Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-10, 21:59
Medlem
Landsbygdens avatar
Ett nästan genomtjatat ämne, kan tyckas.

Men det jag undrar är hur ni tänker kring eventuella samband mellan dessa tre i rubriken.

Min tanke är att narcissister, eller personer med starka narcissistiska drag, INTE vill att andra ska vara för självständiga.

Därför att någon som är tillräckligt självständig kan ignorera narcissisten och narcissister vill väl vanligen ha uppmärksamhet, kanske inflytande. Narcissisten själv är väl egentligen inte självständig, så som jag uppfattat det, utan skulle väl gå under utan ett ganska högt mått av andras beräftelse, beröm och uppmärksamhet, eller må dåligt mer än andra utav det.
Viktigt här är kanske också att skilja mellan vad som är rimliga förväntningar på uppmärksamhet och bekräftelse.

Och inflytande kan ju också ofta bottna i moralism. Alltså hur du som privatperson bör att leva ditt liv.

Jag är ingen expert på området och jag är inte säker på att det finns ett samband, och har inte tänkt klart kring om det stämmer, så därför jag önskar era åsikter och kanske diskussion kring det.

Vad säger ni, finns det ett samband? Hur ser det ut?
Citera
2025-10-10, 22:07
Medlem
Självklart! Narc är extremt avundsjuka och när någon är självständig och stark i sig själv triggar det narc undermedvetet.
Citera
2025-10-10, 22:36
Medlem
Utan Narcissim och sociopati är det svårt att lyckas i livet.
Citera
2025-10-10, 23:05
Medlem
Upplever det ungefär som TS, att den narcissistiska personen vill sitta på all kunskap själv för att göra sig betydelsefull och icke sårbar.
På så vis har narcissisten indirekt kontroll och makt.
Kollegor och särskilt nyanställda blir då satta i en beroendeposition, vilket är narcissistens dröm.

Att ständigt bli vilseledd, utelämnad information eller missledd leder till långsammare inlärning och dolda konflikter.
Konflikterna syns inte alltid utåt och kan vara svåra att förklara eller utreda eftersom narcissisten som oftast säkrat upp sig med att sprida ut “hintar” för “fri” tolkning vid minsta tecken på hot. Hot som bara narcissisten själv uppfattar som hot.
På så sätt har narcissisten säkrat för åskådarna att det är “alla andra” det är fel på.

Narcissisten vill gräva fram alla detaljer om ditt liv, inte av intresse utan för att samla ammunition. Narcissisten vinklar sedan informationen till sin fördel, och för att du som blir utsatt ska se riktigt värdelös ut i andras ögon.
En narcissist passar gärna på att psyka dig när ni är ensamma och ingen annan ser eller hör.
För narcissisten är det hela en njutningsfull och sadistisk lek.
När du tror att du kan pusta ut och släppa på garden anfaller narcissisten när du minst anar det.

Det finns människor som ser igenom andra människor.
Vet man med sig själv att man är en sådan person är det tålamod som gäller för att låta narcissisten avslöja sig själv. Ibland har man turen att vara omgiven av medmänniskor som också ser igenom fasader och som vågar ifrågasätta och agera.
Citera
2025-10-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden

Men det jag undrar är hur ni tänker kring eventuella samband mellan dessa tre i rubriken.

Min tanke är att narcissister, eller personer med starka narcissistiska drag, INTE vill att andra ska vara för självständiga.

Därför att någon som är tillräckligt självständig kan ignorera narcissisten och narcissister vill väl vanligen ha uppmärksamhet, kanske inflytande. Narcissisten själv är väl egentligen inte självständig, så som jag uppfattat det, utan skulle väl gå under utan ett ganska högt mått av andras beräftelse, beröm och uppmärksamhet, eller må dåligt mer än andra utav det.
Viktigt här är kanske också att skilja mellan vad som är rimliga förväntningar på uppmärksamhet och bekräftelse.

Och inflytande kan ju också ofta bottna i moralism. Alltså hur du som privatperson bör att leva ditt liv.

Jag är ingen expert på området och jag är inte säker på att det finns ett samband, och har inte tänkt klart kring om det stämmer, så därför jag önskar era åsikter och kanske diskussion kring det.

Helt klart finns det ett samband. Narcissister är små inuti sig själva och behöver andras bekräftelse för att ”vara någon”. Dessutom är de inte särskilt självständiga eftersom de är beroende av andra för sitt eget jag. Därmed blir en självständig partner ett hot.

Narcissisten gör allt för att ”trycka ner” den som är självständig, för att på så sätt gardera sig att personen stannar kvar. Tappar den självständiga sitt självförtroende och börjar tvivla på sina förmågor, är det i narcissistens ögon större chans att personen stannar kvar. Narcissister behöver någon att se upp till men klarar samtidigt inte av det. Då börjar de bryta ner istället.
Citera
2025-10-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Utan Narcissim och sociopati är det svårt att lyckas i livet.
Det beror nog på vad man menar med att lyckas i livet. Utåt sett kanske det ser ”lyckat” ut men en narcissist är sällan särskilt lycklig på insidan. De behöver däremot förefalla lyckade/lyckliga, för att få andras bekräftelse, som de har svårt att leva utan.
Citera
2025-10-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det beror nog på vad man menar med att lyckas i livet. Utåt sett kanske det ser ”lyckat” ut men en narcissist är sällan särskilt lycklig på insidan. De behöver däremot förefalla lyckade/lyckliga, för att få andras bekräftelse, som de har svårt att leva utan.

Narcissisten är lite som en vampyr.
Senast redigerad av gfys 2025-10-11 kl. 00:14.
Citera
2025-10-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Narcissisten är lite som vampyr.
Ja. Deras bett är som gift…
Citera
2025-10-11, 04:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden

Du har rätt. Det har märkts . Löjliga är de. Nej de är inte som vampyrer… De är som hemorrojder: A pain in the ass
Senast redigerad av Bireno 2025-10-11 kl. 04:34.
Citera
2025-10-11, 06:33
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tror inte att någon med riktig grandios narcissism tänker så långt på andra utan enbart på sig själv. De klarar helt enkelt inte av att spela spel. Här hittar du många bögar tex.

De med psykopattendenser kanske säkert kan hålla på och tänka strategiskt. Men en ren narcissist funderar enbart på hur han skall få uppmärksamhet i stunden.
Citera
2025-10-11, 09:21
Medlem
MyJustices avatar
En Narcissist söker hämnd för det de själv blev utsatt för .
oftast ger de sig på Sina Barn Fruar och arbetskollegor .
Scociopaten ger sig på random people som påminner om den som skadade dem .
Grundregeln är att mår man bra så mår narcissten dåligt .
Så stäng ner all kontakt med dem
En Narcissist brukar averka sin ålderdom utan kontakt med sina barn och exfruar
Citera
2025-10-11, 12:10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Det kanske är rätt att narcissister inte vill att andra ska vara självständiga, men det är svårt att påvisa att en sådan koppling finns, eftersom att narcissister oftast inte är medvetna så kommer de inte att kunna självrapportera. Även om de visste skulle de inte gynnas på något sätt av att berätta hur de fungerar. Jag tror därför att det kan vara mycket osannolikt att du kommer lyckas få ett pålitligt svar. Narcissister kan ju även vara olika, så några trender tror jag är svåra att belägga.

Tyvärr är det nog inget du kommer hitta svar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in