2025-10-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Jo, det låter verkligen konstigt. Jag TROR att hans ”lymfkörtelcancer” (lymfom?) redan fanns i hans kropp men inte gav några symtom. Virusinfektionen kanske medförde en hel del provtagning och då upptäcktes maligniteten. Alltså tror jag faktiskt inte på att infektionen ”utvecklades” till en malign sjukdom.

Det stämmer faktiskt att "körtelfeberviruset" kan ge lymfkörtelcancer, men inte på det sättet som det beskrivs i artikeln om Ericksson att det skedde direkt efter varandra. Utan det är så att några år efter man har haft körtelfeber så har man högre risk för lymfkörtelcancer. Jag tror att antingen är det som du skriver att han var sjuk i något virus pga cancer och det var så den upptäcktes. Eller att han haft varit sjuk för flera år sedan. Men kommunikationen har blivit lite fel någonstans.
Citera
2025-10-18, 22:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det stämmer faktiskt att "körtelfeberviruset" kan ge lymfkörtelcancer, men inte på det sättet som det beskrivs i artikeln om Ericksson att det skedde direkt efter varandra. Utan det är så att några år efter man har haft körtelfeber så har man högre risk för lymfkörtelcancer. Jag tror att antingen är det som du skriver att han var sjuk i något virus pga cancer och det var så den upptäcktes. Eller att han haft varit sjuk för flera år sedan. Men kommunikationen har blivit lite fel någonstans.
Vilken kommunikation har blivit fel?
Citera
2025-10-18, 22:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Många cancerfall utlöses av alkoholbruk, rökning eller missbruk. Cancer är faktiskt en väldigt rättvis sjukdom på det sättet att det nästan alltid drabbar den som på ett eller annat sätt missköter sig. Det också givetvis också bero på dåliga gener och då får man skylla på tidigare generationer.
Jacob hade åtminstone tidigare ett svårt alkoholmissbruk. Han har fått hoppa av mer än en teateruppsätttning under årens lopp på grund av att han inte klarade av att arbeta. Djupt tragiskt. Jag minns speciellt hans röst och hans vackra sätt att tala. Det fanns ofta en aura av vemod kring hans rollfigurer.
Citera
2025-10-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Vilken kommunikation har blivit fel?

Som jag sa, allt från det läkaren sa till Ericksson, det Ericksson sa till sin son, det sonen sa till journalisten, det journalisten lyckades få ned i text. Det kan ha gått lite fel någonstans här.
Citera
2025-10-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Oj, det visste jag inte. Med ”körtefebervirus” antar jag att du menar mononukleos (EBV) som, när jag googlat, mycket riktigt kan orsaka både Hodgkins lymfom (har träffat ett flertal människor med denna diagnos) samt Burkitts lymfom vilket jag aldrig hört talas om. Fy fanken vad virus kan ställa till med.
Citera
2025-10-18, 23:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Det är väldigt vetenskapligt belagt att rökning förr eller senare ger cancer, låt vara att en del rökare hinner dö i annat tidigare som slaganfall, hjärt/kärlsjukdom eller olyckor, det är ju inte de vassaste knivarna som röker...

Finns helt klart undantag. Fysiskt aktiva 90-åringar som rökt 10 cigg om dagen senaste 70 åren och hänger med ändå.
Citera
2025-10-19, 00:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Alkoholmissbruk tror jag kan orsaka cancer, rökning not so much.
Mhm så rökning orsaker inte lungcancer, cancer i svalget eller gommen etc? Storrökaren Tommy Andersson (skådis) fick cancer i tungan och fick operera bort delar av den. Han klev upp en våning 2013. Forskarna har bättre koll på cancer än vad du och jag har. Rökning är riktigt jävla farligt för kroppen och cancer är inte direkt ovanligt bland rökare.
Citera
2025-10-19, 00:50
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Sorry för min okunskap men vad är GW trilogin och var kan man se den? En trilogi av filmer skrivna av Leif GW?
Tre tv-serier baserade på böcker av Leif GW Persson, producerade av Svt.
En pilgrims fall, Den fjärde mannen och Den döende detektiven. Serierna finns eller fanns åtminstone på SvtPlay. Finns på dvd också.

Jacob spelade statsministerns särskilt sakkunnige. En mycket bra rollprestation och tre grymt bra serier. Men var förberedd på att det är ingen action alls. Det pratas, äts och dricks och så får vi förstås några doser svavelosande spydigheter från herrar Bäckström, Jarnebring, Johansson mfl.
Citera
2025-10-19, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jacob hade åtminstone tidigare ett svårt alkoholmissbruk. Han har fått hoppa av mer än en teateruppsätttning under årens lopp på grund av att han inte klarade av att arbeta. Djupt tragiskt. Jag minns speciellt hans röst och hans vackra sätt att tala. Det fanns ofta en aura av vemod kring hans rollfigurer.
Både alkoholbruk och missbruk ökar cancerrisken. Finns inga säkra nivåer på intag. Ju större intag desto större cancerrisk. Jag tar måttliga mängder och tycker det är värt riskökningen pga ökad livskvalité.
Citera
2025-10-19, 04:00
Bannlyst
”Det okända” svensk skräckis.
Citera
2025-10-19, 09:03
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det pratas, äts och dricks och så får vi förstås några doser svavelosande spydigheter från herrar Bäckström, Jarnebring, Johansson mfl.

"Förbannat god Wallenbergare det här!"

Även lysande insatser av Bergqvist, Brost och Karlsson som mer eller mindre bittra Säpo-höjdare.
Senast redigerad av Oakenshield 2025-10-19 kl. 09:06.
Citera
2025-10-19, 09:16
Medlem
Jag minns honom framförallt från tusenbröder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här