synd att man inte får ta del av Späckis frossande. Det hade varit en fröjd för själen och smilbanden.
Citera
2025-10-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
https://www.svt.se/kultur/skadespelaren-jacob-ericksson-dod

Enastående skådespelare. Hur minns ni honom?

Helt fantastisk! Minns honom tydligast som brorsan i Tusenbröder.
Citera
2025-10-20, 01:06
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Minns han mest från serien Brottsvåg där han spelade den rullstolsburna snuten som blivit förlamad. Så klart även ihågkommen från andra serier och filmen som gitarrspelaren i Adam och Eva.
Citera
2025-10-20, 01:24
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
https://www.svt.se/kultur/skadespelaren-jacob-ericksson-dod

Enastående skådespelare. Hur minns ni honom?
Minns honom främst som Tommy i Tusenbröder och Christer i Millennium-filmerna. Grym skådis! Vila i frid.
Citera
2025-10-21, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Insekter1993
Tråkigt att höra.
58 år är ju ingen ålder alls!.

Han hade väl små biroller i en del filmer från 90-talet och framåt.
Jag skulle dock inte ha kunnat känna igen honom om jag skulle sett honom idag.

Bilder från senaste åren så såg han väldigt sjuk ut.

Förra året så fick han ett stipendium av Svenska Akademien.
Känner inte alls igen honom på fotot.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1159632582838222&id=100063744 723024

Vilken skillnad, när man jämför med bilder ifrån hans karriär. Facebook-inlägget är från december 2024, men grönskan antyder att bilden togs under sommar/tidig höst. Han ser döende ut. Tydligt dödsmärkt. Det märkliga är att skådespelarkollegor som nu uttalar sig i media säger att de är "chockade" över hans död eller inte visste om att han var sjuk. Alternativt hoppades man att han skulle krya på sig och spela teater i höst. Hans död kunde inte vara mer väntad. Han levde på lånad tid.
Citera
2025-10-21, 23:46
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Så tråkigt, alldeles för tidigt. Han var fullkomligt enastående i "Molanders", en för övrigt fantastisk TV-serie. Kommer även också särskilt ihåg hans rollprestation i TV-serien "Våra vänners liv".

Molanders var sådär, men Jakob var helt klart seriens höjdpunkt, hans kroppsspårk och miner där var speciella.

Andra roller jag minns Jakob från är Adam och Eva, Tusenbröder, och deckaren 27 sekundmeter snö.
Har du sett 27 sekundmeter snö? Det är en deckare i 30-talsmiljö av typen "vi är instängda i ett stort hus, och en av oss har mördats under natten, så det måste vara någon av oss andra som är mördaren".

https://sv.wikipedia.org/wiki/27_sekundmeter_snö_(TV-film)
Citera
2025-10-23, 09:44
Medlem
Tsatsiki, Morsan och Polisen var en favorit när jag var 7-8 bast i -99.
58 är ingen ålder idag! RIP
Citera
2025-10-26, 07:42
Medlem
snigel1s avatar
Fantastisk i Molanders, för övrigt en mycket bra samtidstolkning. Likadant med Våra vänners liv.
Citera
2025-11-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Anledningen till varför jag intresserar mig för tråden är att han såg oerhört utmärglad ut redan 2015 och då trodde jag att stackarn antagligen hade blivit allvarligt sjuk redan då.

2015 hade han grava alkoholproblem, träffade honom då.
Citera
2025-11-22, 01:43
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLX81
2015 hade han grava alkoholproblem, träffade honom då.

Han var skör och snäll. RIP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in