Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrattandeKrokodil
Är S.k covert narcissism riktig narcissism? Det orsakas hos dem som har haft en uppväxt med dålig kontakt med sina föräldrar. Eller är det bara riskfaktor?
Det är här jag har mina erfarenheter och det där stämmer inte in på mina två.
Den första hade så bra kontakt att hon tog med mig till isoleringen hon växte upp i. Hon är svår att förklara. Men jag föll för hennes utseende och självsäkerhet då jag själv var i en fas i livet där jag var rätt strulig. Det roliga med henne var att hon egentligen byggde upp mig samtidigt som hon gick från grandios till cover.
Den andra däremot blev fostrad av den förste att bli narcissist och hennes avbild. Hennes hälsa hade mer att önska och då med en mor som blivit både sjuk och fet så levde de båda på sympatier.
De med cover är de svåraste eftersom man i andras ögon blir ett svin när man bryter sig fri från dem.
I deras fall hade båda bra kontakt med sina föräldrar under uppväxten. För mig som ser i backspegeln så fostrades de att bli narcissister och att de blev cover beror mest på fysisk hälsa.
Det är svårt att vara grandios när man inte har något att visa upp men det är alltid lätt att vara ett offer.
Citera
2025-10-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Precis.
Narcissister och vampyrer har vissa likheter.
Den största likheten är att narcissister och vampyrer inte finns på riktigt.

Förr beskylldes personer för att vara vampyrer.
Nu beskylls de för att vara narcissister.

Vidskepelse och myter blir allt vanligare, och medeltiden är tillbaka.
"Narcissister" är den medicinska genetikens motsvarighet till rasbiologins "judar".
Det finns bara två typer av människor som förnekar existensen av narcissism.
1. De som själva lider av det.
2. De som aldrig lidit av en narcissist.

Ditt stora problem är att det finns uppsatta kriterier på vad som kännetecknar en människa som lider av narcissism även om vi alla behöver en liten del av det för att överleva.
Det går säkert att hitta kriterier för vad som kännetecknar en vampyr med men vi är jävligt få som kan hotta någon i vårt liv som uppfyller alla kriterier.
Citera
2025-10-20, 11:11
Bannlyst
Narcissister vill bara ha uppmärksamhet hela tiden. När de inte får det, av en självständig person, börjar det gå dem på nerverna. De är också helt oförstående till folk som är självständiga och inte vlll ha massa uppmärksamhet, troligtvis avundsjuka, så de börjar hatar dem. Det där är ju en Klassiker…
Citera
2025-10-21, 19:03
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det finns bara två typer av människor som förnekar existensen av narcissism.
1. De som själva lider av det.
2. De som aldrig lidit av en narcissist.

Ditt stora problem är att det finns uppsatta kriterier på vad som kännetecknar en människa som lider av narcissism även om vi alla behöver en liten del av det för att överleva.
Det går säkert att hitta kriterier för vad som kännetecknar en vampyr med men vi är jävligt få som kan hotta någon i vårt liv som uppfyller alla kriterier.

"Det finns bara två typer av människor som förnekar existensen av narcissism"

Så bra.

Jag trodde jag var den enda i hela världen som förnekar existensen av narcissism.

Då finns det minst två personer som förnekar.
Citera
2025-10-21, 21:34
Medlem
Den som stöter på en äkta psykopat eller narcissist kommer sällan glömma bort det.

Jag talar inte om hur man slänger ut det när man surar, utan om hur de systematiskt lyckas bryta ner folks självkänsla.

På arbetsplatser orsakar de kaos när de kommer in, oftast helt utan att någon märker att de påbörjade det.
Citera
2025-10-22, 00:04
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Hm, kan det vara så? Tycker ofta moralister använder sina yrken till att moralisera till eller över andra.
Ja, precis, de väljer scenen framför relationen, där monologen får stå oemotsagd.
Citera
2025-10-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Den som stöter på en äkta psykopat eller narcissist kommer sällan glömma bort det.

Jag talar inte om hur man slänger ut det när man surar, utan om hur de systematiskt lyckas bryta ner folks självkänsla.

På arbetsplatser orsakar de kaos när de kommer in, oftast helt utan att någon märker att de påbörjade det.
Chefer stämmer in ganska bra där.
Citera
2025-10-22, 18:41
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Ett nästan genomtjatat ämne, kan tyckas.

Men det jag undrar är hur ni tänker kring eventuella samband mellan dessa tre i rubriken.

Min tanke är att narcissister, eller personer med starka narcissistiska drag, INTE vill att andra ska vara för självständiga.

Därför att någon som är tillräckligt självständig kan ignorera narcissisten och narcissister vill väl vanligen ha uppmärksamhet, kanske inflytande. Narcissisten själv är väl egentligen inte självständig, så som jag uppfattat det, utan skulle väl gå under utan ett ganska högt mått av andras beräftelse, beröm och uppmärksamhet, eller må dåligt mer än andra utav det.
Viktigt här är kanske också att skilja mellan vad som är rimliga förväntningar på uppmärksamhet och bekräftelse.

Och inflytande kan ju också ofta bottna i moralism. Alltså hur du som privatperson bör att leva ditt liv.

Jag är ingen expert på området och jag är inte säker på att det finns ett samband, och har inte tänkt klart kring om det stämmer, så därför jag önskar era åsikter och kanske diskussion kring det.

Vad säger ni, finns det ett samband? Hur ser det ut?

Är psykiatri en vetenskap?

En av historiens största, Miyamoto Musashi, var enligt dagens modeller en fjullfjädrad psykopat.

Deras diagnoser betyder inget. Jag vet detta med stor säkerhet.

"Den som gå sin egen väg behöver ingen karta."

Det skulle kunna finnas ett samband om du vill se ett samband. Precis som med all psykiatri.
Citera
2025-10-22, 18:45
Bannlyst
Det är självständiga personer som får motta deras projiceringar som mest
Citera
2025-10-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detendaogat
Chefer stämmer in ganska bra där.

Enligt modern management teori så är den ultimata ledaren/chefen en som kan utöva situationellt ledarskap. Anpassar sig beroende på situationen.

Psykopater/narcissiter är nog de ultimata kameleonterna för det.
Citera
2025-10-22, 22:33
Medlem
JanFyhrholdts avatar
"Kia Karlberg är en av de främsta konstnärerna i Finland. En konstnär som mästerligt skapar konst, stora rubriker, cause célèbre och som rentav kastas i fängelse i sin kamp för en bättre, öppnare och mer jämlik värld. Kia är även en av världens främsta experter på narcissism, och bedriver banbrytande forskning i ämnet"

Ovan citat är från länken nedan som förgrenar sig till den mest omfattande
nazistiska hatretorik man kan föreställa sig mot en utpekad påhittad folkgrupp vars utrotning redan skett som karaktärsmord.

Den slutgiltiga fysiska undanröjandet av "narcissisterna" blir
bara en formell uppdatering i folkbokföringen.

"Anti-narcissisten" Kia Karlberg är inte bara en empatisk människovän, utan också lika hängiven miljö- och djurvän så narcissisterna
kommer nog att "återvinnas" som djurfoder.

Här blir det inga "6 miljoner" som förra gången, utan 6 miljarder att döma av
den grandiositet och vetenskapliga auktoritet som det världsomspännande projektet och dess ledare Kia Karlberg har.

https://www.kiakarlberg.org/

Se även länken nedan;

"Kia Karlberg, grundare av Anti-narcissism"

"Anti-narcissism är nyckeln till att hantera och lösa alla problem som världen brottas med. Vilket problem det än gäller. Överallt i världen. Det här är en av de mest grundläggande upptäckterna i världshistorien."

https://www.kiakarlberg.org/anti-narcissism/

Doktor Ramani Durvasula är en annan kvinnlig anti-narcissist som har mer än
2 miljoner prenumeranter på YouTube och tusentals videoinspelningar
publicerade där hon framträder personligen i anti-narcissistiska monologer.

Det är uppenbart att alla icke önskvärda minoriteter är inkluderade i
de 20 procent av jordens befolkning som nu kallas "narcissister"
De så kallade "kriterierna" för att "diagnosticeras" är så pass många att
hela jordens befolkning är akut utrotningshotad.

Som vanligt rekommenderar jag att politisk rösträtt inte skall inkludera kvinnor
och arbetarklass.

Kvinnor och vanligt folk har ju aldrig haft ett större förtroende för "medicinsk expertis" och den uniformerade ordningsmakt som traditionellt bistår med handräckning i samband med folkmord i medicinsk regi.

Man får anta att den kvinnliga rösträtten blev avgörande i samband med att Hitler vann valet i Tyskland.

Kvinnor utgör nu det största hotet i världen.
Se bara de två typiska exempel som mitt inlägg handlar om.

Längst ned länk till "Dr Ramani"
Dessa kvinnor har i enlighet med deras biologiska natur en mentalitet och beteende värre än 3-åringar.
En nivå som kan passa ett traditionellt jordbrukssamhälle, men helt oförenlig med ett samhälle där vetenskap och kultur dominerar.

Kärnvapen i händerna på Kamela Harris var ytterst nära.

Nu är det artificiell intelligens i händerna på kvinnliga politiska extremister som
driver utrotningspolitik på falska medicinska grunder, på samma sätt som förr
men i tusen gånger större skala.

https://www.youtube.com/watch?v=hTkKXDvSJvo

https://www.youtube.com/@DoctorRamani/videos
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2025-10-22 kl. 22:55.
Citera
2025-10-25, 11:23
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Är psykiatri en vetenskap?

En av historiens största, Miyamoto Musashi, var enligt dagens modeller en fjullfjädrad psykopat.

Deras diagnoser betyder inget. Jag vet detta med stor säkerhet.

"Den som gå sin egen väg behöver ingen karta."

Det skulle kunna finnas ett samband om du vill se ett samband. Precis som med all psykiatri.
Vetenskap? Nja. Det går väl göra till en lång diskussion, vad som är vetenskap och ej. Hård vetenskap, är det ju inte.
Kanske mindre av en vetenskap än psykologi?
Tänkte mest att det utifrån lekmannanivå(helt ovetenskapligt) kunde vara intressant att diskutera. Och inte kategoriskt heller, utan drag, och om och varför det kan finnas samband. Andras personliga erfarenheter och åsikter.

Gå sin egen väg... Man är ändå beroende av andra till viss del. Är vissa av dessa, som är svåra att välja bort... hur ska jag uttrycka det.. om inte narcissistiska, så beter sig jävligt märkligt och illa, så blir ju den egna vägen betydligt svårare, kanske omöjlig... Om du förstår hur jag tänker.

För övrigt är jag nog bland dom första att kritisera hur psykiatri idag fungerar och används i praktiken, vilka konsekvenserna av den blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in