• 1
  • 2
2025-10-10, 22:28
Medlem
Jag har passerat 30-strecket och är singel efter en relation som tog slut för ett par år sedan. Vill gärna träffa en tjej (både för sex och gärna en fast relation), men är helt värdelös på dejtande. Jag har inget komplex för mitt utseende (tjejerna jag dejtar ser bra ut), men av någon anledning känner jag att jag lätt blir defensiv och försiktig när jag ska träffa någon. Uppfattas säkert som en mes av många… det blir kanske 3 dejter max och några kramar, sedan rinner det ut i sanden eller jag hamnar i ”friendzoon.”

Har verkligen försökt att rannsaka mig själv och kommit fram till att det nog bottnar i en rädsla att bli avvisad. Och den rädslan i sin tur handlar nog om en slags social fobi och introvert läggning jag alltid haft, plus lite andra småsaker från förr. Istället för att lägga armen runt hennes midja när vi står vid bardisken, eller ta hennes hand när vi lämnar krogen (såklart med en kalkylerad risk att bli avvisad!), gör jag inget av det och väntar på hennes initiativ. Och då blir det ingenting. Rent logiskt är det vansinne: bättre lägga in en stöt med 50% chans att lyckas, än att inte försöka alls.

Ja, det är en helt puckad mental spärr jag har, men tänker att det går att träna bort om jag får lite goda råd av er. Och dryga kommentarer undanbedes! Vi har alla våra demoner och personliga brister, ibland synliga, ibland dolda. Jag skriver inte det här för att få medlidande, utan för att få en seriös spark i baken så att jag blir en bättre dejtare. Det finns tjockisar som kastar chipspåsen och masar sig iväg till gymmet, jag måste genomgå samma resa, men på det mentala planet.

På söndag ska jag en lunchdejt inbokad med en attraktiv tjej. Jag har lovat mig själv att lägga in en stöt och visa intresse, men är rädd att det bara blir stelt artighetsprat.
Ni killar som lyckas med era dejter, ge mig några goda råd! Och ni tjejer, vad förväntar ni er av en man som har bjudit ut er på dejt? Vad faller ni för?
Citera
2025-10-10, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Septembernatt
Jag har passerat 30-strecket och är singel efter en relation som tog slut för ett par år sedan. Vill gärna träffa en tjej (både för sex och gärna en fast relation), men är helt värdelös på dejtande. Jag har inget komplex för mitt utseende (tjejerna jag dejtar ser bra ut), men av någon anledning känner jag att jag lätt blir defensiv och försiktig när jag ska träffa någon. Uppfattas säkert som en mes av många… det blir kanske 3 dejter max och några kramar, sedan rinner det ut i sanden eller jag hamnar i ”friendzoon.”

Har verkligen försökt att rannsaka mig själv och kommit fram till att det nog bottnar i en rädsla att bli avvisad. Och den rädslan i sin tur handlar nog om en slags social fobi och introvert läggning jag alltid haft, plus lite andra småsaker från förr. Istället för att lägga armen runt hennes midja när vi står vid bardisken, eller ta hennes hand när vi lämnar krogen (såklart med en kalkylerad risk att bli avvisad!), gör jag inget av det och väntar på hennes initiativ. Och då blir det ingenting. Rent logiskt är det vansinne: bättre lägga in en stöt med 50% chans att lyckas, än att inte försöka alls.

Ja, det är en helt puckad mental spärr jag har, men tänker att det går att träna bort om jag får lite goda råd av er. Och dryga kommentarer undanbedes! Vi har alla våra demoner och personliga brister, ibland synliga, ibland dolda. Jag skriver inte det här för att få medlidande, utan för att få en seriös spark i baken så att jag blir en bättre dejtare. Det finns tjockisar som kastar chipspåsen och masar sig iväg till gymmet, jag måste genomgå samma resa, men på det mentala planet.

På söndag ska jag en lunchdejt inbokad med en attraktiv tjej. Jag har lovat mig själv att lägga in en stöt och visa intresse, men är rädd att det bara blir stelt artighetsprat.
Ni killar som lyckas med era dejter, ge mig några goda råd! Och ni tjejer, vad förväntar ni er av en man som har bjudit ut er på dejt? Vad faller ni för?
Killar som inväntar tjejens initiativ blir utan. Det är inte tjejens jobb att springa efter en snubbe. Det har aldrig varit så och kommer aldrig bli så.
/Bireno
Citera
2025-10-10, 22:43
Medlem
Vad dillar du om?
Du har ju vunnit redan, ni är på dejt. F*a inte till det bara - det är ditt mission.
Citera
2025-10-10, 22:49
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Du är inte ensam, jag har själv varit i dina kläder och sumpat många chanser. Nu är det bättre, men långt ifrån perfekt. Några tips:

Kolla hennes Facebook/sociala medier. Kanske får du indikationer på nåt ämne (sport, politik, kultur, whatever) som hon är intresserad av. I så fall har du en bra öppning för samtal som är bättre än kallprat.

Var en gentleman! Nej det handlar inte om kostym och hatt typ 1800-talet, utan om att bete dig. Håll upp dörren, ta hand om hennes jacka, erbjud din egen jacka om det är kallt ute och hon fryser.

Att vara lite stel i början är inga problem, om du "mjuknar" upp under lunchen/dejten. Tvärt om kan det vara bra, då visar du att du trivs i hennes sällskap och att den där tråkiga killen faktiskt är skön och trevlig.

Små subtila gester: ögonkontakt, le, en snabb hand på hennes armbåge, plocka bort ett hårstrå från hennes axel. Är hon bekväm med lättare fysisk kontakt har du redan tagit det första steget.

Lyssna på henne! Inte bara sitta och nicka som ett fån när hon pratar, utan ställ relevanta motfrågor, våga tycka annorlunda, men avbryt inte.

Om dejten gick bra, vänta inte för länge med att föreslå en andra dejt. Kanske en middag eller någon aktivitet, typ bio, museum, utflykt, etc.
Citera
2025-10-10, 23:17
Medlem
pn222jws avatar
Det kommer ordna sig... se till att vara hemma hos henne där hon känner sig trygg, prata och lyssna på musik, dela en flaska vin som du tar med dig. Försök vara rolig - så att hämningarna kan lösas upp, utan att du är forcerande.
Citera
2025-10-10, 23:27
Medlem
Har du otur hamnar du på dejt med någon som vill ha tydliga signaler, ungefär som du själv verkar vilja få.

Om du vill nyttja osäkerheten till din fördel kan du kanske bara säga det rakt ut så att det avdramatiseras.
Men kanske inte ska säga “jag är en osäker person” men något annat underförstått.

Om hon gillar dig kommer det att flyta på därefter, såvida hon inte är socialt begränsad typ..

Och som någon annan skrev gällande att ni redan har en dejt inbokad så är redan 50% gjorda.
Ibland kan det underlätta att ha någon form av aktivitet att fokusera på så att man slipper strålkastarljuset.
Alla människor är bekväma med att sitta på fika och prata om vädret.
Citera
2025-10-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bireno
Killar som inväntar tjejens initiativ blir utan. Det är inte tjejens jobb att springa efter en snubbe. Det har aldrig varit så och kommer aldrig bli så.
/Bireno
I 98% av fallen då killen tar initiativ så blir han direkt eller indirekt dissad. För att det ska lyckas att ta kontakt och bjuda på sig själv krävs att bruden i fråga visat någon form av intresse innan. Och inte ens det ger större chans än kanske 50%.
Citera
2025-10-10, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
I 98% av fallen då killen tar initiativ så blir han direkt eller indirekt dissad. För att det ska lyckas att ta kontakt och bjuda på sig själv krävs att bruden i fråga visat någon form av intresse innan. Och inte ens det ger större chans än kanske 50%.
Ja de flesta män är ointressanta. Bara att gå vidare till nästa
Citera
2025-10-10, 23:47
Medlem
Citat:

Jag har ditt problem fast det motsatta. Jag skulle kunna charma och plocka hem tjej efter tjej, bara jag fick en dejt. Jag har brist på dejter.

Hur gör du för att få så många dejter???
Senast redigerad av Pundedu 2025-10-10 kl. 23:51.
Citera
2025-10-10, 23:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Bra första steg.
Vad är steg 2?
jag tänker mig inte utifrån sex utan för att bygga en "fast relation" som du skriver
Citera
2025-10-10, 23:51
Medlem
Citat:
Så kan det nog vara, men tror det handlar om utseendet. Du ska vara riktigt snygg för att lyckas ta kontakt med en okänd kvinna och vinna över henne.

Dom flesta kvinnor är också lika ointressanta. Tar man bort sexet så är det sällan det finns så mycket mer där att hämta.
Citera
2025-10-10, 23:56
Medlem
Citat:
Jag har nog aldrig i hela mitt liv träffat en kvinna som jag känt varit speciellt intressant. De kan ha varit sjukt vackra eller snygga, jag kan ha blivit kär i ett utseende. Men aldrig träffat en kvinna som haft en särskilt intressant personlighet eller aura. 99,99 av 100 är bara ett utseende.

Kvinnor är troféer och följeslagare, dom ska inte vara intressanta, inre biologiskt skapta för det. Dom ska vara vackra och följa. Kvinnans ess är hennes skönhet.
Senast redigerad av Pundedu 2025-10-10 kl. 23:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in